DEN HELIGE STEFANOS DAG
Apg 6:8-10; 7:54-60 Matt 10:17-22
Frihetens sötma
I går föddes Kristus till jorden, för att Stefanos idag skulle födas till himlen. I förstone tycks martyriet störa julens frid och glädje. Men det är tvärtom och vi behöver påminnas om det varje år.
Rapporterna om vår tids martyrier är samstämmiga. Kyrkan har aldrig fått känna på ett så utbrett hat som i den innevarande tiden. Men martyrerna är vittnen om den frihet som vår nyfödde Befriare ger i arv åt sina barn.
Befriad från rädsla vittnar Stefanos. Ingen kan hävda sig mot visdomen och anden i det han säger, men hans vittnesbörd möts av ursinne. De kan inte acceptera Stefanos ord om att Jesus står på Guds högra sida. De släpar honom ut ur staden för att stena honom. Men inte ens detta ursinne kan beröva Stefanos hans inre frihet. Han står på vakt vid sitt hjärtas port och släpper inte in rädslan. I stället lönar han ont med gott. Han besvarar deras ursinne med förbön: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd”.
Stefanos ser mönstret redan i Gamla Förbundet när han vittnar inför Stora Rådet. Mose blev först avvisad och fick sedan stå ut med ett ständigt knotande av sitt folk. Några gånger med rent uppror. Även om det var på gränsen höll han ut. Josef såldes av sina bröder, men lönade dem med generositet och förlåtelse. Profeterna fick ofta plikta med livet. Ibland klagar de, men fortsätter att vittna om sanningen. Jesus själv måste ofta vittna om obehagliga sanningar: ”Jag har kommit i min faders namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer någon i sitt eget namn, så tar ni emot honom”. Det Stefanos säger kan inte ha varit lätt att höra: ”Styvnackade är ni, oomskurna till hjärta och öron. Alltid gör ni motstånd mot den helige Ande.”
Varför detta motstånd? Varför föredrar människan mörkret framför ljuset? Den naiva tron på människans godhet lämnar oss i sticket. Vad är ateismens svar på lidandet och ondskan i världen?
Gud sätter inte punkt, inte ens inför det ursinniga hatet. Frihetens källa sinar inte, medan ilska och ursinne tröttar ut. Den korsfäste resignerar inte. Han ger sitt liv. Han ber för sina bödlar och överlämnar sin ande. Han uppstår från de döda och sänder Paulus och apostlarna tillbaka till det folk som korsfäst honom. Och ut i den värld som ständigt tycks avvisa honom.
I Stefanos liv upprepas detta mönster. Kyrkofadern Fulgentius av Ruspe säger att det är kärleken i Stefanos som gör honom omöjlig att besegra. Kärlek är den kraftfulla och rätt inriktade viljan, vilket också är en beskrivning av vad sann frihet är.
Stefanos är varken överlägsen eller undanglidande. Kroppen kan de stena. De tror att de kan beröva honom livet, men det finns inget liv att beröva, ty det har han lämnat till sin Herre. Vi hörde det om den lille Samuel: ”Så länge han lever, skall han vara given åt Herren”. Stefanos förenar sitt liv med Kristi överlåtelse och offer. Vi gör det i varje mässa, när vi förenar oss med Kristi oblodiga offer på altaret.
Att de troende så lätt blir nedslagna och missmodiga beror på att de har lämnat ifrån sig friheten. Det i sin tur påverkar synförmågan. Redan den som irriteras ser dåligt. Stefanos däremot ser vem som har makten. Han ser barnet, på vars axlar herradömet vilar. Mörkret får inte makt över den befriade.
Inte heller låter han sig ockuperas av bedrövelse, bitterhet eller hämndlystnad. Av rent hjärta ber han för sina bödlar. Och öppnar därmed vägen för deras egen räddning. Ett av vittnena till stenandet hette Saulus. Fulgentius säger att Pauli omvändelse skedde under medverkan av Stefanos förböner. Paulus behöver inte bli förlägen över ha bejakat Stefanos död. Stefanos gläder sig över gemenskapen med Paulus, ty kärleken gläder sig i båda. Det är den sanna frihetens makt och hemlighet, Kristi herravälde och kärlekens triumf.
Friheten är inte heller feg och anpasslig, den är omutlig och bekänner också anstötliga sanningar. Den vet att endast sanningen befriar. När Kristus förkunnat sanningen för människorna och de avvisar honom, då vänder han inte ryggen till dem, utan breder ut sina armar på korset för att omfamna alla, för att ge sitt liv för alla, för att dra alla till sig. Stefanos och martyrerna följer i hans spår. Martyrerna avgör kyrkans framtid.
Även om det inte handlar om ett blodigt martyrium, så finns det dagligen möjlighet att följa i deras fotspår. De första munkarna kände igen sin kallelse i martyrernas. Tålamod i motgångar och orättvisor är ett slags oblodigt martyrium. Detta ”vita” martyrium är inte mindre värt. Kanske mera. Inte som något krampaktigt, ännu mindre med ett snett leende.
De flesta måste gå igenom en lång kamp för att erövra glädjen i tålamodet. Det betyder äkta sorg och ånger över att den egna vreden eller begäret får styra. Det är en kamp. Den som flyr den kampen lagrar bitterhet i sitt inre och riskerar evig bitterhet. Men sorgens tårar över lasterna är starkare. ”Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.” Den sorgen hämtar ny kraft i frihetens källa, det nyfödda barnet i krubban och den korsfästes kropp och blod på altaret. En konstnär har också i den korsfästes ögon sett skymten av ett leende.
Vi dricker hans glädje i den eukaristiska kalken, som är frihetens bägare. Profeten säger: ”Du smörjer mitt huvud med olja”, det är frihetens och glädjens olja. Tjänarna vid bröllopet i Kana lydde befallningen och fyllde krukorna ”till brädden”.
När det goda blir en vana och dygden en lust, anar vi försmaken till frihetens eviga sötma.
Amen.