ANDRA SÖNDAGEN ”UNDER ÅRET”
Jes 62:1-5 Ps 96:1-3,7-8a,9,10ac 1 Kor 12:4-11 Joh 2:1-11
Det bröllop av vilket alla andra bröllop har sitt namn
Det skimrar ett ljus över bröllopet i Kana. Redan i sig är bröllop kanske den största av mänskliga fester, kringgärdad av sång och musik, sköna kläder och glada seder. Ett bröllop signalerar något nytt i familjens och släktets historia, något som väcker glädje och hopp. Det gäller också bröllopet i Kana. Hela byn var säkert på benen. Man firade i flera dagar och det kulminerade i en stor fest när bruden i procession och under sång fördes till brudgummens hem.
Men så berättar evangelisten något mera, något utöver det vanliga. Först säger han att Jesu mor var där. Också Jesus själv och hans lärjungar var bjudna. Däremot hör vi ytterst lite om brudgummen och ingenting om bruden. Det är Jesus och Maria som spelar de viktigaste rollerna. Bröllopet i Kana blir något mer än ett vanligt bröllop.
Det började med en hotande skandal. Vinet höll på att ta slut. Genom Marias ingripande förhindras en skandal. Jesus förvandlar sex krukor vatten till vin av bästa kvalitet. Men redan kvantiteten överskrider alla rimliga gränser. Varje kruka rymde ca 100 liter. 600 liter vin!? Någon frågade spydigt om gästerna drack upp allt vinet? En kyrkofader, Hieronymus, svarade: ”Det dricker vi alla av fortfarande”.
Det är inte bara ett fyndigt svar på en elak fråga. Bröllopet i Kana pekar mot ett större bröllop. Det låter oss ana hela tron och frälsningen och står därför som en portal i början av Johannes evangelium. Redan i början anar vi frälsningen innersta hemlighet. Kyrkan är bruden som förenas med sin himmelske brudgum, Kristus, Guds son.
I sitt första kapitel förkunnar evangelisten att Guds Ord har blivit människa, julens hisnande budskap. Här i andra kapitlet ser vi följden av Guds människoblivande, hur han förenas med dem som tar emot honom. De troende, hans kyrka, blir hans brud. Profeten uttryckte det så i första läsningen: ”Som en brudgum gläds åt sin brud, så skall din Gud glädja sig över dig”.
Hela Gamla Förbundet är en kärlekshistoria som förbereder detta bröllop. Gud har tagit Israels barn till äkta och gjort det till sin hustru. Nu skall det fullbordas. Redan förelöparen Johannes Döparen kallas brudgummens vän, och han gläder sig. Brudgummen, Kristus, vinner sin brud genom sin död och uppståndelse och varje eukaristi blir därför en bröllopsmåltid. ”Saliga de som blivit kallade till Lammets (bröllops)måltid.” Den gudomlige brudgummen förenas med sin mänskliga brud i den heliga kommunionen. ”Så är de inte mer två utan ett kött”.
Har vi då inte skäl att bäva, förundras och jubla? Också brudgummen gläder sig.
”Han jublar av glädje över dig i sin översvallande kärlek.” Han säger som brudgummen i Höga Visan: ”Vad du är skön, min älskade, vad du är skön”. Visserligen gråter han över hennes synder, liksom Jesus grät över Jerusalem. Varje synd är ett slags äktenskapsbrott, en otrohet. Men också när Jesus gråter, gör han det av kärlek. Han kan inte överge sin brud. Redan Israel fick höra: ”Han skall inte svika dig eller överge dig”.
Däremot varnar och förmanar han. Men han varnar av kärlek. Han väntar som när en trogen brudgum av kärlek väntar på sin brud, som varit otrogen.
Den tröge och likgiltige förmanar han att återvända till sin första kärlek. Här är tjänarna i Kana våra föredömen. De fyllde vattenkrukorna ”ända till brädden”. Den helige Bernhard säger att den sjätte krukan, fylld till brädden, är den odelade lydnaden. Det står i Benedictus regel att lydnaden inte får ske ängsligt, inte söligt, inte ljumt eller knotande, utan med glädje, en glädje som sprider en angenäm doft, doften av det ädlaste vin.
Maria spelar en nyckelroll i Kana. Hon gör Jesus uppmärksam på den hotande skandalen: ”De har inget vin”. Jesus svarar henne med tilltalet ”kvinna”. ”Låt mig vara, kvinna. Min stund har inte kommit än”. Tilltalet låter som ett avståndstagande, men har en djupare betydelse. Det kan bäst förstås när vi ser bibeln som en helhet, från den första kvinnan, Eva, till kvinnan i bibelns sista bok, ”klädd i solen och med månen under sina fötter”. Påven Johannes Paulus II förklarar det i sin encyklika ”Frälsarens moder”[1]. Maria står i Kana som en förmedlarinna mellan människornas brist och sin Sons fullhet. Hon fortsätter som förmedlarinna. Hon ser och bekymrar sig om människornas nöd, oro och bekymmer. Hon förmedlar denna omsorg till sin son, medlaren mellan Gud och människor. Hon kände sin Sons krafter och samverkar med honom. Därför ger hon sitt råd till tjänarna: ”Gör det han säger åt er”. Det gav henne titeln ”Det goda rådets moder”.
Det är när vi följer hennes råd och följer Jesu ord som vi upptäcker att vattnet förvandlas till vin. Det Gamla Förbundets stenkrukor, vars vatten användes för att rena, övergår i det Nya Förbundets kalk som rymmer glädjens vin, i eukaristin förvandlat till Kristi dyrbara blod. Lagen har gjort sin tjänst och lärjungen får del av nåden. Så hade ju Johannes sagt i första kapitlet: ”Lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus”. Hjärtat vidgar sig och lärjungen löper vidare i kärlekens outsägliga sötma.
Den som uppriktigt sörjer över sin brist på kärlek måste förvisso, som den förlorade sonen, ”komma till sig själv” genom en uppriktig ånger. Men ångerns tårar förvandlas till glädjens vin. Den förlorade sonen hinner inte ens avlägga sin bekännelse innan han ikläds bröllopskläder och bjuds in till måltiden. Benedictus säger att det sker ”strax”. Det är inte ett tidsmått, men en kvalitetsbestämning. Guds egen nåd tar över. Den fullkomliga kärleken driver ut fruktan. Drivkraften är inte längre rädsla för straff eller ens förhoppning om lön, utan kärleken till Kristus.
Så fortsätter det för dem som ingenting föredrar framför kärleken till Kristus. ”De går genom port efter port”, de prövas av lidanden och motgångar, men hela tiden växer deras glädje. Även om det inte alltid känns så. De är plågade, men alltid glada.
”Min vän är min och jag är hans”, säger bruden. Och brudgummen ”gläds åt sin brud, han jublar av glädje i sin översvallande kärlek”.
Bröllopet i Kana når sin fullbordan på jorden i den heliga eukaristin och i det rena hjärtat. Något nytt växer fram som pekar mot det himmelska bröllopet. Men det börjar redan här: ”den heliga staden, det nya Jerusalem, kommer ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man”.
Det bröllop av vilket alla andra bröllop har sitt namn.
Amen.
[1] Encyklikan FRÄLSARENS MODER, Redemptoris Mater, Catholica 1990. Samme påve gav kyrkan en fjärde Rosenkrans, Ljusets mysterier, där det andra mysteriet är bröllopet i Kana.