33 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
Ords 31:10-13, 19-20, 30-31 Ps 128 1 Thess 5:1-6 Matt 25:14-30
Att ta sin glädje i besittning
Det är lätt att missförstå liknelsen om de tio talenterna/punden. Och missförståndet kan bli stort. Vi hör om en man som fördelar sina ekonomiska tillgångar bland sina tjänare och reser bort. De som fått fem respektive två talenter gör genast affärer och fördubblar sina kapital. Den som fått en talent däremot gräver ner den i jorden. När ägaren kommer tillbaka får de två första beröm, medan den som grävt ner sitt kapital får en hård dom och ett fruktansvärt straff. En sådan tolkning kan användas som försvar för grov kapitalism och en grym människosyn. Som om livet gick ut på att vara energisk och smart, eller att vara framgångsrik i affärer. De som misslyckas är då bara att beklaga. – Så har liknelsen tolkats, men det är en rent världslig tolkning. Ett stöd för så kallad ”framgångsteologi”, som om målet för det kristna livet vore materiell lycka och framgång. Man har glömt vem det är som berättar liknelsen och vem det är som delar ut talenterna.
Det är Jesus som gett oss liknelsen och läsaren/lyssnaren märker under liknelsens gång att det är han själv som både delar ut talenterna och den som fäller domen och utlovar belöningen: ”Gå in till glädjen hos din Herre”. Den glädjen skymtar fram i hela liknelsen och är bakgrunden till dess allvar.
Det är glädjande redan när människan förstår att hon är förvaltare. Livet är inte ett projekt människan ger sig själv. Livet är ett uppdrag att förvalta. Tanken att människan är suverän ägare till livet kan verka lockande. Jag fullbordar mitt liv utan att stå under någon annan. Men, dels är risken stor att hon ”går i väggen” redan här i livet, dels bygger det på en illusorisk lögn. Ingen har gett sig själv livet. Livet är en gåva. Ingen har själv bestämt sina gener, sina föräldrar eller sin uppväxtmiljö. Människans frihet är inte total. Det är den gudlösa världens misstag. Kristen tro säger att människan är förvaltare, med frihet att använda sina gåvor efter eget förstånd. Tjänarna tog kreativt egna initiativ och använde egen fantasi. Men hon äger inte livet. Hon förvaltar det. Redan den insikten ger en befriande glädje.
Vi har olika gåvor. Det står att mannen delade ut talenterna ”åt var och en efter hans förmåga”. Vi kan inte alltid förstå olikheten mellan människors olika gåvor. Ibland verkar det ”orättvist”, men varje människa har fått gåvor som passar just honom eller henne. Ingen har alla gåvor, men alla har någon. Den stora sabotören i denna Guds ordning är avundsjukan. Människan lockas att se med sned blick på andras gåvor, och får därmed en ursäkt att förakta den egna förmågan. Avunden härstammar från djävulen, som inte var nöjd med sin lott, utan ville bli lik Gud och själv vara suverän. Avunden är glädjens motsats. Man blir sjuk av den. Att i stället tacka för de andras gåvor är redan det en glädje, och en upptäckt. Vi är inte konkurrenter utan olika lemmar i en och samma kropp.
Redovisningen sker i fullkomlig rättvisa. Människan skall inte dömas efter något standardmått, utan efter hur hon har förvaltat just det liv och de gåvor hon har tagit emot. Det är både en tröst och ett ansvar. ”Av den som fått mycket skall det krävas mycket”, säger Jesus. Men ingen har heller fått så litet att hon slipper redovisningen. Inte heller den som handlar i lydnad är befriad från ansvar. Förvaltaren i Benedictus regel skall handla ”enligt abbotens uppdrag”, men ändå ”med omdöme”. Han ska själv ”avlägga räkenskap på domens dag”. Att steg för steg upptäcka denna frihet i lydnaden, är redan det en glädje.
