32 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
2 Mack 7:1-2,9-14 Ps 17: 1,5-68,15 2 Thess 2:16-3:5 Luk 20:27-38
Vad hoppas vi på?
I den gångna veckan har vi firat Alla Helgons och Alla själars dag. Men också över dagens mässa skymtar ett ljus fram från det ”yttersta”, det vi ser fram emot på andra sidan döden. I evangeliet svarar Jesus saddukeerna som förnekade uppståndelsen. I första läsningen hörde vi om de makkabeiska martyrerna som gav sina liv i tron på uppståndelsen. Vi bekänner varje söndag vår tro på uppståndelsen och det eviga livet. Vilken roll spelar den tron för oss? Vad ser vi fram emot?
De makkabeiska bröderna levde under andra århundradet före Kristus. Då rådde det grekiska stormaktsväldet. Judarna tvingades att överge Mose lag, bland annat att äta svinkött. Men dessa bröder vägrade och fick betala med livet. De gjorde det i hoppet om uppståndelse och ett evigt liv. Också deras plågoandar och bödlar häpnade över deras mod och likgiltighet för plågorna. De uppmuntrades av sin moder som fick se sina sju söner dö en plågsam död. Den fjärde sonen sade: ”När man skiljs från livet är det gott att kunna sätta sitt hopp till Guds löften om att han skall låta oss uppstå igen”.
Berättelsen kan låta enbart brutal och fasansfull. Men låt oss inte sluta våra öron, utan be om det hopp som dessa martyrer vittnar om. Det riktigt dystra alternativet, att leva utan Gud och utan hopp, formuleras i Salomos Vishet där de gudlösa säger: ”När slutet kommer finns ingen bot, vi vet ingen som har återvänt från dödsriket. Vi har kommit till av en slump och efteråt är det som om vi aldrig funnits”. Bort det! Vår tro är att Kristus inte bara har uppstått från de döda, utan att han har besegrat döden och öppnat vägen till livet i dess fullhet. Det är grunden för vårt hopp.
Saddukeerna räknade bara med detta jordiska liv. Den enda fortsättning att räkna med finns i avkomman, i barnen. Om en gift man dör barnlös, skulle, enligt Mose lag, brodern till honom gifta sig med änkan för att skaffa avkomma åt den döde brodern. För att förlöjliga tron på uppståndelsen hittar saddukeerna på en historia med sju bröder, som alla, i tur och ordning, tar sin avlidne broders änka till hustru. Nu frågar de vem som skall vara kvinnans man i det eviga livet. De vill visa hur omöjlig tron på det eviga livet är.
Många idag tänker som saddukeerna. Livet efter detta, om det nu finns, ses som en förlängning av detta livet. Vi ser det i begravningsannonserna, där korset ofta ersätts av en symbol för vad den döde fann mest värdefullt i detta liv, en golfklubba, en segelbåt… Längre och vidare sträcker sig inte hoppet för den sekulära tanken.
I svaret till saddukeerna hänvisar Jesus till Mose inför den brinnande busken. Till saken hör att saddukeerna bara trodde på de fyra Moseböckerna i det vi kallar Gamla Testamentet och dessa talar enligt saddukeerna inte om någon uppståndelse från de döda. Jesus svarar dem skickligt genom att berätta just om Mose, som de satte högst. Gud uppenbarar sig för Mose som ”Abrahams, Isaks och Jakobs Gud”. Dessa patriarker var ju för länge sedan döda. De hade levt långt före Mose. Men Gud uppenbarar sig för Mose som deras Gud. Inte bara en Gud i det förflutna, när de levde. Gud är fortfarande Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, en Gud för de levande, inte för döda. Han skulle föra folket ut ur Egypten och ge det ett eget land. Han är den levande och trofaste Guden, den som styr historien och hela tiden ger liv. Denne Gud släpper inte taget om sitt folk, inte ens efter döden. Redan för Mose visar sig Gud vara uppståndelsens Gud, en Gud för levande. Lukas berättar att den fattige Lasaros efter sin död fick möta en levande Abraham.
Det Mose fick se och höra når sin fullbordan i Kristi uppståndelse från de döda. Döden är besegrad och vägen är öppnad för ett liv, men nu av helt annan kvalitet. Hans uppståndelse har ”fött oss på nytt till ett levande hopp”, säger aposteln. Detta hopp är redan i dopet ingjutet som en gåva i de troende, en gåva som är starkare än alla dödliga och destruktiva krafter. Det är därför aposteln, och sedan martyrerna, kan vittna och säga: ”våra lidanden i denna tid betyder ingenting mot den härlighet som skall uppenbaras och bli vår”.
Guds problem, om jag får tala som ett barn, består i att beskriva något som egentligen inte går att beskriva. Om det kunde beskrivas fotografiskt, då blev det ju inte större än vad en kamera kan fånga. Men det är större, vidare och djupare. Ändå ser vi en viss anknytning till jordisk lycka när Bibeln vittnar om det eviga livet.
Enligt Jesus tycks det i det eviga livet inte längre finnas behov av jordisk familjelycka. Orsaken är att vi då befinner oss i den gemenskap som den jordiska familjen pekar fram mot, antingen familjen är lycklig eller olycklig, stor eller liten. Målet är den stora återlösta och förhärligade familjen, skaran av alla folk och stammar och länder och språk. De som aktas värdiga att få del i detta liv är inte änglar, men de är ”som änglar”. De har del i ett liv som inte längre behöver fortplantas, som här på jorden. Alla bröllopsfester på jorden har där nått sin fullbordan. Inför Gud blir alla människor feminina, som en brud smyckad för sin man.
Men vi förstår att det är bilder, inte fotografier. Bilderna vill antyda, mer än beskriva. Aposteln säger det klart: ”Vad intet öga sett och intet öra hört, men som Gud har berett åt dem som älskar honom”.
Och här ligger det avgörande: Det eviga livet är livet hos Gud. Och mer än så, det ger delaktighet i hans liv. Utan Gud blir alla tankar och bilder om det eviga livet begränsade eller rentav missvisande. Ett jordeliv som förlängs i evighet blir i grunden utan både lockelse och mening.
Så fortsätter han, och där glimmar budskapet fram: ”ty för honom är alla levande”. Han som är livets källa och ursprung, den livgivande, han har sänt sin Son och sin Ande för att ge oss livet i dess fullhet, det gudomliga livet. Inte som ett vagt hopp, utan ett ”säkert hopp”, som vi hörde i andra läsningen. Han har sänt sin egen Son, för att de som tror på honom inte skall gå förlorade utan ha evigt liv, livet i sin gudomliga fullhet. Vi skall bli lika honom, ”Guds söner, eftersom de har fått uppstå”. Och även om vi måste lida, gråta, sörja och dö, så får inte döden sista ordet. ”Vi dör inte, vi går in i livet”, som vi sjöng på Alla själars dag.
Det är detta eviga liv som vi får del av i den heliga eukaristin. Gåvan, Kristi förhärligade kropp och blod, i våra dödliga kroppar, förvandlar och gudomliggör den som lever i hoppet och håller ut till slutet. Aposteln bad för oss i andra läsningen: ”Må Herren leda er fram till Guds kärlek och Kristi uthållighet”.
Vi sjöng denna längtan i responsoriepsalmen: ”När jag vaknar, vill jag mätta mig av din åsyn”. Mättas av den gudomliga kärlekens fullhet. Versen kan upprepas i hjärtats bön, gång på gång. Så att hoppet växer och det blir vår ständiga och viktigaste längtan.
”När jag vaknar, vill jag mätta mig av din åsyn”.
Amen.