Apg 15:1-2,22-29 Ps 67:2-3,5-6,8 Upp 21:10-14,22-24a Joh 14:23-29
En skymt av himlen
Häromdagen fick jag frågan varför det i kyrkan talas så lite om skärselden. Jag måste ju erkänna att det stämde. Det gäller också om himlen. Inte ens i kyrkan talar man idag så ofta om de yttersta tingen, om skärseld, himmel och helvete. Vet vi något om himlen? Kan vi föreställa oss himlen? Något som inte bara är drömmar och fantasier?
I dagens andra läsning hörde vi ur Johannes uppenbarelse, bibelns sista bok. Den lärjunge som Jesus älskade fick se in i det yttersta och slutliga. Gång på gång säger han:
”Och jag såg, och se…”. Han vill låta oss se det han såg. Johannes har berättat om tillvarons dramatiska slutstrid mellan gott och ont, hur det stora Babylon störtas, symbol och sinnebild för allt ont och orent. Nu är striden fullbordad och han ser in i det vi kallar himlen eller Guds rike.
Det han ser kallar han den heliga staden Jerusalem. Staden kommer ner från Gud, full av Guds härlighet. Det är naturligtvis en bild, men inte vilken bild som helst. Kung David gjorde Jerusalem till huvudstad för alla Israels tolv stammar. Hans son Salomo byggde templet, berömt för sin skönhet. Det innersta rummet i templet, det allraheligaste, var helt belagt med guld. Där stod arken med förbundets tavlor, överskuggad av keruber, de förnämsta av änglarna. Dit in gick översteprästen en gång om året och viskade det heliga gudsnamnet, det namn som Mose hade fått höra vid den brinnande busken på Sinai berg. Templet var Jerusalems centrum och stolthet. Dit vände man sig i bön. Dit vallfärdade både judar och många från andra folk. Där var de så nära himlen man kunde komma på jorden.
Det är den historiska bakgrunden till Johannes vision. Nu ser han bortom tid och rum, in i slutmålet. Staden förvandlas och lyser som den dyrbaraste ädelsten, som en kristallklar jaspis. Stadsmuren har tolv portar med namnen på Israels tolv stammar. Dessutom har muren tolv grundstenar med de tolv apostlarnas namn. I himlen råder enhet mellan det gamla och det nya förbundet, mellan synagoga och kyrka. De två förbunden har försonats. Det första förbundet har fullbordats i det andra.
Och mer än så. Stadens tolv portar öppnar sig i alla de fyra väderstrecken. Staden inkluderar hela tillvaron och alla folk. Vi hörde i första läsningen hur apostlarna hade börjat förkunna evangeliet också för hedningar och hur Anden vägledde apostlarna så att hedningarna kunde infogas i förbundet mellan Gud och hans folk. ”Folken skall leva i detta ljus”, säger Johannes, de folk som annars skulle ha vandrat i mörker.
Att de och vi vandrar betyder att vi ännu inte är framme. Under vandringen på jorden behöver människan tempel och kyrkor, heliga platser, som är avskilda och helgade för det yttersta, slutliga och himmelska. De som kommit till tro på Kristi uppståndelse från de döda förstod att de regelbundet behövde fira gudstjänst för att förbli i den tron. De firade det särskilt på den dag då Herren hade uppstått. Uppenbarelseboken kallar den dagen för Herrens dag, det som blev vår söndag. De ville själva bli genomlysta av det ljus de kommit till tro på. Därför firade de eukaristi, som både upplyser förståndet och formar samvetet, men mer än så. Johannes säger i sitt evangelium att Jesus ger oss sitt liv, sin kropp och sitt blod, så att vi kan se och smaka det vi tror på. Kommunion kallas det, vilket betyder gemenskap. Men inte bara en mänsklig gemenskap. Aposteln kallar det delaktighet i ”gudomlig natur”. Människan görs gudomlig.
Det betyder att vi kommer nära slutmålet, himlen. Det sker både i den heliga eukaristin och i det rena hjärtat. Kyrkan firar eukaristin och den enskilde renar sitt hjärta för att se vad vi tror på och firar. I eukaristin är människan så nära målet hon kan komma här på jorden. Vi instämmer i den lovsång som änglarna ständigt sjunger i den himmelska liturgin: Helig, helig, helig är Herren Gud Sebaot. I himlen är det samma Guds Lamm som prästen i varje eukaristi lyfter upp över altaret: ”Se Guds Lamm, som borttager världens synder…”.
Vi förenas med alla troende som har del i samma eukaristiska bröd. Denna gemenskap fortsätter när vi lever i kärlek med varandra, när vi bär varandras bördor och härdar ut med egna och andras svagheter, också under svårigheter och orättvisor. Det präglar också det dagliga arbetet, när det görs enkelt och till Guds ära. Eller när vi lyssnar till varandra och bemödar oss om att förstå den andre. Gud blir allt och i alla. Steg för steg lämnar vi mörkrets välde och går in i ljusets rike. En skymt av himlen på jorden.
På jorden behöver vi heliga platser och tempel.Men Johannes säger om himlen, nästan med förvåning: ”Något tempel såg jag inte i staden.” I den himmelska staden behövs inga tempel, eftersom ”Herren Gud är dess tempel, han och Lammet.” I himlen behövs inga av-skilda och helgade platser, inga sakrament, eftersom vi befinner oss vid det mål dit alla tempel och sakrament har pekat. Allting är i Gud och Gud är i allt. Det vi smakar i kommunionen och i de stunder av nåd där allting här på jorden kommit på rätt plats, det når i him-len sin fullbordan.
Inte heller behövs i himlen sol eller måne för att kunna se. Guds härlighet lyser över staden. Det är det ljus som alla jordiska ljuskällor återspeglar. Här på jorden ser vi dunkelt, som i en spegel, säger aposteln Paulus. På hans tid var speglarna dunkla. Där skall vi se ansikte mot ansikte. Vi skulle bländas och förintas, om vi inte långsamt övade upp vår synförmåga. Den som har svårt att koncentrera sig under en timmes eukaristi, får det svårare i himlen där allt är en ständig eukaristi. De flesta behöver därför skärseldens rening för att kunna träda in i det himmelska ljuset. De som lever i falsk tro och hyckleri skulle inte stå ut alls med det himmelska ljuset. Det är de som definitivt avvisar ljuset. Det är helvetet.
Om vi förlorar det himmelska målet ur sikte blir det allt mörkare på jorden. Utan himlen förlorar livet på jorden både sitt mål, sin mening och sitt hopp.
Vi hör apostelns förbön: ”Må han ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket hopp han har kallat oss till, vilket rikt och härligt arv han ger oss bland de heliga”.
Amen.