Kortpredikan Bonaventura, biskop och kyrkolärare
– Jes 10:5-7,13-16 Ps 94:5-10-14-15 Matt 11:25-27 –
Profeten berättar hur Guds försyn kan se ut. Det assyriska riket hade besegrat det israeliska Nordriket och hotade Jerusalem. Herren låter det ske. Gud använder Assur som verktyg, men det är Gud som styr.
Men Assur grips av högmod och tror sig vara suverän. ”Med min hands kraft har jag utfört detta.” Profeten påminner om att Assur bara är yxan, inte handen som håller i den. ”Skall yxan berömma sig mot honom som hugger med den?”
Mönstret upprepar sig i historien. Makter och välden avlöser varandra. De framgångsrika tycks begå samma misstag som Assur. Men det är Gud som leder historien, inte de mäktiga.
I evangeliet uppenbaras och fullbordas försynen. Vi ser att den är personlig. Försynen är en Fader, som uppenbarar sin plan genom sin Son.
Det som drabbade Sonen, ångest, gissel och spjutet i hans sida, var något ont. Gud låter det ske för att vända det till något större gott.
Också kyrkan och de troende hotas och utsätts för angrepp. Ofta sviker de som skulle stå fasta. Gud låter det ske, men utan att förlora kontrollen och utan att överge sitt folk. Han vill leda kyrkan till fullbordad bättring och nytt liv.
Bonaventura vill inte bara att vi skall förstå, utan att vi skall bli ”gripna av kärleken till Gud”, att vi skall tändas av den eld som rycker oss hän till Gud. Allt, både i naturens och i nådens rike, är gjort och sker ”för vår skull”.
Katarina av Siena säger till dem som ”förargas och gör uppror mot det som händer dem: Allt framgår ur kärleken, allt sker med hänsyn till människans frälsning, Gud gör endast sådant som tjänar detta mål”.
Det uppenbaras inte för de lärda och kloka, men för dem som är som barn. Det betyder inte oansvarig barnslighet.
Bonaventura säger: ”Låt oss därför dö, låt oss gå in i mörkret, låt oss tysta vår oro, våra begär, våra bilder, låt oss med den Korsfäste gå över från denna värld till Fadern, och när vi har sett Fadern må vi säga med Filippos: Det är nog.”