Kom och fyll vår fattigdom, kom med all din rikedom
7 Påsksöndagen
Apg 1:15-17,20ac,21-26 1 Joh 4:11-16 Joh 17:11b-19
Kom och fyll vår fattigdom, kom med all din rikedom
Påsken väntar på Pingsten. Påsken behöver Pingsten. Utan Anden blir påsken en trossats om något förflutet. Apostlarna var övertygade om att Kristus uppstått från de döda. De hade sett honom. Men de börjar inte omedelbart predika. Något mera måste hända. Vi ser dem samlade runt Maria, i ständig bön. På samma sätt väntar kyrkan varje år de nio dagarna mellan Kristi Himmelsfärd och Pingst, den s.k. Pingstnovenan, i bön om och väntan på Anden.
Denna väntan är ingen transportsträcka. Allt har sin tid. Väntetiden behövs för att upptäcka och kunna ta emot den utlovade Hjälparen.
I evangeliet, ur Jesu översteprästerliga förbön, hör vi Jesus be för sina lärjungar och för sin kyrka. Hans bön fortsätter från Faderns högra sida.
Bevara dem i ditt namn – Jesus skall lämna dem i yttre synlig mening. Därför ber han att de skall bevaras i det han lärt dem. Inte glömma och glida bort. Det finns alltid en risk att fångas av det mindre viktiga, av det mångahanda. Bevara dem i ditt namn. Vi känner igen orden från Fader vår. De tre första bönerna handlar om det som måste vara det första. Helgat varde ditt namn – Tillkomme ditt rike – Ske din vilja. Det första påverkar det som kommer efter. Dagens första tankar kan prägla hela dagen. En liten avvikelse från kursen märks kanske inte på en gång, men efter en tid upptäcker lärjungen att hon kommit på avvägar. Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, då kommer det andra på rätt plats.
Ändå är det inte främst en fråga om disciplin och vilja. Vi lever under himmelskt beskydd. Någon vädjar hela tiden för oss.
Bevara dem från det onda – Det finns en ond makt, trots vad många teologer säger. Jesus ber inte att lärjungarna skall tas ut ur världen men att de skall bevaras från det onda/den onde. De skall leva i världen, men inte av den. Gå på den smala vägen, inte på den breda. Släck inte den inre lågan genom att bryta mot samvetet! Det är ännu tid för påskbikt. ”Anpassa er inte efter denna världen”, säger aposteln, ”men låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja”.
Hur skall vi lära oss att se klart om vi inte får hjälp? Det är lätt att sucka och döma ut sig själv som hopplös. Det handlar inte om att ha läst den senaste boken. Kyrkans helgon visar att de enklaste kan bli de visaste. De har förstått sitt behov av vägledning och sökt den, i Skriften, i Kyrkan, hos goda rådgivare och fr.a. i bön. Det är inte så krångligt som det låter. Den som ber om Andens ljus och vägledning upptäcker, oftast i efterhand, att han får det ljus han behöver. Omdöme och urskiljningsförmåga är en gåva, men alla kan be om den. Vi behöver den, för att inte dras ner i medelmåttighet, ljumhet och självförakt. Jesus ber att vi skall bevaras från det onda. Hans bön besvaras av Fadern genom att ge oss Anden. Lärjungen får gåvan genom att vänta och be om den i tro.
Helga dem i sanningen – Sanningen är oss given genom den tro vi fått och som vi bekänner. Vi irrar inte omkring i världens mörker. Vi låter oss inte terroriseras av ”relativismens diktatur”, den värld som förnekar att det finns en sanning och föredrar sina egna ficklampor. Världen avslöjar sig genom att bli upprörd när Kyrkan förkunnar sanningen och kallar sig sanningens pelare och grundval.
I dagens första läsning hör vi hur Mattias väljs som efterträdare till Judas. En koncentrerad bild för kyrkans lösning av nya problem. Petrus tar initiativet och för ordet. Men han handlar inte isolerad från de andra apostlarna, inte heller från de övriga troende. Petrus ger den bibliska grunden för den åtgärd som måste vidtas, för att skriften också här skall uppfyllas. Det ämbete som Judas hade, måste övertas av någon annan. I förbifarten får vi en slags definition på vad som krävdes för att räknas till de tolv apostlarna. En apostel måste ha varit med hela den tid då Herren Jesus kom och gick ibland dem. Dessutom skall han kunna vittna om uppståndelsen. På denna apostoliska grundval vilar kyrkans tro. Inte på religiösa upplevelser eller på teologiska skrivbordsprodukter.
Samtidigt måste hon kunna gå vidare och fatta beslut i nya situationer. Kyrkan har inte bara en oföränderlig tro och en bestående tradition. Hon har också ett levande ämbete, en apostolisk ledning som vågar föra henne vidare och välja väg i nya vägskäl. Med enorm frimodighet och självklar auktoritet genomför apostlarna och de troende valet av Mattias. Trots att situationen var unik.
Också händelseförloppet är lärorikt. Två blir föreslagna. Det är det mänskliga ansvaret i processen. Sedan ber man. Ber att Herren som känner allas hjärtan, skall visa vilken han har utvalt. Lottkastningen skedde för att undvika partisöndring, där den ena åsiktsgruppen ser den den andra som ”de andra”. Hela processen blir en märklig samverkan mellan mänskligt och gudomligt. Skrift och tradition samverkar med de troendes vilja och känsla (sensus fidelium), under apostolisk ledning och med Marias diskreta förböner i bakgrunden.
”Helga dem genom sanningen.” Inte i egen kraft. Jesus fortsätter: ”Jag helgar mig till ett offer, för att också de skall helgas genom sanningen.” Vi är kallade att bli delaktiga av hans helighet. Det sker i varje eukaristi, där vi får del hans heliga kropp och blod. Ju tommare lärjungen är desto mera ges det plats för gudomlig nåd.
Endast den fattige kan Gud berika. ”Saliga de som är fattiga i anden…”. Påsken fullbordas i den som ber i väntan på den utlovade gåvan.
”Kom och fyll vår fattigdom, kom med all din rikedom,.. Kom, Guds egen andedräkt, kom, du rena, varma fläkt av Guds rikes ljuvlighet”.
Amen.