23 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
Hes 33:7-9 Ps 95:1-2,6-9 Rom 13:8-10 Matt 18:15-20
Den hälsosamma förmaningen
Konsten att förmana och tillrättavisa syndare är inte vår tids bästa gren. Många värjer sig och vill inte ens höra om saken. Man menar att det bara väcker motstånd och att förmaningen brister i respekt för den individuella friheten. Men ingen mänsklig gemenskap klarar sig utan förmaningens konst. Den goda förmaningen har sin källa i kärleken och kärleken vållar inte nästan något ont, även om det kan kännas så när förmaningen ges.
Profeterna hade av Gud fått uppdraget att vara väktare för Israels hus, som vi hörde i första läsningen. De skulle förmana och varna den gudlöse för synden. De blev sällan populära. Men det var av omsorg om folket som Gud sände sina profeter. Vad händer med ett folk som tystar sina profeter? Vad händer med en kultur som inte förmedlar konsten att förmana till nästa generation? Idag och sedan lång tid tycks vi löpa en annan risk, att vara så toleranta och ”förstående” att vi lämnar den andre i sticket. Modet sviker oss och vi sviker vår broder. Det är ju behagligare att se bort eller att blunda.
Kristen tro och erfarenhet ställer dessutom stora krav på den som förmanar. De viktigaste heter: saktmod och klokhet. Den som inte ser bjälken i det egna ögat, kan inte ta bort flisan i den andres. En förmaning kan bara ges i ödmjukhet, utan upprördhet och vrede. Aposteln säger: ”Om någon skulle ertappas med en överträdelse, skall ni som är andliga människor visa honom till rätta, men gör det med ödmjukhet, och se till att du inte själv blir frestad”. De andliga fäder och mödrar som kunnat förmana har också talat tydligt om att aldrig döma sin broder. Att förmana är något annat än att döma. Lilla Theresa av Jesusbarnet har undervisat hela kyrkan om kärleken. Som novismästarinna tvekade hon ändå inte att mycket bestämt förmana den syster som handlade fel eller gick galna vägar.
Benedictus säger om abboten: ”Måste han tillrättavisa skall han handla klokt och inte gå för långt, så att han inte bryter sönder kärlet genom att alltför ivrigt skrapa bort rosten.” Men det betyder inte att han skall blunda eller tillåta felen att frodas. Han ska utrota dem klokt och kärleksfullt så som han bedömer lämpligt för var och en. Paulus talar om en tvåfaldig uppgift: att ”trösta och förmana”. Den som har svårt att trösta och uppmuntra bör tänka efter särskilt noga innan han förmanar.
Förmaning kräver inte bara ödmjukhet, utan också klokhet. Evangeliet talar om att först tala i enrum med den felande. Att tala med andra först, eller rentav skvallra eller tala bakom ryggen, är en svår synd som vår påve Franciskus ofta påtalar. Förmaning är ingen självpåtagen uppgift. Självutnämnda moralpoliser är ett gissel för varje gemenskap. Profeterna hade uppdrag av Gud. I klostret har den överordnade ansvaret. I församlingen den som har herdeämbetet. Föräldrar har uppgift och gudomlig fullmakt att fostra sina barn. I de kulturer jag känner till har alla äldre haft uppgift att förmana de yngre. Vi läser om det i Vishetslitteraturen. Men som enskilda kan vi också komma i situationer där jag måste förmana en vän eller medkristen, också en överordnad, till och med en biskop eller en påve. Till de kristna barmhärtighetsverken räknas att ”tillrättavisa syndare”. Katekesen säger att man blir medskyldig till andras synder, när man inte ”avslöjar eller hindrar”, där man kan och bör göra det. Vi är ju lemmar i samma kropp.
Kyrkan har av sin Herre fått fullmakt och skyldighet att förmana och till och med utesluta den obotfärdige från den sakramentala gemenskapen. Detta står inte i motsättning till kärleken, även om det ofta uppfattas så. Evangeliet anger detta som en sista utväg, och talar just där om bönens avgörande roll. Inte ens här ger man alltså upp hoppet. Förmaningen har ett ”medicinskt” syfte, att bota. När Benedictus räknat upp alla åtgärder och hjälpmedel som finns, och dessa ändå varit förgäves, talar han om ”ett bättre medel: sin och alla brödernas bön” för den felande brodern. Kapitlet om abbotens omsorg om felande bröder är ett av de vackraste i hela regeln. Evangeliet skimrar fram.
Den som förmanas ställs på prov. Att avvisa en förmaning är ingen konst. Det går av sig självt. Den högmodiga människan gör dessutom gärna teater av hur ”illa hon blivit behandlad”. ”Jag känner mig kränkt”, som det heter idag. Vår tid tycks befrämja denna känsla. Men att lyssna till en förmaning kan vara ett avgörande steg för att växa till och mogna som människa och kristen. De som förmanar och fostrar mig kan bli mina största välgörare. Även om det gör ont och ibland tar tid att upptäcka det hälsosamma. Den som förmanar blir en läkare som botar från en sjukdom jag själv har varit blind för. Benedictus liknar abboten i en sådan situation just vid en läkare.
Att ta emot en förmaning är inte att låta sig hunsas av självutnämnda moralpoliser. Ännu mindre att bli en vindflöjel för vad den eller den råkar tycka eller kasta ur sig. Också Jesus var omutlig när han blev orättfärdigt anklagad, han gav svar på tal när han örfilades inför Stora rådet. Den som går till bikt regelbundet får hjälp att skilja mellan andarna, lyssna på den hälsosamma förmaningen och hålla självutnämnda domare på avstånd.
Kan vi påverka varandra genom förmaning? De monastiska fäderna säger ofta att de enda vi kan förändra är oss själva. ”Över andras förhållningssätt har du ingen makt”, säger Cassianus. Men det märkliga är att just bland dem finner vi också exempel på den goda och hälsosamma förmaningen, till exempel när de talar om vänskap. Vänskapen är ju både ömsesidig och uppriktig. Samtidigt som båda vännerna strävar efter det goda. Vänskap som utesluter förmaning stannar snart i växten.
Den riktiga och hälsosamma förmaningen växer ur Kristi kärlek, som botar de sjuka, upprättar de fallna och ger sitt liv för sina vänner. En sådan förmaning gör inte nästan något ont. Både den som förmanar och den som förmanas behöver Kristi nåd. I den goda förmaningen är Kristus mitt ibland oss. Så att hela kroppen växer till och byggs upp i kärlek.
Låt oss be om tillväxt både i beredskap att förmanas och i konsten att förmana.
Amen.