Kortpredikan Markus, evangelist
– 1 Pet 5:5b-14 Ps 89:2-3,6-7,16-17 Mark 16:15-20 –
Det finns en detalj i passionsberättelsen som bara Markus återger. När Jesus tas tillfånga och alla lärjungarna flyr berättas om en ung man som är klädd enbart i ett linneskynke. När soldaterna tar fast honom lämnar han skynket kvar och springer sin väg naken. Flera kyrkofäder menar att Markus berättar om sig själv. En slags anonym signatur.
Markus var enligt traditionen Petrus lärjunge och sekreterare. I avslutningen av sitt brev från ”församlingen i Babylon”, ett täcknamn för Rom, tillfogar Petrus: ”Min son Markus hälsar er”.
Av Petrus måste Markus ha lärt sig att inte längre låta sig styras av rädslan, att kasta rädslan, tillsammans med alla bekymmer på Herren, ”ty han sörjer för er”.
Det är honom som Markus vittnar om. Och hans berättelse har ett högt tempo. Ett litet ord, euthys, som betyder ”strax” eller ”genast”, förekommer mer än fyrtio gånger i hans korta evangelium och driver berättelsen framåt.
Redan i första versen hör vi: ”Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son”. Glädjebudet bekräftades genom de tecken som åtföljde det.
Han skall ”upprätta er, stödja er och ge er fasthet. Hans är makten i evighet.”
Det betyder inte romantisk verklighetsflykt. Petrus påminner om djävulen som går omkring och söker efter någon att sluka.
Mot det sätter han tron, ödmjukheten och ”kärlekens kyss”.
Så att de troende kan vittna om att jord och himmel har försonats genom Kristi uppståndelse. De troende kan hälsa varandra och hela skapelsen med ”kärlekens kyss”.