FEMTE SÖNDAGEN I FASTAN
Jer 31:31-34 Ps 51:3-4,12-15 Heb 5:7-9 Joh 12:20-33
Vetekornet
Det är naturligt för människan att hon vill uppnå något i livet. Något som är av betydelse och som bär frukt. För att nå detta mål satsar hon sina krafter. Människan anar att hon har en uppgift, som ger mening åt hennes liv. Det kan kännas bittert när något hindrar eller saboterar dessa planer. Sjukdom, olyckor, eller, vilket är svårare, när planerna saboteras av andra människor. Det kan upplevas som om hela livet förlorar sin mening. Men det går sällan som människan har tänkt sig. Också den vars liv verkat framgångsrikt måste ju acceptera att krafterna tar slut. Att hon skall dö. Och vem kommer då ihåg alla hennes mödor? Har Predikaren rätt som förkunnar att all mänsklig möda är fåfänglig och tom? Att det till slut inte är den mänskliga framgången som avgör.
Också Jesus var sänd för att fullgöra en uppgift. I det första skedet av hans liv är den påtaglig och begriplig. Han botar sjuka och mättar hungrande, han förkunnar sanningen och upprättar syndare. Han ger sina lärjungar ett föredöme, en väg att följa. – Men mitt i ”framgången” är det som om hans väg får en annan riktning. Enligt de tre första evangelisterna sker vändningen vid Caesarea Filippi, efter Petri bekännelse. Han börjar tala om det till synes motsatta. Att gå till Jerusalem för att lida och dö. Till slut avstår han från att utnyttja sina krafter. Han tiger och överlämnar sig i människors händer. Han överlåter sig åt något som tycks vara motsatsen till framgångsrika insatser. Det märkliga är att det är denna senare del av hans liv som väger tyngst. Det är denna del av hans verk som mest utförligt nämns i trosbekännelsen. Det är påsken som är den största högtiden i kristendomen.
Jesus använder en bild från naturen för att förklara denna hemlighet. Han talar om vetekornet som faller i jorden och dör, men som därigenom bär mångfaldig frukt. Om kornet inte läggs i jorden för att dö, förblir det ett ensamt och sterilt korn. Men när det dör och ”offras” ger det liv åt andra korn.
Redan naturen tycks känna påskens hemlighet. Men Jesu död går utöver naturens lagar. Vetekornet har ingen egen vilja, men Jesus bejakar själv denna väg. Han berövas inte sitt liv, han ger det. ”Just för denna stund har jag kommit.” Han bejakar Faderns plan: ”Låt din vilja ske, inte min.” På korset ska han säga: ”Fader, i dina händer överlåter jag min ande.” Offret är inget självändamål. Avsikten är att ge oss liv: ”Jag har kommit för att de ska ha liv och liv i överflöd.”
Varför denna ”omväg”? Varför kunde han inte bara ge mer och mer av det nya liv som skymtar fram i det första skedet av hans liv, när han mättar hungrande och upprättar betryckta? Varför måste Jesus dö för att ge oss livet? Bilden av vetekornet låter oss ana hemligheten. Det är ju det svårbegripliga och anstötliga korset som blivit det kristna tecknet.
Till en viss gräns kan vi förstå vetekornets lag. Ska ett mål uppnås för människan kräver det uthålligt arbete, möda och självdisciplin. Lägger människan händerna i knät, så glider hon med strömmen. De lägre krafterna tar över. Tätar hon inte läckorna i taket, regnar det in och förstör huset. Benedictus vill uppmuntra den nye och räddhågade brodern. ”Även om rimliga skäl skulle kräva litet stränghet för att utrota fel och bevara kärleken, så fly då inte genast i skräck och bävan bort från frälsningens väg, som i början måste vara smal.” Så antyder han vetekornets frukt: ”Framskrider man på denna livsväg och i tron, vidgar sig hjärtat, och man löper Guds buds väg i kärlekens outsägliga sötma.” Det är vetekornets sötma.
Den som ser livet som en ett individuellt framgångsprojekt blir förr eller senare besviken. Men, och det är det förvånande, när hon bejakar att vi är här för att tjäna varandra, då rinner glädjen till. Förr eller senare. En vetekornets kraft, som får hjärtat att vidga sig. Våra medmänniskor förvandlas från konkurrenter till bröder och systrar. Benedictus talar om den goda iver som har sin glädje i att överbjuda den andre i tjänst och lydnad. Det är saligare att ge än att ta. Den som visar barmhärtighet får barmhärtighet, som en ren gåva.
Ett annat exempel är när människan har trampat fel, när hon har syndat. Det räcker ju inte med att ruska på huvudet, glömma bort och skynda vidare. Ånger, bekännelse och botgöring kan kännas olustigt och förnedrande, men är en väg till liv. Det är en slags död för den som syndade. Den syndiga människan i oss måste dö. Som vetekornet. Det avgörande är ångern. Genom uppriktig ånger sker något i människans hjärta. Den som syndade ”dör” när hon ångrar, tar avstånd från sin synd och föresätter sig bättring. Men därmed växer en ny människa fram, förlåten och upprättad. Den kanske smärtsamma omvägen liknar det som sker i jordens djup när vetekornet dör och något nytt börjar växa upp. Det blir uppståndelse och påsk i hjärtat. Att göra bot är vägen till glädje och nytt liv.
Ännu ett exempel på vetekornets hemlighet är reaktionen på orättvisor och förtretligheter från vår nästa. Den spontana reaktionen är att ge igen eller kräva sin rätt – eller att lagra det i hjärtat och bli bitter. Det kan finnas förnuftiga åtgärder för att reda ut och förhindra att man blir en vindflöjel, men den avgörande kampen är en annan: Att öva tålamod och saktmod i hjärtat, att säga ja till det oförklarliga och ofattliga, men i Kristi fotspår, han som frivilligt gick korsets väg. Hans väg i vår och vår väg i hans. Vi övar oss i det när vi ber den smärtorika Rosenkransen eller går en Korsvägsandakt och förenar det som drabbat oss med det som drabbade honom. Något händer. Det blir påsk i hjärtat för den som dödar och dör från lusten att ge igen och att vredgas. Benedictus uttrycker det med ett citat av aposteln: ”I allt detta segrar vi för hans skull som har älskat oss”. Ignatios av Antiokia säger: ”Jag behöver saktmod, då förlorar världens furste sin kraft.”
Vi kunde fortsätta genom livets alla situationer och upptäcka vetekornets lag överallt. Till slut i konsten att dö i Kristi efterföljd, i tro på hans död för oss. I den ”lagen” är fienden besegrad, också dödens makt. ”Jag överlåter mig åt dig. Vad som än händer tackar jag dig”, ber Charles de Foucauld, när han dör ensam i öde trakter. En död som bar frukt. ”Jag dör inte, jag går in i livet”, säger den lilla Teresa. Vetekornets lag rymmer kraften från Kristi kors. Vetekornets lag är inte målet, men vägen till målet, friheten och påsken. Överlåtelsen får del av den magnetiska kraften från Kristi kors: ”När jag har blivit upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig.”
Kristi överlåtelse på korset fortsätter att ge liv. Tydligast ser vi det i den heliga eukaristin. Hans offer på korset enligt vetekornets lag, blir närvarande och frambärs på kyrkans altare. Hans offer bär frukt. ”Han mättar dig med bästa vete”, säger psalmisten. Jesus kallar det ett levande bröd. ”Brödet jag ska ge är mitt kött, jag ger det för att världen ska leva.”
”Låt oss med den andliga längtans glädje se fram mot den heliga påsken.”
Amen.