Söndagen efter jul
DEN HELIGA FAMILJEN
1 Sam 1:20-22,24-28 Ps 84 1 Joh 3:1-2,21-24 Luk 2:41-52
Familjen – den vanliga och den heliga
Julens centrum är ett nyfött barn. Men barnet är inte ensamt. I krubbans närhet finns ock-så barnets föräldrar. Så är det för varje barn. Varje människa har en far och en mor. Vi föds i en familj, in i en historia som redan pågår. Vi väljer inte våra föräldrar. De är Skaparens medarbetare som förmedlat livet till oss. Barn är inget man skaffar sig, de förblir en gåva. Försöken att designa det perfekta barnet och välja bort de oönskade bygger på en illusorisk dröm som kommer att sluta i en mardröm. Inte heller kan vi göra oss kvitt våra anför-vanter. Inte ens om vi går i kloster eller byter efternamn. Sådana är människans villkor. Vi hör till en familj, hur långt från det tänkta idealet den än kan tyckas vara. Den moraliskt perfekta familjen finns inte. Men varje familj är kallad till helighet, ty Gud vill den. Varje familj ingår i Guds kärleksfulla plan med hela den mänskliga familjen.
Också Jesus, Guds evige Son, han som tronar på keruberna och håller universum i sin hand, också han föddes i en familj. Även om han var Marias enda barn och Josef inte var hans biologiska pappa, så hade han släktingar, kusiner och anförvanter. Han växte upp i en bestämd kultur, i ett folk med sin unika historia. Under trettio år levde han ett vanligt familjeliv i Nasaret. Han förblev sina föräldrars son, i tacksamhet, tillgivenhet och kärlek. Också på korset sörjde han för sin mor, när han gav henne och Johannes åt varandra.
Genom sitt exempel har Jesus helgat familjen, sin egen och alla andras. Han har bekräftat budet att barnen skall hedra sina föräldrar. Han har bekräftat föräldrarnas uppdrag att fostra och vägleda sina barn. Här talar evangeliet rakt in i dagspolitiken. Kyrkan uppmanar staten att stifta lagar som stöder och främjar familjen. Hon vet att det är bäst så, både för familjen och för staten. Hon varnar staten för att beröva familjen dess egna befogenheter. Hon vet att familjen är samhällets urcell och livets grundskola.
Familjen i Nasaret var unik och samtidigt helt vanlig. Det unika skymtar fram när Jesus som tolvåring dröjer kvar i Jerusalem och hans föräldrar får leta efter honom i tre dagar. När Maria frågar hur han kunde vålla dem denna oro svarar han: ”Visste ni inte att jag måste vara hos min fader?” Det är de första orden vi hör ur Jesu egen mun, en första an-tydan om hans unika närhet till sin himmelske Fader. Men hans egna föräldrar förstår inte tolvåringens ord. Hans innersta hemlighet skall klarna långt senare. Detta hindrar inte Je-sus att följa med dem tillbaka och vara dem lydig i allt. Jesus går in under den mänskliga mognadsprocessen steg för steg. Evangelisten säger att han blev äldre och visare och vann Guds och människors välbehag.
Han levde som ett barn bland andra barn i Nasaret. Det fanns ingen skylt vid Josefs och Marias hus med texten: ’den heliga familjen’. Det stora och heliga var fördolt i det vanliga, i trohet mot Guds bud och lagar, i respekt för familjelivets dagliga mödor och enkla skönhet. Därmed är varje familj helgad och skyddad av Guds goda vilja.
Sedan lång tid har man i västvärlden lurat oss att tro att lydnad och familjeband är fiender till individens frihet. Bedrägeriet har skett i små steg, så att ingen skulle märka vad som hände. Föräldrarna frestas att svika sina uppgifter att vägleda och fostra. De unga lämnas åt sig själva och åt varandra och riskerar att inte mogna som människor. Jesus själv är det tydligaste exemplet på hur lydnad för föräldrarna inte hindrar, utan bereder väg för äkta frihet. När tiden är inne går han den väg som är hans. Därmed visar han att familjebanden inte är absoluta. När tiden är inne skall mannen/kvinnan lämna sin far och mor för att leva med sin hustru/sin man. Senare skall Jesus undervisa om att inga familjeband får väga tyngre än kärleken till Gud. Den som kallas till kloster kan citera Jesus och säga till sina föräldrar: ”Jag måste vara hos min fader”. Också föräldrarna måste vara beredda att offra det käraste de fått.
Låt oss göra allt som står i vår makt för att återge familjen dess naturgivna värde och plats i både samhälle och kyrka. Låt oss göra bot för egna synder mot familjen. Men inte låta sorg, bitterhet eller bekymmer få makt över oss. Varje skuld är försonad och kan förlåtas. Låt oss inte glömma att tacka och be för familjen, inte minst för den familj vi själva tillhör. Trots alla brister är den en gåva som förmedlat livet till oss.
Både föräldrar och barn, syskon och anförvanter, är gåvor. Vi är givna till varandra – och till Gud. Hanna, profeten Samuels mor, visste att hennes son var en gåva från Herren. Därför ger hon också Samuel tillbaka till Herren. ”Så länge han lever, skall han vara given åt Herren.” Genom tacksägelsen ger vi gåvorna tillbaka till alla goda gåvors givare. Vi är på väg mot det slutmål som Jesu ord vittnar om: ”Visste ni inte att jag måste vara hos min Fader?”
Vi frambär denna mässa för våra familjer och ber: ”Låt vårt liv tillsammans mogna i kärlek och enhet och fortsätta för alltid i vårt eviga hem.”
Amen.