TRETTONDEDAG JUL – EPIFANIA
Jes 60:1-6 Ps 72:2,7-8,10-13 Ef 3:2-3a,5-6 Matt 2:1-12
Benedikt XVI i ljuset av de vise männen
För tretton dagar sedan firade vi Jesu födelse. På juldagen kallade vi barnet ”ett förtätat ord”. Idag firar vi hur de vise männen finner detta Ord, som ”öppnar sig” för dem. De faller ner och tillber barnet i Marias famn. Under dessa dagar mellan jul och trettondedagen har vi också följt vår förre påve Benedikt XVI under hans sista dagar på jorden. Vi fick höra om de sista ord som utgick från hans mun: ”Herre, jag älskar dig”. Vår bön är att han nu skall få se och tillbedja sin älskade Herre ansikte mot ansikte. De tre vise männen kastar ljus över vår hädangångne påve.
Evangeliet om de vise männen doftar av rökelse och myrra. Det skimrar av guld och sagolika händelser. Mångtusende barn och vuxna har fascinerats av stjärnan, som visar vägen för de vise männen. Mycket har lagts till. Många har därför frestats att avfärda det hela som enbart myt och legend. Benedikt växte upp i en katolsk kultur som doftade och lyste. Man sjöng och spelade. Redan som ung pojke fångades han av skönheten i kyrkans liturgi. Benedikt hade stora intellektuella gåvor och blev så småningom en av vår tids stora teologer. I sin sista stora bok i tre band, ”Jesus av Nasaret”, kunde han visa att de vise männen och det som hände dem hade historiskt underlag, trots allt det sagolika. Som bibelteolog visste han att Matteus inte skriver historia i vanlig mening. Han skriver frälsningshistoria, som också berättar hur det förtätade Ordet avslöjar sin hemlighet för dem som lyssnar till och följer Guds ord.
De vise männen ser något med sina ögon som fick dem att falla ner och tillbe. Alla kan förundras och glädjas över ett nyfött barn, men de vise männen gjorde något mera, de föll ner med pannan mot marken och tillbad. – Vad var det de såg?
Bibeln har ett särskilt ord för det, Guds härlighet. Det är egentligen omöjligt att beskriva denna härlighet – strålar av eld, ljus, renhet, helighet, sanning, skönhet… Det är vad människan ser och erfar när hon närmar sig Gud med hjälp av Guds ord och förlåten dras undan. På hebreiska heter det kavód, vilket snarast betyder tyngd. Den sanne Guden är verklig, till skillnad från lättviktiga, flyktiga och maktlösa avgudar. Det är denna härlighet som lyser fram i bibeln, från början till slutet. Mose ser den i den brinnande busken. Den uppenbarar sig på Sinai när Gud sluter förbund med sitt folk. Den uppfyller Salomos tempel i Jerusalem. Det är Guds härlighet som lyser över den himmelska staden i bibelns sista bok.
Det är denna härlighet som herdarna hörde änglarna besjunga i julnatten. På latin heter det Gloria. Vi hör det i julens och i varje högtidlig mässa: Gloria in excelsis Deo, Ära i höjden åt Gud. Det är om detta lärjungarna vittnar i Johannesprologen: ”Vi såg hans härlighet, och den var fylld av nåd och sanning”. Det är denna härlighet som förblindade aposteln Paulus på Damaskusvägen, men sedan gick upp som ett ljus i hans hjärta, ”för att kunskapen om Guds härlighet skall sprida sitt sken”. Med Johannes ord är det ”en härlighet som den ende Sonen får av sin fader”. Hebreerbrevet talar om: ”Utstrålningen av Guds härlighet”.
Det är denna härlighet som de vise männen ser och tillber. Benedikt XVI är bibelteolog. Han medverkade aktivt i det Andra Vatikankonciliet skrev om ”Den gudomliga uppenbarelsen”. Mer än någon annan av sina samtida har han försökt att öppna de troendes ögon för denna uppenbarelse, så att ”hela världen skall kunna höra budskapet om räddning och så komma till tro, genom tron komma till ett hopp och genom hoppet nå kärleken”.
