Kortpredikan S. Bartolomaios, apostel
– Upp 21:9b-14 Ps 145:10-13b,17-18 Joh 1:45-51 –
De olärda apostlarna, tullmän och fiskare, trädde upp mot hela världen, mot filosofer, talare och härskare – det är för Chrysostomos ett bevis för budskapets sanning.
Deras Herre hade inte förmått övertyga sitt eget folk. Nu trädde apostlarna upp för hela världen. Enligt traditionen predikade Bartolomaios i Indien, Mesopotamien och Armenien. ”Om de inte sett den Uppståndne, skulle de inte ha spelat med så stor insats,” säger Chrysostomos.
Apostlarna försökte inte dölja den egna svagheten. De hade förnekat och flytt. Nu vittnar de om en styrka som övervann den egna svagheten.
Men de hade inte känt igen den Uppståndne, om de inte själva en gång hade blivit kallade och ”sedda”.
Natanael, som identifierats med aposteln Bartolomaios, kallades genom att bli ”sedd” av Jesus. ”Jag såg dig under fikonträdet.”
Erfarenheten, bekräftad av psykologin, vet hur svårt det är för människan att våga sig ut i livet utan att först ha blivit ”sedd” med kärlek. Det är redan naturens ordning. Det är föräldrarnas gudagivna uppgift. Någon ser mig med kärlek. Någon vill mig. Någon vill mitt bästa.
Men evangelisten Johannes talar den bibliska världens språk. Att Jesus ”ser” på honom betyder att han utväljer, kallar och ”ser” med Faderns eviga kärlek. Evangelisterna berättar om dem som Jesus ”ser på med kärlek”.
Bartolomaios är väl beredd, både bibliskt och i hjärtat. Han är en ”sann israelit, en som är utan svek”. Han visste vad som stod om Messias ”i Mose lag och hos profeterna”. Hans sveklösa hjärta känner igen sanningen och kärleken i den blick som ”ser” honom.
Bartolomaios bekräftar därmed också Jesu ord om den öppnade himlen och änglarna som stiger upp och ner.
Han bekräftar det som Benedictus senare skulle undervisa om, ödmjukhetens väg till klarsyn, till det munkfäderna kallar kontemplation. På den vägen sker den avgörande kampen. Blindheten botas hos den som ser att han själv är den lägste och ringaste av alla. ”Den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”
Målet är den himmelska staden med portar i alla väderstreck, där alla stenar kommit på plats, med Lammets tolv apostlar som grundstenar.
Där skall vi se, ansikte mot ansikte.
Vi föregriper slutmålet i den heliga eukaristin.
Och i det renade hjärtat. ”Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.”