”Skulle inte Messias lida detta och gå in i sin härlighet?”
TREDJE PÅSKSÖDAGEN
Apg 21:14,22-33 1 Pet 1:17-21 Luk 24:13-35
”Skulle inte Messias lida detta och gå in i sin härlighet?”
I gårdagens mässa gjorde vi en båtresa över Galileiska sjön. I dag går vi till fots från Jerusalem till Emmaus. Människans liv är en resa. En resa i rummet och tiden. På resan över sjön fick lärjungarna kämpa hårt mot vind och vågor. Men någon kom gående över vattnet och förde dem till målet. De två lärjungarna på väg mot Emmaus kämpade mot sorg och förvirring. De får sällskap på vägen, men känner inte igen honom. Han får dem att öppna sina bedrövade hjärtan. Han ger dem en mild förebråelse för att de var så tröga att tro. Så börjar de en ny vandring, infogad i deras egen fotvandring, en vandring genom Skrifterna, genom Mose och alla profeterna. Han förklarar för dem vad som står om Messias över allt i skrifterna. Långsamt förändras deras sinnen.
När de är framme och deras medvandrare verkar vilja gå vidare, ber de honom att stanna kvar hos dem. När han sedan under måltiden bryter brödet med dem öppnas deras ögon och de känner igen honom. Vandringen genom skrifterna har öppnat deras ögon, både för vad dessa innehåller under den bokstavliga ytan, och för vem som gått med på vandringen. Själva säger de: ”Brann inte våra hjärtan när han talade till oss på vägen och utlade skrifterna för oss?” Men deras medvandrare försvinner ur deras åsyn. Han skall i framtiden inte vara som en människa ibland dem, utan på ett annat sätt. De skyndar tillbaka till Jerusalem och berättar för de andra vad de varit med om.
Kyrkan har känt igen sig i denna vandring. Precis som båtresan över sjön rymmer den ett mönster för kyrkans vandring genom tiden. Hon upptäcker på ett allt djupare sätt vad som står i de heliga skrifterna. Hon upptäcker att Kristus är med från början. I Abels död, i Abrahams offer, i Davids psalmer, i profeternas ord om Herrens tjänare. Han var den sten som förkastades, men blev en hörnsten. Kyrkan upptäcker att Jesus gått med hela vägen, oidentifierad. Det dunkla uppenbaras och förklaras i Nya Testamentet. Med ett ord av Augustinus: ”Det Nya Förbundet är fördolt i det Gamla. Det Gamla Förbundet uppenbaras i det Nya.”
Kyrkan har gjort Emmausvandringen till ett mönster för sin liturgi. Allra tydligast i påskvigilian men egentligen i varje sakrament och tydligt i varje mässa. Vi vandrar genom skrifterna under ordets liturgi, för att våra hjärtan ska bli brinnande och ögonen öppnas för hans eukaristiska närvaro.
På ett personligt plan kan de flesta känna igen sig i de sorgsna och förvirrade lärjungarna. De hade gjort sig egna föreställningar om vad denne Jesus från Nasaret skulle åstadkomma. ”Vi hoppades att han var den som skulle befria Israel.” Men deras förhoppning var uppblandad med och fylld av människotankar. Sannolikt drömde de om en jordisk Messias, en sådan som man direkt kunde förstå och ansluta sig till. En som upprättar sitt rike genom att imponera, dvs. med yttre jordisk makt. Varje människa kan känna igen sitt eget livs förhoppningar i de två lärjungarnas. Det går ju aldrig riktigt som vi tänkt oss. Därför måste deras medvandrare, som är Jesus själv, påminna dem om vad han tidigare gång på gång talat om: ”Skulle inte Messias lida detta och gå in i sin härlighet?” Samma lag gäller för hans efterföljare. Vägen till insikt går genom lidande.
I går hörde vi ett föredrag (av moder Tyra Antonia vid årsmötet för Mariavalls vänner) om en annan människas livsvandring, grundarinnan av detta kloster, moder Magdalena Wollter. Hennes liv präglades från början av stora svårigheter och ständiga motgångar. Ändå höll hon fast vid sin kallelse till klosterliv. Hennes liv blev det frö som efter hennes död bar frukt och nu utgör Jesu Moder Marias kloster. En nästan övertydlig bekräftelse av påskens löfte om att kraften fullkomnas i svaghet. Att Herren upphöjer sin ödmjuka tjänarinna, som systrarna sjunger varje dag i jungfru Marias lovsång. När vi ser i facit kan vi i moder Magdalenas liv se samma mönster: ”Skulle inte Messias lida detta och gå in i sin härlighet?” Trots sin svaghet gav hon inte upp hoppet. En märklig bekräftelse av hur Gud gjuter sin kraft i svaga jordiska kärl.
Jesu Kristi påsk, hans lidande, död och uppståndelse, utsätter hans lärjungar för en ständig luttring. Den berövar oss drömmarna om framgång, hälsa och jordisk lycka. Men inte för att slå ner oss eller beröva oss hoppet, utan för att vidga våra trånga hjärtan för det verkligt nya, det verkligt hoppingivande, det nya livet. All sorg, all sjukdom, alla handikapp och allt lidande är inneslutet i Jesu vandring mot påsken. Allt förvandlas genom hans uppståndelse. Allt kan bidra till att göra oss till påskmänniskor, med brinnande hjärtan.
Evangeliet berättar att det hände när han talade till dem på vägen och utlade skrifterna. Men de tycks ha upptäckt det först i efterhand. När han bröt brödet kände de igen honom, också att han gått med dem hela vägen.
En första fråga är den självrannsakande: Vill jag bli brinnande? Eller har jag nöjt mig med det medelmåttiga? Moder Magdalena var en lidande människa med stora svagheter, men hon var, om jag lyssnade rätt, inte någon medelmåtta.
Bedrövelsen och sorgen hos de båda Emmauslärjungarna hade sin grund i blindhet. Och blindhet botas inte på en gång och ännu mindre genom att bara kavla upp ärmarna. Vi måste låta oss upplysas. Som när den blinde Bartimeus ropar till Jesus: ”Herre, Davids son, förbarma dig över mig.”
Läsning av och lyssnande till Guds ord förblir kungsvägen. Antingen man lever i kloster eller utanför. Benedictus avsätter dygnets bästa timmar för läsning av Guds ord. Kvantiteten är inte avgörande, men sorgsenhet och klenmod har, när vi tänker efter, ofta sin upptakt i att vi slutat lyssna. Bönen tystnar och människan lockas på avvägar. Det är ingen katastrof. Katastrofalt blir det om hon stannar i mörkret. En väg är att ”läsa sig tillbaka”, låta sig upplysas. Psaltaren förblir den beprövade vägen för att upptäcka Kristus i det gamla Förbundets skrifter. Ibland behövs det många verser ur psaltaren, ibland räcker det med en enda.
Eukaristin fullbordar vandringen. Den gör oss till påskmänniskor. Moder Magdalena hade intuitivt förstått vad tabernaklet vittnar om. Att universums Herre har blivit kött och tagit sin boning ibland oss. Han går vid sina lärjungars sida, upplyser dem med sitt ord, och låter dem äta så mycket de vill ha. Men vägen är densamma. ”Skulle inte Messias lida detta och gå in i sin härlighet?”
Amen.