SJÄTTE PÅSKSÖNDAGEN
Apg 10:25-26,34-35,44-48 1 Joh 4:7-10 Joh 15:9-17
Kärlek – glädje – vänskap
Redan orden i evangeliet väcker något till liv i själen. Budet om att älska varandra tycks vara mera en gåva än ett krav. Samme Johannes säger i andra läsningen: ”Låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud.” Att älska varandra är som att dricka ur en överflödande bägare. Redan orden är som ett välsmakande vin: kärlek, glädje, vänskap.
När människan ger ett vänligt leende, när hon visar tålamod och godhet i stället för att låsa fast sig i surhet och bitterhet, då sker något mera än att hon följer ett bud. Hon förvandlas själv. Hon dricker av kärleken som kommer från Gud, källan till all kärlek. Johannes lär oss att kärlek inte består i att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin son för att förlåta oss våra synder och förvandla oss så att vi blir lika honom.
Kärleken föder fram något i människan, hennes djupaste identitet och väsen. Hon blir sig själv. Hon är ju skapad till Guds avbild, som är kärlek. Att praktisera kärlek, att be för dem som lider och för dem man blir särskilt irriterad på, att löna ont med gott, att nonchalera och bekämpa själviskheten – det är den största tjänst människan kan göra sig själv, det är att älska sig själv. När kärleken blir en vana, då är människan som mest naturlig, hon blir ett med sin natur. Benedictus antyder det i slutet av sitt ödmjukhetskapitel, när han säger: ”genom denna kärlek börjar han nu utan möda, naturligt, till följd av vanan, iaktta allt som han tidigare lydde av fruktan”.
Dessutom blir hon glad. Jesus säger: ”Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er och er glädje bli fullkomlig”. Den glädjen har sin källa i Kristi påsk. Vi bad i kollektbönen:
”Låt påskens glädje bära oss som dessa femtio dagar firar Herrens uppståndelse”. Det kan kosta mycket, men glädjen blir ännu större. ”Du ger mig glädje i hjärtat, större än de som får säd och vin i överflöd.” Martyrerna är det bästa beviset. Det starkaste vittnesbördet var deras glädje, trots smärta och lidande. De gav sitt liv för sina vänner.
Jesus fortsätter med att kalla sina lärjungar vänner. Inte bara tjänare, utan vänner. En tjänare är skyldig att lyda sin Herrens bud och befallningar. Men vänskapen är ömsesidig och jämlik. Tjänaren får inte veta sin Herres tankar och avsikter, men Jesus säger: ”jag har låtit er veta allt vad jag har hört av min Fader”. Han gör dem till sina förtrogna, han inviger dem i sitt förbund och sina planer. Paulus säger: ”Gud har yppat sin viljas hemlighet för oss…”.
Jesus visar sina apostlar ett svindlande förtroende. Han överlåter hela sitt verk åt dem. De är förvisso helt beroende av honom. ”Utan mig kan ni ingenting göra”, hörde vi i söndags. En avbruten gren kastas ut och bränns upp. Men också det omvända tycks gälla. Vinstocken bär inte frukt annat än genom sina grenar. Som en munkfader har sagt: ”Kyrkan kan inte göra något utan Jesus, men Jesus vill inte göra något annat än genom sin kyrka”. Jesus gör sig beroende av sina lärjungar. Utan dem skulle hans verk stanna upp och bli ofullbordat. Jesus har inga andra händer och fötter än våra. Ingen annan röst än sin kyrkas och sina lärjungars. Hans bön fortsätter i kyrkans bön.
Så nära är kyrkan förenad med sin Herre. Som två vänner är förenade med varandra. I ett oavbrutet ömsesidigt samtal och utbyte. I en ständigt pågående liturgi. Därför kan apostlarna fatta ett avgörande beslut och säga: ”Den helige Ande och vi har beslutat”. Jesus säger till sina apostlar: ”Den som hör er han hör mig och den som avvisar er, han avvisar mig”. Kyrkan kan med bruden i Höga Visan säga om sin brudgum Kristus: ”Min vän är min och jag är hans”. Kristus och hans kyrka är förenade i en innerlig, ömsesidig och beständig vänskap.
