Var skulle hon annars vara?
Jungfru Marias upptagning i himmelen
Upp 11:19a; 12:1-6a, 10ab 1 Kor 15:20-27a Luk 1:39-56
Var skulle hon annars vara?
En ung man frågade mig en gång efter de bibliska stöden för vår tro på Marias upptagning i himlen. Mitt spontana svar, som märkligt nog fick hans tvekan att upplösas, blev en motfråga: Var skulle hon annars vara?
Runt hela jorden finner vi jordiska kvarlevor av olika helgon. Några är pilgrimsmål för vallfärder. Petrus och Paulus i Rom, Jakob i Compostella i Spanien. Vore det inte naturligt att vi också haft en plats för jungfru Maria? I Efesos, eller Jerusalem eller Betlehem? Men kvarlevor av jungfru Maria har aldrig blivit funnna. Lika lite som efter hennes son, vars grav bevisligen var tom.
En profetia om detta finns i det faktum att inte heller arken i det gamla förbundets tempel har gått att finna. Andra Mackabeerboken (kap 2) berättar hur profeten Jeremia gömde Guds ark i en grotta, när staden hotades av babylonierna. Men platsen har aldrig blivit funnen. Detta gåtfulla faktum uppfattade kyrkofäderna som en profetia om Maria. Hon är ju det Nya Förbundets ark, som bar det levande brödet i sin kropp, liksom arken rymde mannat. I bibelns sista bok skymtar ett svar. I första läsningen låter oss Johannes se in i himlen: ”Guds tempel i himlen öppnades och förbundsarken blev synlig i hans tempel”. Så målas det stora tecknet, en kvinna klädd i solen och med månen under sina fötter, med en krans av tolv stjärnor på sitt huvud. Även om de olika detaljerna i bilden är svårtydda, låter oss Kyrkan höra detta just idag då vi firar jungfru Marias upptagning i himmelen.
Sedan 400-talet har Kyrkan firat denna dag som en Mariahögtid. Under medeltiden var det Sveriges nationaldag. År 1950, fem år efter det världskrig vari man försökt utrota den judiska rasen, proklamerar kyrkan en judisk kvinnas upphöjelse över alla makthavare, furstar och potentater, över änglar och ärkeänglar. Inte bara Kristus, Guds evige Son, utan också hans jordiska moder, är, med kropp och själ, upptagen till den himmelska härligheten.
Denna tro blev medveten för kyrkan när tron på Kristus fördjupades och vidgades under 300- och 400-talen. Redan på 200-talet ser man Maria som den nya Eva, precis som Kristus är den nye Adam. Eva öppnade porten för döden. Maria öppnade porten för livet. Men inte som ett passivt redskap. En kyrkofader säger: ”Genom sin lydnad har hon blivit orsaken till sin egen och hela människosläktets frälsning.” På kyrkomötet i Efesos (433) får hon titeln Gudaföderska, som ytterst är en bekännelse till Kristi gudamänskliga person. Så klarnar bilden och dagens högtid växer fram. Det som finns i Skrifterna som ett frö, växer upp som den skönaste av liljor. För troskänslan är det självklart. Skulle inte hon som gav sin son livet och som följde honom ända till korset, också vara hos honom där han är nu? Och detta inte bara med sin ande, utan också med den kropp som bar honom under nio månader, som gav honom di, och som tog emot hans döda kropp när den togs ner från korset. Maria är den fullkomligt frälsta människan, till både kropp och själ. Ödmjukt och frimodigt har hon sagt att alla släkten skall prisa henne salig. Hon är där hennes son är, lika nära honom som han är nära henne.
Om Jesus vet vi att han är den evige översteprästen, som ständigt vädjar för oss inför Fadern. Hans främsta och närmaste medarbetare är hans moder. Därför har de troende, långt innan dogmen förkunnades, praktiserat denna tro, genom att be om hennes förböner.
Varje gång vi ber ”Var hälsad, Maria,…” visar vi att jungfru Maria idag lever i samma närhet till sin Son, som hon gjorde under deras jordeliv. Men nu är Maria inte längre bunden vid en särskild plats och en gången tid. Det som t.ex. skedde i Kana i Galileen, när hon såg att vinet höll på att ta slut och gjorde sin son uppmärksam på bristen, det sker nu runt hela jordens krets, varje gång vi ber om hennes förbön och moderliga tröst. Hon handlar lika diskret och återhållsamt som då. Hon bär fram människornas behov inför sin Son och ger oss samma goda råd som hon gav till tjänarna den gången: ”Gör det han säger till er.” Sedan dess är hon ”Det goda rådets moder”. Liksom hon, genom att föda sin Son, förmedlade frälsningen åt sig själv och åt oss alla, på samma sätt förmedlar hon också nu Kristi nåd. När våra krafter och vår glädje tar slut, liksom vinet tog slut i Kana, bereder hon väg för Kristi nåd och underverk i våra liv. Men det mesta sker diskret, ofta utan att vi ens märker det.
Vi ber om hennes förbön: ”Bed för oss, heliga Maria, Guds moder, nu och i vår dödsstund.” Varför ”dödsstund”? – Det finns goda skäl att regelbundet tänka på sin dödsstund. Inte minst i en kultur som förtränger och gömmer undan allt tal om döden.
Men döden är inte bara något som påläggs och drabbar oss. Döden är också en möjlighet till överlåtelse. Broder Wilfrid Stinissen har kallat döden en ”sista och yttersta kärleksakt”. Liksom vi borde leva av kärlek, så borde vi också dö av kärlek. Döden kan bli det tillfälle då vi får ge allt, i en total överlåtelse till Gud.
Jungfru Maria är en förebild i överlåtelse. Tydligast ser vi det vid bebådelsen, när hon svarar ängeln: ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig efter ditt ord”. Det präglade hela hennes liv. I varje ny situation avstod hon från att följa den själviska viljan och överlät sig åt Herrens vilja och plan. Hon var inte befriad från frågor och tvivel, smärta och lidande. Men hon gav inte efter för den själviska viljan, utan fortsatte att överlåta sig. Därför var hon beredd. Hon hade redan ”dött” från sitt själviska liv. Därför var hon mogen att ”efter avslutat levnadslopp” förena sig med sin Son i hans överlåtelse till Fadern.
Men detta skedde också för vår skull. När vi ber om hennes förbön ”nu och i vår dödsstund”, så ber vi om hjälp att komma närmare denna överlåtelse. Vi ber att redan nu dö från rädsla, vacklan, förbehåll, egenvilja och högmod. Så att vi i tid hinner dö från det som vi till slut ändå måste lämna.
Jungfru Marias upptagning visar vad denna överlåtelse öppnar vägen för, befrielse från allt som hindrar oss att leva helt och fullt, redan nu. Den frihet som stavas överlåtelse åt Guds vilja och förtröstan på hans nåd.
Jungfru Marias upptagning till himmelen är inte bara ett upphöjt tecken på hopp och tröst, hon ger oss hopp och tröst, nu och i vår dödsstund. Hon är i himlen, som sin gudomlige Son, – var skulle hon annars vara? – för att ständigt vara med oss, hennes barn, och ge oss det hopp och den tröst vi behöver.
Amen.