Vari består talenterna? Egentligen är det hela människans liv. Allt är gåvor. Tid, talanger, pengar, fysiska, mentala och andliga gåvor. Vad har du, o människa, som du inte har fått? Därför skall allt redovisas. Men de tidiga utläggarna av denna liknelse började inte med detta. Talenterna var för dem de gåvor som Kristus givit sin kyrka och hennes apostlar att förvalta, framför allt Guds ord. För Origenes är det största uppdraget att tränga allt djupare in i Guds ord, att upptäcka och utvinna dess enorma rikedomar. För att mångdubbla talenternas antal och dela med sig av Guds outtömliga rikedomar. Medan den som grävde ner pundet symboliserar den som nöjer sig med den ytliga och enbart bokstavliga innebörden. Många som avvisar Bibeln visar sig har läst den bara på ett bokstavligt sätt. Därför behöver vi hjälp av hur kyrkans tradition och lärare har läst och förstått den, inte minst bibelns andliga innebörd, som gömmer sig ”under ytan”.
Den kristne har förstått att livet inte är hans eget projekt, utan en gåva att förvalta. Han vet att Gud inte begär mera än han också ger kraft till. Han vet att det inte handlar om att lyckas eller ha framgång i världslig mening. En kyrkofader säger: ”Också med en liten talang kan du göra stora ting. Du är inte fattigare än änkan som bar fram sin skärv/sina kopparslantar. Du är inte mera obildad än de båda fiskarna Petrus och Johannes.” Fattigdom kan vara en bättre utgångspunkt än rikedom, sjukdom kan leda till en större gåva än hälsa. Men någon pension talas det inte om. Det finns alltid mera att upptäcka och förvalta.
Det är lätt att tycka synd om mannen som grävde ner sin talent i jorden. Domen verkar så orimligt hård. Men han är inte ömkansvärd. Han var inte bara lat och bekväm. Han bedömer sin Herre. När han talar om sin Herre som ”en hård man, som skördar där han inte har sått”, då talar han mot bättre vetande. Thomas av Aquino kommenterar detta och säger: ”Gud begär aldrig något av en människa utan att först ha gett möjligheten att uppfylla det”. Mannen har gjort sig ett alibi för att slippa ta sitt ansvar, slipper att ”svara an”. Han skyller på sin rädsla, den sämsta av vägvisare. Till slut blir han rent fräck: ”Här har du vad som är ditt”. Den hållningen är ett arv från Adam, när han i rädsla gömde sig för Gud. Han hade ju valt misstro och olydnad framför tro och lydnad. Därför ligger det en bister logik i att hans talent tas ifrån honom och ges åt den som vill ta emot gåvor.
Den räddhågade lägger skulden på andra eller på annat. Av rädsla att göra fel gör han ingenting alls. Kanske aktar han sig för grova överträdelser, men är blind för underlåtelser. Han missbrukar nåden och sätter sitt ljus under skäppan.
Evangeliet befriar från denna rädsla. Men den räddhågade människan måste våga se sin rädsla, och be om mod. Kanske be om hjälp att se, hos en god vän eller en klok själasörjare, som kan peka på honom som lyfter av rädslans tunga och förlamande bördor. Det är inte mänsklig framgång som efterfrågas. De två tjänarna får inte lön för att de varit duktiga, utan för att de varit goda och trogna, trogna i det lilla.
Evangeliet är en vidunderlig kallelse till glädje. Vi bad i kollektbönen: ”Fader, du alla goda gåvors givare, som låter vår glädje bli fullkomlig om vi tjänar endast dig, låt det vara vår högsta lycka att älska och tillbe dig”.
Men vägen dit är insikten om att jag själv kan sabotera alltsammans. Att bäva inför detta allvar är sunt och mänskligt. Den bävan bereder väg för glädjen. Den leder till den Herre vars innersta vilja det är att få möta oss med orden: ”Du gode och trogne tjänare. Gå in till glädjen hos din Herre”.
Må vi nu med samma bävan gå in i den eukaristiska glädjen.
Amen.