Kärlekens utmaning, lockelse och gåva
4 Söndagen under året
Jer 1:4-5, 17-19 1 Kor 12:31-13:13 Luk 4:21-30
Kärlekens lockelse, utmaning och gåva
Ingen profet blir erkänd i sin hemstad. Vi har hört vad som hände när Jesus predikade i sin hemstad Nasaret. Först möttes han av lovord och entusiasm. Men sedan vände det till sin motsats. När han inte ställer upp på deras krav att demonstrera underverk blir han avvisad.
Något liknande gäller kärleken. Den väcker först allas entusiasm, men när den själv ställer krav avvisas den som orimlig. Vi hörde den beskrivas i andra läsningen. Detta trettonde kapitel i första Korintierbrevet väcker fascination. Det är en njutning att läsa och att en glädje att höra. Något vaknar till liv i människan, troende eller inte. Så är livet tänkt! Det behövs inga argument för kärleken. Den är sin egen motivering. Ungefär som glädjen och skönheten. Ändå är det inte flummigt eller romantiskt. Apostelns tanke är glasklar. Han går steg för steg, från det kända till det okända.
Aposteln säger först: kärleken är ”tålmodig och god”. Men sedan får han svårt att beskriva den. Han tvingas gå en omväg genom att säga vad kärleken inte är. Som när teologin talar om Gud genom att säga vad Gud inte är, eftersom det är så mycket svårare att säga vad Gud är. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam, inte uppblåst, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Var och en kan använda detta som en spegel, en biktspegel, som avslöjar oss, som visar hur vi ser ut, när vi jämför oss med originalet, hur livet är tänkt.
Inte heller handlar det om känslor. Kärleken är inte blind. Kärleken ”gläds med sanningen”. Men sanningen å sin sida är inte kall, utan genomsyrad av kärleken. Därför griper den inte till våld, när den prövas. Inte heller tar den till flykten. Den bär allt. Den uthärdar allt. – Här börjar många tveka eller undra. Är det så krävande att älska?
Den naturgivna kärleken till de närmaste har sina gränser. Moderskärleken, kärlek till familjen, till vänner och meningsfränder, till den egna socialgruppen eller det egna landet, sådant drar gränser just kring dem som av naturen står oss närmast. Det går inte att nonchalera sådana gränser, eller tro att de inte spelar någon roll, men här överskrides också sådana gränser.
Som när Jesus i Nasaret påminner sina judiska landsmän om att Guds kärlek har gått utöver de judiska gränserna. Änkan i Sarepta och Naaman i Syrien fick hjälp, medan judarna led nöd. Då blev han en utmaning för dem. Där gick en gräns för dem. De blir ursinniga.
Den kärlek Paulus talar om överskrider också en annan gräns, den som säger: Nej, nu får det vara nog! Här går en gräns! I Bergspredikan uppmanar oss Jesus att inte bara älska bröder och vänner, utan också fiender och dem som har sårat och kränkt oss. Till barmhärtighetsverken hör att ge husrum åt främlingar och flyktingar. Kärleken uthärdar allt, sade Paulus. I den fromma drömmen vill man kanske instämma. Men i praktiken?
Det är då vi frestas att sluta lyssna. Att dra en gräns för vad vi vill höra. Och därmed en gräns för den egna förmågan. Och riskera att missa själva poängen. Det aposteln beskriver är något utöver den egna förmågan. Något som måste ges oss, som en gåva. Av någon som äger denna förmåga och som själv älskar oss så mycket att han vill ge oss den. Långt innan vi själva är det minsta älskvärda. ”Medan vi ännu var syndare”, säger aposteln. Vi anar att det är sin Herre aposteln har i åtanke. Det är inte en teori eller ett ideal aposteln beskriver, utan en person, den Herre som han tidigare förföljde, men som övervann hans hat. Den Herre som själv bar allt och uthärdade allt. För vår skull. Ordet kärlek i ”ett Kor tretton” kan bytas ut mot namnet Jesus.
Ändå är kärleken är inte bara något som Gud visar oss. Kärleken är ömsesidig. Den är både agape och eros. Kärleken söker gensvar. Den kärlek som Gud visar oss är inte fullbordad innan vi har tagit emot den och besvarat den. Samtidigt som vi är helt beroende av den. Vi älskar därför att han först har älskat oss.
Aposteln talar om att växa, från barnstadiet till den vuxna mognaden. ”Sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga”, säger han. Barnet kan inte låta bli att ge efter för sina emotionella behov. Långsamt får det lära sig att styra och disciplinera sådant, som annars skulle växa vilt. I kärlekens skola får människan lära sig att hon inte behöver ge efter för irritation och ilska, för självömkan och avundsjuka. Vi har inga skyldigheter mot vår köttsliga natur, säger aposteln på ett annat ställe. Inte främst för att lagen kräver eller förbjuder, utan för att kärleken är ingjuten i våra hjärtan. Det finns en väg som är öppnad för oss. Vägen tillsammans med Jesus. ”Den som förblir i mig bär mycken frukt”.
Cistercienserna talar om kärlekens skola, schola caritatis. ”Ingenting hårt och ingenting tungt är det”, säger den helige Benedictus. Även om det kan kräva ”lite stränghet för att utrota fel och bevara kärleken”. Ty i grunden handlar det om att ta emot alltmer av den gåva som ges oss. Någon frågade: ”Är det svårt att älska?” Han fick svaret: ”Inte för den som gör det”. ”Lär av mig”, säger Jesus, ”som har ett milt och saktmodigt hjärta”. Det är i den skolan vi upptäcker att hans ok är milt och hans börda lätt. Paulus kallade det en väg ”som är överlägsen alla andra”.
Det är det märkliga – den första spontana fascinationen inför kärlekens höga visa innehåller mera sanning än läsaren först anade. Människan måste följa Jesus för att upptäcka detta ”mera”. Inte ens när människorna i Nasaret avvisar honom tar kärleken slut. Han ”fortsätter sin väg”, står det. Han fortsätter den väg som fullbordas på korset. Det är den kärleken som uthärdar allt. Det är inför den kärleken som våra liv avgörs och en gång skall dömas.
Amen.