De vise männen var förmodligen både astronomer och astrologer. De både studerade himlavalvet och drog slutsatser för det mänskliga livet. De representerar den sökande människan. Hon som fascineras av naturens under och läser i dess bok. Dessa hedniska sökare ställs fram som föredömen Nya Testamentets inledning. Benedikt hade djup respekt för allt äkta sökande, både inom naturvetenskap och filosofi. Samtidigt visste han att förnuftet inte leder ända fram. Förnuftet måste upplysas av tron. För det sista vägstycket från Jerusalem till Betlehem behövde de vise männen den bibliska uppenbarelsen, profetens ord och kyrkans vägledning, den som stjärntydarna lyssnade till genom de skriftlärda i Jerusalem. Det är inför detta vittnesbörd som många tar avstånd eller rentav anstöt. Benedikt stötte på störst motstånd när han stillsamt påminde om att Kyrkans tro och morallära bygger på den uppenbarade sanningen, och hennes tro på den katolska kyrkans unika väsen och uppdrag.
Men det betyder inte att Benedikt slutade lyssna eller föra samtal. Förnuft och tro är inte varandras fiender. Tvärtom, de behöver varandra. Ett av Benedikts återkommande budskap är att inte skilja tron från förnuftet. Tro utan förnuft leder till fanatism. Förnuft utan tro hamnar till slut i steril förnuftstro. Däremot varnade han tidigt för det han kallade ”relativismens diktatur”.
De vise männen kom fjärran ifrån, medan de som stod närmast var blinda. Matteus låter ”hela Jerusalem” göra gemensam sak med Herodes. Redan i början låter han oss ana närheten mellan krubban och korset. Dessutom får vi från början höra om evangeliets ärende till alla folk. Matteusevangeliet skall ju sluta med missionsbefallningen. Profeterna har förutsagt det. Vi hörde profeten Jesaja i första läsningen: ”Folken skall vandra mot ditt ljus, kungar mot glansen av din soluppgång.” Det bibliska budskapet har sina rötter på en bestämd plats i tiden och rummet, men sträcker sig mot alla folk. Benedikt förde samtal både med judiska rabbiner och ateistiska filosofer. Otaliga är vittnesbörden om hans respektfulla hållning, samtidigt som han var trosmässigt orubblig. De som stod närmast blev hans svåraste fiender. Liksom teologerna i Jerusalem var blinda för sin egen messianske konung, medan stjärntydarna från fjärran länder såg.
Stjärntydarna tycks oberörda av den dramatik som deras fråga utlöser. De lyssnar artigt på Herodes och de skriftlärda, men låter sig inte dras in i argumenterande. I stället fullföljer de sitt eget sökande och följer det råd de fått. Efteråt tar de en annan väg tillbaka och Herodes står där tomhänt, utlämnad åt sitt blinda raseri. Så avväpnas ondskans planer.
Benedikt abdikerade från sitt uppdrag och hans beslut har ifrågasatts. Själv har han bara vittnat om motiven för sitt beslut, att hans sviktande krafter inte skulle räcka till, och att beslutet fattats inför Herrens ansikte.
Det han lämnat efter sig är inte bara det arv som hans skrifter utgör. Hans sista ord tycks mig sammanfatta vad hela hans liv och undervisning syftade till, att leda till tro på den Kyrkans Herre som har allt i sin hand, den tro som fullkomnas i kärlekens tillbedjan som de vise männen gav uttryck för och som Benedikt själv formulerade som sina sista ord. ”Herre, jag älskar dig”. Det är vad den förste påven, aposteln Petrus, svarade Herren: ”Herre, du vet allt, du vet att jag har dig kär”.
Det är vad Kyrkan gör i den eukaristi som Benedikt med glödande iver vårdade sig om.
Så att vi, närda av det eukaristiska offret, en gång i kärlekens överlåtelse kan säga till honom som tagit oss alla i sin tjänst: ”Herre, jag älskar dig”.
Amen.