Varför kyrkan inviger kyrkor
Kyrkmässa
Neh 8:1-4a,5-6,8-10 1 Pet 2:4-9 Joh 4:19-24
Varför kyrkan inviger kyrkor
Hela den dramatiska invignigen för tjugo år sedan hade ett enda syfte, att helga de troende till ett andligt husbygge. Vi kommer ihåg hur det tomma, kalla och mörka rummet förvandlades, steg för steg. Rummet fylldes av människor. Väggarna bestänktes med heligt vatten, väggarnas och altarets kors smordes med olja, relikerna placerades i altaret, rökoffer tändes och altaret pryddes med duk och ljusen tändes. Den långa ceremonin kulminerade i den första heliga eukaristin.
Men de som hörde, såg och deltog förstod att allt handlade om dem själva. Det är vi som skall bli levande stenar smorda med glädjens olja, de troende som skall bli brinnande ljus och välluktande offer. Det var församlingen som döptes, smordes, tändes och frambars. Det är våra sinnen som skall öppnas för Kristi hemlighet, våra synder bli förlåtna och våra liv och kroppar helgas.
Därför helgar och avskiljer kyrkan det mänskliga rummet, byggt av cement, sten och trä. För att rummet skall påminna dem som ber där, att de är kallade att sammanfogas med de andra genom kärleken, som stenarna bär varandra och vi själva blir burna av de andras förlåtelse och tålamod.
Det förutsätter tro. ”Äran tillfaller er som tror”, säger aposteln. Alternativet är otro, vilket får sin näring av olydnad och ovilja att bejaka den hörnsten, Kristus, på vilket allt vilar, utan vilken våra liv blir ofullbordade och meningslösa.
Aposteln Petrus växlar bild. Stenarna blir ett prästerskap, alla blir präster, vars liv skall frambära andliga offer som ”Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus”. Det gör oss till ett utvalt folk, till kungar och präster, ett heligt folk som skall förkunna hans storverk. Kungar råder över sina underlydande. De troende skall råda över sina laster och begär. De lyder ju själva under den Herre som levde i lydnad för sin himmelske Fader. De troende står i tjänst åt dem som behöver barmhärtighet och generositet. De lever i förlåtelse och ber för ovänner och fiender.
Men det gör inte byggnaden överflödig. Människor är obeständiga och behöver hjälp av den stabila byggnaden och dess regelbundna liturgi. De är oroliga och går lätt vilse. Därför behöver de en byggnad, avskild för det enda nödvändiga. De behöver hjälp att se sin egen kallelse till helighet, hjälp att upptäcka den Kyrka som vi bekänner oss tro på, den heliga Kyrkan.
Låt mig påminna om tre inslag från invigningen.
Före den första läsningen bar lektorn fram lektionariet. Biskopen höll upp det och sade: ”Må Guds ord ständigt ljuda i detta rum, och må det öppna era sinnen för Kristi hemlighet, så att det verkar er frälsning här i Kristi kyrka.” Kyrkorummet är platsen för en händelse, ett skeende. Guds Ord läses och förkunnas. Det söker sin väg till mänskliga öron och in i deras hjärtan. Något händer med den som lyssnar och tar emot. För den som redan menar sig veta förblir det bara mänskliga ord, mer eller mindre intressanta. Men det är inget vanligt ord. I första läsningen hörde vi hur de som lyssnade reste sig och ropade: Amen, Amen! De böjde knä och tillbad. Det är liturgi. Rummet blir en bild för vad som sker i människans inre rum, när trons ljus tänds och människan bereds för tillbedjan. Biskopen sade att ”det verkar frälsning”. Varje gång man träder in påminns man om det. Bönen sätter sig i väggarna, det förvandlar rummet, från en lokal vilken som helst, till ett helgat rum, till ett konkret nedslag av Kristi kyrka.
Ändå stannar det inte vid detta. I den långa invigningsbönen bad biskopen: ”Denna byggnad är en avbild av din heliga kyrka. Hon är helgad i Kristi blod till en ren jungfru och tagen till hans brud.” Byggnaden är inte bara ett rum där något sker. Här har något skett med själva byggnaden. Den är helgad och avskild, som en bild för vad som sker med de troende. I byggnadens mitt, på altaret, bärs offret fram, det offer som försonar och förenar. Det tar bort all skuld genom Kristi blod, som där frambärs och offras. Det gör Kyrkan till en ren jungfru, fri från skuld och orenhet. Avskild från det profana, helgad för att förenas med honom, som all mänsklig längtan sträcker sig efter. Det förenar de troende med Gud och med varandra. Ordets liturgi fullbordas i eukaristins liturgi. Lyssnandet öppnar sinnen och ögon för offret och den heliga kommunionen. Som en påminnelse om denna gudomliga närvaro mitt ibland oss förvaras det konsekrerade brödet, Kristi kropp, i kyrkans tabernakel.
Invigningsbönen för tjugo år sedan var en enda lång meditation över kyrkan. Hon beskrevs som den heliga, saliga och upphöjda. Kyrkan inte bara beskrevs, hon tilltalades som en person, som någon man gläds åt och förundras över, någon som man vördar och älskar. Kyrkan är inte bara mänsklig. Hon är av Gud, men består av människor, hon är gudamänsklig. Hon är modern, personifierad av jungfrumodern Maria, som föder oss till det gudomliga livet. Hon är den om vilken psalmisten sjunger: ”Dessa är födda där.” Från henne framgår det nya livet som ur en källa. ”Under sång och dans skall man säga: ’Alla mina källor är i dig’”.
I prefationen, som också skall användas i denna liturgi, sjöng biskopen: ”Kyrkan är en stad av utvalda stenar, en stad där du skall vara allt i alla.” Den eukaristiska kyrkan omfattar inte bara dem som deltar här och nu. Kyrkan omfattar alla andra troende och föregriper också slutmålet, där tillvarons alla stenar kommit på rätt plats, ”hela skapelsen befriad från synd och död”. Byggnaden rymmer olika material hämtade ur naturen och förädlade av människan, från den uthuggna stenen, de stöpta ljusen och den vävda textilen, den gjutna kalken, den målade ikonen, till den mänskliga kroppen, med hennes rörelser och röst. Människan är hela skapelsens språkrör och präst. ”Ett heligt prästerskap som kan frambära andliga offer som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus.” I hoppet föregrips den stad där Gud blir allt i alla. – På vägen dit behöver vi det heliga rummet.
Att fira kyrkmässa är att som patriarken Jakob vakna upp ur sömnen. ”Sannerligen”, sade han, ”Herren är på denna plats, och jag visste det inte! Detta är en plats som väcker bävan, det måste vara Guds boning, här är himlens port.”