24 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
Syr 27:30-28:7 Ps 103:1-4,9-12 Rom 14:7-9 Matt 18:21-35
Oförsonlighetens gift och försoningens medicin
Hur är det möjligt? det Jesus berättar i liknelsen om den obarmhärtige medtjänaren. Hur är det möjligt att den som själv fått en stor skuld efterskänkt, inte vill efterskänka en struntsumma åt sin medbroder? I stället griper han honom om strupen och låter sätta honom i fängelse. Hur är det möjligt att en människa så totalt kan låsa sig i oförsonlighet och iskall rättvisa? Ändå vet vi att sådant sker. Kanske har vi egen erfarenhet av hur oförsonlighet kan få grepp om det egna hjärtat. ”Det här kommer jag aldrig att förlåta”, tänker någon tyst i sitt sinne. Hela folk och folkslag kan fastna i hatets och bitterhetens djävulscirkel.
Så länge vi själva står stadigt kostar det inte så mycket att vara förlåtande och generösa. Den rike delar gärna ut allmosor. Men när en verklig orätt drabbar, en skymf, ett övergrepp, ett svek. Spontant vaknar lusten att ge igen, eller åtminstone att gå till rätta med den andre. Kanske tänker hon: ”Det vore orätt att förlåta.” Det är inte fel att nämna orätt vid sitt rätta namn. Orätten kan inte trollas bort med överslätande ord. Om möjligt bör naturligtvis rättvisa skipas, men det är inget försvar för hjärtats oförsonlighet och hämndlystnad, som kan prägla och förbittra hela livet för den som bevarar den. Trots att man försöker visa upp ett vänligt ansikte. Redan den vise Syrak säger: ”Vrede och hätskhet är avskyvärda. Förlåt din nästa den orätt han har gjort, så utplånas dina egna synder när du ber.”
Vad beror oförsonlighet på? Varför har en människa svårt att förlåta? – Den oförsonlige förstår inte sitt eget behov av nåd. Den ödmjuke, som lever av nåd, kan inte döma någon annan. Det är för nådens skull som Jesus är omutlig. Den som inte förlåter sin broder stryper tillflödet av nåd, både för den andre och för sig själv. När kungen i liknelsen får höra att den tjänare som han förlåtit inte vill förlåta sin medtjänare kallar han honom till sig. ”Din usling”, säger han, och låter bödelsdrängarna ta hand om honom. Redan i den första läsningen hörde vi: ”Om en människa bär agg mot en annan, hur kan hon då kräva läkedom av Herren?” Samma omutlighet möter vi i Fader vår, ”förlåt oss, såsom ock vi förlåter”. Endast till denna bön fogar Jesus en förklaring: ”Om ni inte förlåter, så skall inte heller er Fader förlåta er.”
Oförsonlighet förbittrar människans hjärta och förmörkar hennes syn. Hon blir ockuperad av den, även om hon förmår behärska sig på ytan. Förbittrad vrede kan leda till depression och andra sjukdomar. Vreden ”äter upp” och förtär henne inifrån – som cancer.
Hur får vi bukt med oförsonlighet? – Det första är att våga se den. Och att blottlägga sitt hjärta för en själasörjare eller en förtrogen vän, reda ut sådant som kan redas ut, kanske som ett första steg för att tala med den som begått orätten.
Det andra är att inte överskatta vredens kraft. Känslan av vrede råder vi inte över. Inte heller minnet av oförrätter kan trollas bort, även om det bleknar med tiden. Det avgörande är att inte själv bejaka vreden, att du inte ”vill” vredgas, inte slå in på sådana tankegångar som du vet leder till malande agg och bitterhet. Inte ens i hjärtats innersta skrymslen. Men i stället driva ut vreden varje gång den gör sig påmind, driva ut den som Jesus drev ut månglarna ur templet.
Det tredje är att ”göra det motsatta”, agere contra, be för ovännen. Vi behöver inte ”tycka om” vederbörande. Antingen det är en närstående, en terrorist eller en diktator på den offentliga scenen. Det avgörande är att vilja honom/henne väl, och att handla efter den viljan. Att envist hålla ut i bön för ovännen. Att be ner Guds nåd och barmhärtighet över den som gjort oss eller andra illa.
Det är då vi märker att den egna kraften inte räcker. Den förnuftige kan inse det mentalt ohälsosamma i vrede och bitterhet. Längre kommer han inte, om han verkligen drabbas.
Människan behöver försoning. Världen likaså. I denna värld restes ett försoningens tecken, ett kors. Finns det något alternativ? Utan Kristus går det inte. Varken i det egna hjärtat eller i världspolitiken. På Golgota besegrades fiendskapen. Oförsonlighetens djävulscirkel är genombruten. Därför kan Jesus uppmana Petrus att förlåta ”sjuttiofalt”. Att besegra ont med gott är att besegra det onda med hans goda, med Kristi milda nåd.
Det är då det tysta undret sker. Vi förstår att vi genom tron blivit barn till barmhärtighetens Fader, han som låter sin sol gå upp över både rättfärdiga och orättfärdiga. Vi förstår det inte bara i huvudet, utan i hjärtat.
Lusten att glida tillbaka i bitterhetens hjulspår kan dyka upp igen när vi inte är på vår vakt. Men nu vet vi att min svaghet kan uppehållas av hans kraft. Jesus visar både en väg och ger oss samtidigt kraft att gå den. ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor,” Att bära på oförsonlighet är en tung börda. Och han fortsätter: ”Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ”. Att lära av honom är att låta det egna oförsonliga hjärtat mjukas upp av hans mildhet och ödmjukhet.
Och än mer. Vi blir Kristi medarbetare. ”Ingen lever för sig själv”, hörde vi aposteln säga. Människans hjärta kan bli brohuvud och förmedlare av Guds frid och försoning. Lärjungen kan be med den korsfästes ord: ”Fader, förlåt dem”. Martyrerna gjorde det. Den bönen ”sprider sig”. Oförsonlighetens gift förvandlas till försoningens medicin.
Varje mässa gör oss delaktiga av Kristi försoning och frid. Den sänder ut oss som dess budbärare: ”Gå i Herrens frid!”
Amen.