Predikan
– Apg 16:1-10 Ps 100:1b-3,5 Joh 15:18-21 –
Kristus har uppstått från de döda! Vi firade det för sex veckor sedan. Påskljuset vittnar om det. Kristi påsk är världsalltets och historiens viktigaste händelse. Dess budskap spred sig som en löpeld i hela den dåtida världen. Inte minst genom aposteln Paulus missionsresor i och runt Mindre Asien, nuvarande Turkiet.
I mässans första läsning hörde vi om Pauli andra missionsresa. Anden ledde honom till hamnstaden Troas ett stycke öder om det nuvarande Istanbul. Om natten hade han en dröm. En makedonier säger till honom: ”Kom över till Makedonien och hjälp oss”. Paulus lyder ”genast”. Evangeliet tar steget över till Europa. Så småningom når det hit upp till våra trakter i norra Europa. En benediktinmunk, den helige Ansgar, blir Nordens apostel, och den helige Benedictus blir Europas skyddspatron.
Europa tycks idag vända ryggen till vad det en gång fick del av. En gång var det Kyrkan som lärde Europa att fälla rättvisa domar. Hon gav oss skolor, sjukhus, universitet och vägvisning att utforska skapelsen. Hon gav hela kulturen hopp och en grund för den äkta glädjen. Idag tycks rollerna ombytta och världen dömer ut kyrkan, ibland tyvärr med goda skäl. Kyrkan gör bot och måste göra det. Men hon får inte svika sitt uppdrag eller anpassa det till en kultur som blivit blind och döv, som förlorat kontakten med sina rötter. Idag mobbas elever i skolan för sin kristna tro. Den skola som kyrkan byggde upp. Men vi skall inte förvånas. Det hade från början sitt pris att vittna om evangeliet. Paulus kan bekräfta det. Motstånd är snarast det normala.
Vi hör det i evangeliet, där Jesus förvarnar sina lärjungar om att världen kommer att hata dem på samma sätt som den hatade honom. ”Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig, kommer de också att förfölja er.” – Vad är orsaken till detta motstånd? Jesus antyder att svar: ”Ni tillhör inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er”.
Vad är det för värld som hatar Jesus och hans evangelium? Det står ju i samma evangelium att Gud älskade världen och därför sände sin Son. Det är inte den skapade världen som är problemet, det är den värld som vill vara sin egen herre.
Jesus kallar sina lärjungar ut ur den ”världen” och lär dem att tro på och lyda den evige, sanne och levande Guden. Därför drar kyrkan på sig världens hat. Den världen styrs av en fiende som har ockuperat människan och kulturen, men anspråket bygger på en lögn. Den världen har inte skapat oss. Lika lite som människan har skapat sig själv. ”Herren har gjort oss och inte vi själva.” Därför blir konfrontationen mellan Jesus och den ockuperade världen oundviklig.
I en skrift från den tidiga kyrkan, det s.k. Diognetesbrevet, inte så långt från den tid då Johannesevangeliet skrevs ner, beskrivs de kristna och deras plats i världen: ”De kristna skiljer sig varken till land, språk eller seder från andra människor… de gifter sig som alla andra och föder barn, men de sätter inte ut sin avkomma. Deras bord är öppet för alla men inte deras bädd… De vistas på jorden men deras hemland är himlen… De älskar alla men förföljs av alla. De är okända men fördöms… Kort sagt, vad själen är i kroppen, det är de kristna i världen. Själen är spridd i alla kroppens lemmar och de kristna i alla världens städer. Själen bor ju i kroppen men är inte av kroppen; de kristna bor också i världen men är inte av världen.”
I grunden finns inte någon fiendskap mellan Kristus och världen. Tvärtom. Han har ju kommit till sitt eget, för att befria oss, vi som blivit ”dödens barn”. Vi behöver urskiljningens gåva för att se klart, och våga vittna och handla frimodigt, samtidigt som vi förblir i kärleken, utan att lockas in i vad Benedictus kallar ”denna tidsålders gärningar”, slaveriet under lidelserna och den allmänna meningens ok. Varningen följs av det goda rådet: ”Ingenting föredra framför kärleken till Kristus”.
Låt oss med förtröstan följa både Herrens varning och hans goda råd. Både varningen och löftet har sin grund i påskens budskap. ”Kristus har uppstått från de döda!” All världens bedrövelse förstummas av påskens Halleluja.
Amen.