KRISTI HIMMELSFÄRDS DAG
Apg 1:1-11 Ps 47:2-3,6-9 Ef 4:1-13 Mark 16:15-20
Hoppas på Gud
Kristi himmelsfärds dag lyser av jubel och fullbordan. Kristus återvänder till Fadern efter fullbordat verk. Dagens liturgi strålar av sublim skönhet. Kristi himmelsfärd ger hopp om befrielse från den tomhet som vi med hela skapelsen suckar under.
Kristi himmelsfärd sätter sigill på hela hans liv och gärning. Den bekräftar vad han gjorde genom märkliga tecken och under. Han mättade hungrande och botade sjuka, han förlät synder och drev ut demoner, han visade sin makt över vindar och vågor, och till slut över djävul och död. Det är vår tro, den stadiga grunden för vårt hopp.
Han hade utvalt sina apostlar och en stor skara lärjungar, som trodde på honom. De övergav allt för att följa honom. Nu lämnar han dem i väntan på hans slutliga återkomst. Därför behöver de hopp. Hoppet och tron är ingenting vi har en gång för alla. De är dygder att växa i. När de inte växer förminskas de och tvinar bort.
Hoppet bygger på tron. ”Tron är grunden för det vi hoppas på.” Men tron behöver också hoppet, eftersom vi lever i tiden och ännu inte är vid målet. I himlen behövs varken tro eller hopp. Tron säger att vi har uppstått med Kristus. Hoppet säger: ”Sträva efter det som finns där uppe, inte efter det som finns på jorden”. Det betyder inte att drömma. Det betyder att samverka med honom som sitter på Guds högra sida för att alla fiender skall läggas under hans fötter. Det sker när vi inte längre lever som slavar under synden utan lever för rättfärdigheten och dödar synden i våra tröga lemmar. Det sker när vi söker friden. ”Fridens man har en framtid” säger profeten, ”men de gudlösa berövas sin framtid”. Att leva i hoppet är att hålla sin lampa brinnande, att vaka och hålla ut i bönen. Att vara som jungfrurna i bibelns sista bok, som följer Lammet vart det än går.
Men det är något annat än att kämpa i egen kraft. ”Saliga de som har sin styrka i dig”, sjunger psalmisten, ”de går från kraft till kraft”. Det är därför tröghet och missmod inte får överhanden. De hoppas på Gud. Det är att hoppas på Kristus, som vill fullborda sitt liv i oss, lemmarna i hans kropp. Benedictus sätter hoppet som ett verktyg i munkens hand:
”Sätt ditt hopp till Gud”. Det är ingen tillfällighet att munkens profess talar om hoppet: ”Ta emot mig, Herre, efter ditt löfte, så får jag leva, och låt mig inte komma på skam med mitt hopp”. Abraham är inte bara trons fader. Han är också hoppets förebild: ”Där allt hopp var ute höll Abraham fast vid hoppet och trodde, så att han kunde bli far till många folk”.
Vi hör samma råd till den själ som fångats av bedrövelse: ”Varför är du tyngd av sorg, min själ, och full av oro? Sätt ditt hopp till Gud!” I hoppet är vi räddade, säger aposteln. Jesus återvänder nämligen inte till himlen på samma sätt som han kom. Han återvänder med den mänskliga kropp som han fått genom jungfru Maria. Han lyfter den ända in i härligheten. Därför kunde aposteln säga att de troende inte bara har uppstått med honom, utan att han har ”gett oss en plats i himlen”. Guds vidunderliga plan med människan fullbordas och uppfylls. Gud steg ner till jorden för att föra människan ända in i himlen. För att gudomliggöra henne. Också änglarna förundras när den mänskliga kroppen förs högre än de själva.
Liturgin vittnar om samma mysterium. Kollektbönen säger att ”hela kyrkans kropp är kallad till den härlighet dit hennes huvud och Herre har gått före”. I en eukaristisk bön säger Kyrkan att Kristus ”upphöjde vår bräckliga mänskliga natur till härligheten på Guds högra sida”. Prefationen är något försiktigare och säger att vi som lemmar i hans kropp skulle ”få leva i hoppet att få följa honom dit han gått före oss”. Paulus säger att vi lever
”ett osynligt liv tillsammans med Kristus hos Gud”. Augustinus säger: ”Idag stiger vår Herre Jesus Kristus upp till himlen. Må vårt hjärta stiga upp tillsammans med honom”. Vi hör det i varje mässa: ”Upplyft era hjärtan!” Att öva oss i hoppet ger oss del av det vi hoppas på.
Kan den utlovade upphöjelsen erfaras redan på jorden? – Det finns en väg, en avgörande men smal väg. En väg med ett oerhört löfte. Jesus upprepar det flera gånger: ”Den som ödmjukar sig skall bli upphöjd”. Himmelsfärden, och därmed hela tron, samlas i en enda mening, som solstrålen i ett brännglas. Benedictus visste det. Hela kapitlet om ödmjukheten i hans regel är en utläggning av detta löfte. Det var genom högmod som allt gick fel för människan. Men i stället för att döma oss sände Gud sin Son, som gick den motsatta vägen och ödmjukade sig, och blev upphöjd. Därför försöker fienden på allt sätt att vanställa och karikera ödmjukheten. Djävulen vet ju att han inte får grepp om den ödmjuke. Lika lite som han fick makt över Jesus.
Benedictus säger att upphöjelsen sker ”strax”. Det är ett underverk. Den som ödmjukar sig skall bli upphöjd. Det är vad hoppet sträcker sig efter och ber om, genom sin ödmjukhet. Han vet inte hur det går till. Men det är verkligt och det sprider sig. Den ödmjuke förkunnar evangeliet för ”hela skapelsen”. Den ödmjuke kan vittna om den Herre ”som står över allting, verkar genom allt och finns i allt”.
Detta hopp förvandlar människans liv och gör det till en ständig rörelse. Oberoende av biologisk ålder. Det bästa ligger alltid i framtiden. Aposteln glömmer det som ligger bakom och sträcker sig mot det som ligger framför. Han kastar det gamla på sophögen för att vinna det pris där uppe som Gud har kallat honom till.
I den återlösta och nyskapade tillvaron finns en rörelse som människan dras in i varje gång hon över sig i hoppet och går ödmjukhetens väg.
Vi firar den heliga eukaristin för att växa i hoppet.
Lovad vare Herren Kristus som ger oss del av sin uppståndna och himlafarna kropp i den eukaristi som vi nu firar.
Amen.