Söndagen efter Trettondedagen
HERRENS DOP
Jes 40:1-5,9-11 Ps 104:1b-4,24-25,27-30 Tit 2:11-14;3:4-7 Luk 3:15-16,21-22
Himlen har öppnat sig
Det är lätt att se mörka moln på himlen. Men i dagens evangelium ser vi motsatsen. När Jesus döps i Jordan av Johannes Döparen öppnar sig himlen. Och detta sker vid alla dop. I den tidiga kyrkan var Trettondedagstiden en tid för dop. Påven själv förrättar dop i Sixtinska kapellet varje år vid denna tid. Vid varje dop öppnar sig himlen.
När Jesus döps uppenbaras hans gudomliga hemlighet. Faderns röst från himlen ljuder: ”du är min älskade son”; ett slags ”faderskapserkännande”. Det bekräftas när den helige Ande kommer ner över honom som en duva. Jesu dop är en bild för vad som sker i varje dop i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Dopdagen är därför den viktigaste dagen i en människas liv. Den dag då himlen öppnar sig.
Jesu dop var portalen till hans offentliga liv, det liv som fullbordades med hans död och uppståndelse. Genom sin himmelsfärd har han gått i förväg för att bereda rum för oss hos Fadern. Han har utgjutit sin Ande över sin Kyrka, så att hon, vår moder, får kraft att föda oss på nytt och öppna himlen för oss.
Jesus ställde sig i raden av botgörare som behövde döpas av Johannes. Denne protesterar, men Jesus insisterar på att det måste ske. I sin tidegärd förundras kyrkan över att: ”Soldaten döper Konungen, slaven sin Herre, Johannes döper sin Frälsare.” Ikoner framställer honom ibland som nedsänkt i vatten. Det betyder att han går in i sin egen skapelse. Han gör det för att nyskapa den. Kyrkan upptäcker att redan psaltaren sjunger om Faderns röst över Jordan: ”Herrens röst hörs över de stora vattnen”. Kyrkan minns hur Guds Ord och hans Ande i begynnelsen svävade över vattnen för att frambringa kosmos ur kaos. Nu skall vattnen helgas för att tas i den nya skapelsens tjänst: ”Vattenkällorna helgades när Kristus trädde fram i härlighet inför världen”. Jordanflodens vatten ”häpnar” när det får omsluta sin egen Herre. Kyrkan minns när Herren gick före sitt folk genom Röda havet. ”Vattnen såg dig, o Gud, vattnen såg dig och skälvde, djupen bävade.” Skapelsen jublar över hur en ny skapelse blir till. ”Här är en flod vars strömmar ger glädje åt Guds stad”. Jesu dop föregriper hans påsk. ”Förunderliga mysterium: ”Idag avtvår universums Skapare våra synder i Jordan.”
Fadern visar sig inte. Det är ännu omöjligt för ett människoöga att se Fadern. Men vi hör hans röst, den röst som säger: ”Du är min älskade son”. De lever i den ömsesidiga kärlek som är den helige Ande som här svävar över Jordanflodens vatten och tar sin boning i oss genom vårt dop. Med Jesus steg vi ner i dopvattnet och med honom steg vi upp under en öppnad himmel och går ut i en nyskapad tillvaro. Den döp-te blir det rösten säger till Jesus: ’Du är min älskade son/min älskade dotter’. Född på nytt i dopets heliga vatten. Inte därför att vi har gjort några rättfärdiga gärningar; utan därför att Gud är barmhärtig, räddade han oss med ett bad som återföder och förnyar genom den helige Anden, som vi hörde i andra läsningen.
En detalj återges av evangelisten Lukas. Det står att himlen öppnade sig när Jesus stod och bad. Detta är både förmaning och tröst. Profeten uppmanades ju att trösta sitt betryckta och beklämda folk. Medan vi väntar på att fyllas av liv, uppmanas vi att be. Inte i kramp, men ändå ihärdigt och uthålligt, i tro och hopp. Inte för att vår bön kan öppna himlen eller göra oss levande, men för att våra ögon skall öppnas, så att vi ser och upptäcker att himlen är öppnad över oss genom dopet.
När den förlorade sonen hade förskingrat sitt arv står det att han kom till besinning. Det betyder: han ”kom till sig själv”. Han återupptäckte sin innersta värdighet och återvände till Fadern. Det gör varje människa som inser att synden har fört bort henne till främmande land – och som påminner sig sitt dop. Fadern tog emot honom med öppna armar och ställde till fest. Den som levt som en slav under grymma mak-ter upphöjdes till son. Han återfann sin glädje i att göra Faderns vilja. Nu fruktade han bara en sak, att på nytt skada eller förlora denna glädje och hamna under mörka moln.
Himlen öppnade sig för Jesus när han bad. Han uppmanar sina lärjungar att gå in i sitt hjärtas kammare och be till Fadern i det fördolda. ”Guds rike är inom er.” Hans apostel säger: ”Guds rike är rättfärdighet och frid och glädje i den heliga Anden”. Cassianus liknar människans innersta vid arken i det allraheligaste i templet, som rymde förbundets två tavlor, men också Arons stav, symbol för det livgivande korset, och vidare mannat, som är sötman och smaken av det änglalika brödet. Den sötma som inte kan förklaras i ord. Anden lär oss ord som vi inte kan uttala, som vi inte ens själva förstår.
Vi har talat om tre dop som egentligen är ett enda: Jesu dop, vårt eget dop och det dagliga ”dopet”, som är den dagliga omvändelsen. När syndaren ödmjukat sig och stiger upp ur detta bad, ”tårarnas dop”, öppnar sig himlen på nytt och hon hör:
”Du är min älskade son/dotter, du är min utvalde”.
Lovad vara Gud som genom det heliga dopet låter oss leva under en öppnad himmel.
Amen.