Kortpredikan S. Ignatios av Antiochia, biskop och martyr
– Ef 1:15-23 Ps 8:2-3a, 4-7 Luk 12:8-12 –
Paulus har inlett sitt brev till efesierna med den hisnande utsagan: ”allting är sammanfattat i Kristus.”
Därför ber han att de troende skall få ”vishetens och uppenbarelsens ande”, att deras ”inre öga skall få ljus”. Han ber att de skall få kunskap, hopp och kraft.
Kunskap – ”kunskap om honom”. De flesta irrläror har sitt upphov i ensidig eller felaktig tro på Kristus. Det påverkar allt, eftersom ”allting är sammanfattat i Kristus”, allting står i relation till honom.
Det är honom vi skall ”kännas vid” och bekänna inför människorna. Ibland i ord, alltid i handling. Han möter oss i vår behövande nästa. Vi representerar honom inför dem vi möter.
Hopp – utan hopp om trons ”rika och härliga arv” orkar vi inte. Det går av sig självt att se bort, blunda och skynda vidare med de egna projekten.
Kraft – aposteln påstår att samma ”oerhörda kraft” som uppväckte Kristus från de döda finns i hans Kyrka – och i oss, som är hans lemmar. Allt är på väg att läggas ”under hans fötter”, men vi är hans redskap, hans tunga, hans händer och fötter.
Det ger en märklig frihet från bekymmer, också för vad vi skall säga. ”Den helige Anden skall låta er veta vad som behöver sägas.”
När Ignatios av Antiokia (d. ca 107) är på väg till martyriet i Rom skriver han brev till församlingarna. Han vädjar också till de medkristna i Rom att inte hindra det martyrium han tycks längta efter. Det märkliga är den lätthet och glädje som breven vittnar om.
”Födelsestunden ligger framför mig. Förlåt mig, bröder, hindra mig inte från att leva.” Ignatios vill bli mald mellan vilddjurens tänder för att bli ett rent Kristi bröd.[1]
Det är ingen överspänd fanatiker som talar, det är en befriad människa.
En äldre liberalteologisk präst plågades av tvivel på bärande inslag i den kristna tron. Men han erkände att han gärna läste Ignatios brev – på grundspråket dessutom. Då var det något i honom som kapitulerade.
Ignatios skriver: ”Min åtrå är korsfäst, och hos mig brinner inte någon lust till det jordiska. Men det finns ett levande och talande vatten inom mig som säger från mitt inre: ’Kom till Fadern!’”
Vi följer den rösten när vi firar den heliga eukaristin, tar emot den heliga kommunionen och fortsätter att göra det i bön och handling.
[1] Vi hör det som ”Kommunionantifon” i dagens mässa. Ett av få undantag från regeln att i mässans liturgi duger bara ord från den heliga Skrift.