Kortpredikan S. Martin, påve och martyr
– Apg 4:32-37 Ps 93:1-2,5 Joh 3:7b-15 –
”Ett hjärta och en själ; de hade allt gemensamt.”
Så beskriver Lukas den första kristna församlingen. Frukten av Kristi uppståndelse, förverkligad av den helige Ande.
Inte bara den enskilde, utan också gemenskapen föds på nytt genom den helige Ande.
”Var inte förvånad”, säger Jesus till Nikodemos, och jämför Anden med vinden som blåser vart den vill. Mänskliga observationer kan inte se varifrån den kommer eller vart den far.
Det man såg var att de troende ställde alla sina ägodelar och talanger till gemenskapens disposition.
Vi vet hur sträng Benedictus är mot ”privategendom”. Inte ens en duktig hantverkare får utveckla en egen ”nisch”.
Det går inte att mäta Andens verk med vanliga instrument, men Anden känns igen på doften. Man märker vilken glädje det sprider, när gåvorna ställs i gemenskapens tjänst. Medan avunden sprider dålig lukt och måste sättas på svältkost.
När avund och konkurrens dött svältdöden upptäcker man att de andras gåvor är allas egendom. Jag får glädja mig över den andres gåvor. De är ju också mina. Lika fattig som den avundsjuke blir, lika rik blir den som ersätter egenkärlek med kärlek till det gemensamma.
Tillgången till den nya födelsen öppnar sig när egenkärleken dödas och ersätts av det vi kallar överlåtelse.
Påven Martin I (d. 656) gav sitt liv för tron på att Jesus hade en äkta mänsklig vilja. Kejsaren försökte av politiska skäl tvinga fram en heretisk kompromissformel, den s.k. monoteletismen, som menade att Jesus bara hade en vilja, den gudomliga.
Påven förstod att här fanns inget utrymme för kompromisser. Om Jesus inte hade en mänsklig vilja som vi, blir det meningslöst att uppmana oss till överlåtelse och efterföljelse. Överlåtelse och efterföljelse efterfrågar vår vilja.
I den heliga eukaristin förenar vi oss med Kristi överlåtelse och offer, och upptäcker den gudomliga hjälpen, den helige Ande.
Vi upptäcker gemenskapens rikedom och smakar dess glädje, både i den konkreta gemenskapen och i den stora, över alla gränser och tider, ”de heligas gemenskap”.
”Ett hjärta och en själ; de hade allt gemensamt.”