Det stora i det enkla
15 Söndagen under året
Am 7:12-15 Ef 1:3-14 Mark 6:7-13
Det stora i det enkla
I förrgår besökte vår påve Franciskus ett av världens mest beryktade fängelser, Santa Cruz-Palmasola i Bolivia. Fyra tusen fångar lever där i ett slags eget samhälle, där den starke råder. Inför fångarna ställde han frågan: ”Vem är den man som står framför er?” Hans svar löd: ”Mannen som står framför er är en människa som har erfarit förlåtelse. En som har räddats från sina många synder. Det är vad jag är. Jag har inte något mera att erbjuda er, men jag vill dela med er vad jag har och vad jag älskar. Det är Jesus Kristus, Faderns barmhärtighet”. Denna Guds barmhärtighet och förlåtelse har förmåga att upprätta den förlorade värdigheten. Han påminde om hur Petrus och Paulus satt i fängelse. Trots att de förlorat sin frihet fanns där något som hindrade dem att fångas av förtvivlan.
Detta ”något” var bön, både enskilt och tillsammans. De bad och de bad med varandra. Dessa två slags bön blev ett nätverk som gav liv och hopp. Och det nätverket bevarar oss från förtvivlan. Det ger oss mod att gå framåt. Det är ett nätverk som stöder livet, ert eget liv och era familjers. Påven uppmanade fångarna att betrakta den korsfäste Kristus, i vars sår vi får gömma oss med våra lidanden och våra synder.
Han vågade också säga: Det sätt ni lever här beror i viss utsträckning på er själva. Lidande och förlust kan göra oss själviska, vilket leder till konfrontation. Men vi har också möjlighet att förvandla detta till äkta broderskap. Djävulen, påven vågar tala om denne potentat, söker rivalitet, åtskillnad och kan skapa gängmentalitet. Var inte rädda att hjälpa varandra. Han bad fångarna att be för honom. – Ett märkligt budskap från en, vars ämbete ofta förknippas med makt och världsligt inflytande.
Samma paradox hör vi i första läsningen, där profeten Amos uppmanas att gå sin väg. Han svarar: ”Jag är varken en profet eller en profetlärjunge, jag är en boskapsherde, som lever av fikon. Men Herren tog mig från hjorden. Herren sade till mig: ’Gå och profetera för mitt folk Israel’”. En boskapsherde som profeterar!
Inte heller de tolv apostlarna hade någon världslig makt. De fick inte mycket utrustning i bagaget. De fick en annan slags makt, makten att driva ut orena andar och att bota sjuka. De predikade att alla skulle omvända sig.
Också Paulus fick vända om. Nu vill den lysande begåvningen bara tala om den korsfäste Kristus. Här kallar han det Guds beslut: att sammanfatta allting i Kristus.
Detta gudomliga beslut har sin upprinnelse i evigheten. Beslutet skulle genomföras när tiden var fullbordad, beslutet att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och allt på jorden. Guds goda skapelse, som sedan Adams syndafall saboterats av splittring och söndring, skall återställas och helas. Allt skall sammanfattas i Kristus.
Kyrkan sprider inte idéer, kultur eller en viss andlighet. Hennes uppdrag är större och samtidigt enklare. Utan Kristus är tillvaron meningslös, eftersom den är huvudlös. Tillvaron rekapituleras, när den återfinner sitt rätta huvud, lat. caput, som är Kristus. Därför har Kristus med hela tillvaron att göra, med kropp och själ, nuet och historien, dagen och framtiden. På kyrkans agenda står både natur och kultur, geologi och astronomi, själavård och politik, ekologi och eskatologi (läran om de yttersta tingen). Samtidigt är det enkelt. Allt är sammanfattat i honom, som blivit människa.
Detta paulinska ord spelade en viktig roll i den tidiga kyrkans historia, framför allt genom kyrkofadern Irenaeus av Lyon (död ca 200) i hans kamp mot gnosticismen, en vag men mäktig andlig rörelse, som levt upp på nytt i vår egen tid. Gnostikerna avvisade Gamla Testamentet och föraktade det skapade och jordiska som något ont. Den hotade att suga upp kyrkan i andliga spekulationer. Irenaeus förkunnar något enkelt: människoblivandet, inkarnationen, som fullbordar alla Gamla Testamentets löften och förebilder. Människan är Guds avbild. Det är den skapade hon som skall frälsas och återupprättas. En röst från 300-talet uttryckte det så: ”När jag mötte Kristus, upptäckte jag mig själv som människa.” Vidare: redskapet för att tron skall bevaras ren och oförfalskad är traditionen från apostlarna. Denna förs vidare av biskoparna i en obruten succession. Det viktigaste biskopssätet finns enligt Irenaeus i Rom. ”Med denna kyrka ska alla överensstämma på grund av hennes speciella företräde”.
Det största och mest ofattbara är samtidigt så enkelt och konkret att ett barn kan förstå det, evangeliet om Jesus och den lära som hans kyrka förkunnar. Det största är samlat i det enklaste: omvänd er och tro på budskapet. Allting sammanfattas och återställs i Kristus.
Enklast ser vi denna sanning i den heliga eukaristin. Inte minst när den, som igår, är kulmen på en resa eller en pilgrimsvandring över fält och genom skogar, inte utan viss möda. Den heliga mässan sammanfattar allt. Kropp och själ. Sång och musik. Natur och kultur. Textil och konst. Stillhet och rörelse. Liturgisk värdighet och hjärtats bön. Rika och fattiga. Svaga och starka. Präst och lekman. Ung och gammal. Skapelse och himmel. Tid och evighet. Åminnelsen av Kristi gärningar och löftet om den kommande härligheten. Där får vi förlåtelse för våra synder, där bär vi fram alla behov och befrias från ofruktbara bekymmer. I eukaristin avläggs de stora löftena. Kristi offer görs närvarande och vi förenar våra lidanden med hans. Vi ber för levande och döda, för hela världens fred och för dem som lider nöd. Den lokala kyrkan förenas med alla troende runt hela jorden och med den himmelska härskaran.
Allting kommer på plats. ”Kom till mig ni alla som är tyngda av bördor”, säger Jesus. ”Jag ska skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, lär av min ödmjukhet och mitt saktmod.” Allting kommer på plats, oron viker, de många orden tystnar, sikten klarnar, hjärtat vidgar sig.
Guds eviga vilja fullbordas. Allt sammanfattas i Kristus, allt i himlen och allt på jorden.
Amen.