Men det tycks också gälla den enskilde. Jesus blev under sitt jordeliv vän med Lasaros och hans systrar. Johannes vilade vid hans bröst. Det betydde inte att han hade favoriter. Det skedde för vår skull. Varje kristen är kallad att bli vän med Jesus. Först genom att förstå att han har blivit vår vän. Han antog våra mänskliga villkor, han blev ”jämlik” med oss. Han är den vän som aldrig sviker, som vi får anförtro allt och av vilken vi får förvänta oss allt. ”När jag har dig, då frågar jag efter intet på jorden”. För de flesta av oss består den längsta kampen i att öva och upptäcka att ”Jesus är min vän, den bäste”.
Men det märkliga är att denna vänskap också kan bli ömsesidig. Att också vi kan bli hans vänner och förtrogna. Inte så att vi kan göra anspråk på denna vänskap. Ingen kan själv utnämna sig till Jesu vän. Ändå säger han: ”Jag kallar er vänner”. Under sitt jordeliv behövde han inte bara mat och vila. Han behövde också sina vänners omsorg och förtroende. På samma sätt frågar han också idag efter vänner, som han kan inviga i sina planer och visa sitt förtroende. Ty vänskap är ömsesidig. Hans vänner blir de mest förtrogna medarbetarna. Benedictus beskriver i sin regel klostrets förvaltare som en vän. Han skall inte bara lyda sin abbot, utan också handla på eget ansvar och efter eget omdöme, utan att ändå bryta mot eller tänja på lydnaden.
Den avgörande växtplatsen för denna ömsesidiga vänskap med Jesus är bönen, hjärtats förtroliga samtal med Herren. Efter att ha kallat sina lärjungar för vänner, talar han om deras bön och säger: ”Fadern skall ge er vad ni än ber honom om i mitt namn”. Aposteln Paulus uttrycker det så: ”Den som förenar sig med Herren blir en enda ande med honom”. Ofta i ordlös tystnad. Vänner kan ju vara tysta tillsammans. Lärjungen förblir naturligtvis elev och tjänare. Ändå tillkommer något. Jesus tycks erbjuda något som går utöver lydnaden, utan att upphäva den. Ett vänskapens samarbete, för att Guds vilja skall nå sin fullbordan.
Helgonen är de tydligaste exemplen. Deras vänskap med Kristus har inte gjort dem till standardiserade kopior. Helgonen är de riktiga originalen. Samtidigt är de förenade med Herren mera än andra. De är inte bara de lydigaste av alla, utan också de frimodigaste och friaste. De har brutit ny mark och visat ett mod och en frihet som ofta chockerade deras samtida. De har burit Jesus lidanden i sin egen kropp, men därmed också fått hans ljus att lysa på ett unikt sätt. Benedictus antyder det i slutet av ödmjukhetskapitlet, när han talar om att kärleken drivit ut räddhågan. Genom lydnad till frihet. Genom ödmjukhet till kärlekens glädje.
Vår vänskap med Herren är både högst personlig, det innersta och mest personegna i våra liv, och ändå inte något privat. Våra liv är till för andra. ”Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner”. Jesu vänner har sin lust och glädje i att göra Guds vilja. De bär en frukt som består in i evigheten, den frukt som inte är något annat än kärleken.
Som alltid lyser hemligheten tydligast fram i den heliga eukaristin. Han i oss och vi i honom. ”Min vän är min och jag är hans.” Kärleken, glädjen och vänskapen når sin fullbordan för att fortsätta i kyrkans och i våra liv.
Lovad vare Kristus som i sin kärlek gör oss till sina vänner!
Amen.