Kortpredikan
– Hos 6:1-6 Ps 51:3-4,18-21ab Luk 18:9-14 –
Den ödmjuke tullindrivaren möter vi i Benedictus regel, på ödmjukhetens tolfte steg. Det är den broder som ständigt ber med tullindrivarens ord: ”Herre, jag är inte värdig, jag syndare, att lyfta mina ögon mot himlen”.
Med honom har det hänt något. Hans böjda huvud är inte en ”from” gest. Allt är äkta. Det märks på att ”det goda blivit en vana och dygden en lust”. Vad har hänt med honom?
Jesus säger det i koncentrerad form ”Den som ödmjukar sig skall bli upphöjd”. Benedictus säger att det sker ”strax”. Det betyder att det är Gud som handlat och handlar med honom.
Förvisso inte utan människans medverkan. Den som smiter undan handlingen, med honom händer ingenting. Profeten säger att hans kärlek liknar daggen, ”som tidigt försvinner”.
Ändå är ödmjukhet något mera är frukten av mänskliga handlingar. Ödmjukhet är en gåva, en frukt av nåden. – Någon suckar: Räcker det inte ens att försöka ”bli ödmjuk”? Nej, människan kan inte göra sig själv ödmjuk. Det är det befriande budskapet.
Benedictus antyder ödmjukhetens hemlighet. Han säger att brodern gör det goda ”av kärlek till Kristus”.
Herren inte bara undervisar om ödmjukhet. Han ödmjukade sig själv när han gick ödmjukhetens väg. Genom sin ödmjukhet vred han högmodet ur fiendens händer och genom sin Ande driver han ut högmod och tröghet ur våra hjärtan.
Staretsen Siluan säger: ”När själen ser Herren, när hon ser hur mild och ödmjuk han är, blir hon själv fullständigt ödmjuk och önskar sig Kristi ödmjukhet mer än allt annat. Hon söker denna ödmjukhet som övergår allt förstånd och är omöjlig att glömma”.
Profeten Hosea visar samma väg när han säger: ”Låt oss lära känna Herren, ja, låt oss sträva efter att lära känna honom”.
Att ”lära känna Herren” är mer än kunskaper i huvudet. Att ”känna” Herren är att ha gemenskap med honom, att bli delaktig av honom och därmed av hans ödmjukhet.
Han säger: ”Kom till mig ni alla som bär på tunga bördor. Lär av mig som har ett milt och ödmjukt hjärta”.
Det är därför kyrkan firar den heliga eukaristin och uppmanar till ständig bön.