Syr 35:15b-17,20-22a Ps 34:2-3,17-19,23 2 Tim 4:6-8,16-18 Luk 18:9-14
Den märkliga ödmjukheten
Hur många vill idag vara ödmjuka, ens bland de kristna? Nu har ödmjukheten sällan varit särskilt populär. Den föraktades i antiken och i vår egen tid har den sedan länge haft dåligt rykte, också i kyrkan. Delvis för att den är så lätt att missförstå. Ödmjukhet förväxlas med ”fromma” gester och ord. Psykologer varnar för att den lägger sig som en blöt filt över både glädje och frimodighet.
Därför är det förvånande att läsa vad fäderna säger. De talar om ödmjukhet som en väg till kraft, glädje och frihet. I en ödmjuk människa, säger de, får sorg och bedrövelse inget fäste. Den ödmjuke slås inte ner av motgångar och orättvisor. Han har en märklig förmåga att finna sig i sitt öde och kan under yttre turbulens bevara en djup frid. Vägledarna hävdar att det inte finns något andligt problem som inte har sin lösning i ödmjukheten. Den som har funnit ödmjukheten, påstår de, har besegrat sina andliga fiender. De tycks ha täckning för sina ord. Man märker att de talar av erfarenhet.
Konkret och åskådligt ställer evangelisten Lukas de två tempelbesökarna bredvid varandra. Vi kan både se och höra dem. Farisén tackar Gud för att han inte är som de andra, inte som tjuvar, bedragare och horkarlar. Han räknar upp alla sina goda gärningar. Tullindrivaren, däremot, vågar inte ens lyfta blicken mot himlen, utan slår sig för bröstet och säger: ”Gud, var nådig mot mig syndare”.
Liknelsen är bekant. Många vet redan i förväg att farisén är en skenhelig hycklare och en karikatyr på äkta fromhet. Vi vet att han är högmodig. Vi vet också att tullindrivaren är ett föredöme i ödmjukhet. Den helige Benedictus hänvisar till honom i sin re-gel, i slutet av kapitlet om ödmjukheten. Vi kan rentav känna igen de två rollinnehavarna i människor vi känner. Men då har vi inte lyssnat färdigt. Liknelsen är inte given för att vi skall sätta etikett på andra. Liknelsen är Kristi ord till den som lyssnar. Då som nu. Och den som lyssnar, med honom eller henne kan det hända något. Antingen stänger han till, blir förhärdad och går han ut från kyrkan lika högmodig som han kom dit. Eller går han ut förvandlad, ”rättfärdig”, som Jesus säger.
Det tragiska med farisén är hans blindhet, trots alla hans fromma gärningar. Han var helt övertygad om att han var en rättfärdig människa. Han såg inte själv sitt hyckleri eller sitt förakt för de andra. Han visste i teorin att högmod var något avskyvärt – han kunde säkert hålla föredrag om det – men han var övertygad om att det inte gällde honom själv. Tullindrivaren däremot såg sitt elände. Han hade självkännedom.
Fariséns blindhet avslöjas av att han jämför sig med andra, men inte ser sig själv i ljuset från Gud. Han kunde rikta det ljuset mot andra, men själv gick han alltid fri. Han utförde förvisso flera goda gärningar. Det han säger om sig själv är inte lögn. Han slår an de riktiga tangenterna, men hela pianot är ostämt. Fäderna säger att högmodet förvrider och förstör allt annat som människan gör. Han går från templet lika blind som han kommit.
Tullindrivaren, med honom hade det hänt något. Något drev honom till templet. Han kunde inte längre fly från sanningen. Han skinnade den fattiga lantbefolkningen på deras pengar, när dessa förde sina varor till staden för försäljning. Det är inte svårt att hitta moderna exempel på sådant. Politiker eller andra som skor sig på allmänna medel. Men evangeliet stannar inte i indignation över andras moraliska förfall. Evangeliet riktar sig envist till den som lyssnar. Det är inte ’de andra’ det gäller. Farisén ser och fördömer tullindrivarens synder. Andra ser och fördömer ”fariseism” och skenhelighet, och tänker tyst: jag gör mig inte bättre än jag är, jag är åtminstone inte skenhelig. Men därmed går de i samma fälla som farisén. Och inget händer med dem själva. Men med tullindrivaren hade något hänt. Han hade vågat se sig själv i spegeln. Hur han såg ut i Guds ögon.
Det är det första steget. Att våga se sig själv i ljuset från honom som skapat oss till sin avbild, för att återspegla hans renhet och helighet. Då går det inte längre att trösta sig med att jag inte är sämre än de andra. Inte förklara bort eller skylla på om-ständigheterna. Benedictus kallar detta första steg på ödmjukhetens väg för gudsfruktan. Insikten om att Gud ser och känner mig, inifrån och ut. Den ödmjuke vågar gå in i detta ljus. ”I ditt ljus ser vi ljus”. De andliga fäderna säger: Den som vill lära känna Gud måste lära känna sig själv. Att fly från självkännedom är att fly från Gud.
Det andra steget är att göra som tullindrivaren gjorde. Han gick till templet och bekände den sanning han sett. Han flydde inte i rädsla. Han måste ha ägt en gnutta hopp om Herrens barmhärtighet. Hans insikt blir en bön: ”Gud, var nådig mot mig syndare”. Benedictus beskriver det i ödmjukhetens femte steg: ”i ödmjuk bekännelse och utan att dölja något uppenbarar brodern alla onda tankar som stiger upp i hjär-tat”.
Det är så enkelt. Men den högmodige skjuter undan det och hittar alla slags ursäkter. Och när tiden går får han allt svårare att tro att det finns någon hjälp. Men tullindrivaren gick till templet. Han misströstade inte om Guds barmhärtighet. Han sade som det var. Han bad Gud om förbarmande.
Resten gör Gud. Utan att vi vet hur. Många tänker att de kan det här med förlåtelse och upprättelse. Men tullindrivaren visste inte vad som skulle hända när han kom till templet. Och liknelsen låter oss inte veta något om det. Det enda Jesus säger är:
”den som ödmjukar sig skall bli upphöjd”. Ödmjukheten öppnar porten ut i en ny värld, ut i Kristi kraft. Den ödmjuke följer honom som själv ödmjukade sig och blev upphöjd. Att ödmjuka sig är att följa Kristus, som ”ödmjukade sig och blev lydig intill döden”. I upprättelsen av tullindrivaren ligger evangeliets hela kraft. Människan föds på nytt och Kristus börjar ta gestalt i henne. Det vi inte kan, det kan Gud. Han inte bara förlåter synderna. Han driver ut rädslan och vanmakten, trögheten och tröttheten och alla andra fiender. Ödmjukhet bereder väg för både saktmod och frimodighet, för fasthet och omutlighet, framför allt för kärleken. Fäderna säger att den som finner ödmjukheten besegrar alla sina andliga fiender.
Låt oss följa fäderna. De råder oss att be om Kristi ödmjukhet.
Lovad vare Fadern som sänt sin Son, som genom Anden visar oss ödmjukhetens väg till delaktighet i det nya livet.
Amen.