Kortpredikan
– Till Dan B:2,11-20 Ps 25:4-9 Matt 18:21-35 –
Vissa ord i den heliga Skrift har fått särskilt fäste i Kyrkans liturgi. Delar av Asarjas bön i den brinnande ugnen beds i varje katolsk mässa.
När gåvorna burits fram ber prästen tyst och djupt böjd inför altaret: ”Herre, vår Gud, inför ditt ansikte ber vi med ödmjukt sinne och förkrossat hjärta: Tag emot oss och låt det offer som vi frambär i dag bli dig till behag”.
Asarjas bön ersätter det offer som inte längre kunde bäras fram i Jerusalems tempel. Han ber ställföreträdande. Han ber att Gud inte skall upphäva sitt förbund. Han hänvisar till Abraham, Isak och Jakob, Vi hänvisar till helgonen.
Han ber för ett folk i svår nöd. En bön i orostider. Som nu.
I Jesu liknelse får en tjänare sin enorma skuld efterskänkt. Men hans ånger kan inte ha varit uppriktig. Han vägrar själv att förlåta en medbroder, vars skuld var en bråkdel av hans egen.
Jesus lär oss att be: ”förlåt oss våra skulder så som ock vi förlåter dem oss skyldiga är”. Benedictus hänvisar särskilt till denna bön i sin regel, med tanke på ”de sårande törnens skull som brukar skjuta upp”.
Gud verkar omutlig. Den som inte vill förlåta sin nästa kan inte räkna med förlåtelse för egen del.
Guds ”omutlighet” är ingen brist i hans barmhärtighet. Tvärtom, det är flödet av hans barmhärtighet som inte får ”stoppas upp”. Detta sker när människan vägrar att förlåta sin nästa eller gör det motvilligt. Hjärtat är fortfarande delat.
Att förlåta är, med Asarjas ord, att följa Herren ”helhjärtat”. Denna ”helhjärtade” bön är en frukt av uppriktig ånger. Den som saknar ånger måste be om den. Gud väntar på den bönen, och besvarar den.
Blodet från Kristi förlåtande hjärta förenar sig med människans andliga blodsystem. Till nytt liv och glädje för den ångerfulle och för hela kroppen.
I varje eukaristi ber kyrkan: ”Herre, vår Gud, inför ditt ansikte ber vi med ödmjukt sinne och förkrossat hjärta: Tag emot oss och låt det offer som vi frambär i dag bli dig till behag”.