Kortpredikan S. Agnes, jungfru och martyr
– Heb 7:25-8:6 Ps 40:7-10,17 Mark 3:7-12 –
Tron rymmer det som för oss framstår som motsatser.
Hebreerbrevet berättar om honom som delat våra mänskliga villkor, plågad av lidande, ”frestad i allt”, en som ”känner med oss i våra svagheter”.
Samtidigt är han ”helig, oskyldig, obefläckad, skild från syndare, upphöjd över himlarna”. Han är både nära allt mänskligt och ändå mäktig.
Också i evangeliet märker vi samma paradox. Han botar alla som ”trängde sig på honom för att få röra vid honom”.
Den heliga Agnes vittnar om det när hon höll fast vid sitt löfte till sin himmelske brudgum. Hennes mod gav henne samtidigt den kraft hon behövde. Hon mottog ”renhetens och martyriets dubbla krona”.
De monastiska vägvisarna manar till oavbruten vaksamhet vid hjärtats port, eftersom fienden ständigt går omkring för att fånga oss. Med förnuft och nykter urskiljning måste de förföriska tankarna avslöjas och avvisas, men seger i kampen vinner vi endast genom Jesus.
Hebreerbrevet sammanfattar: ”Jesus kan också nu och för all framtid rädda dem som nalkas Gud genom honom, eftersom han alltid lever och kan vädja för dem”.
I den heliga eukaristin aktualiserar vi Sonens ”vädjan”.
Vi ”bönfaller” Gud att Sonens offer på vårt altare skall ”bäras fram till Guds altare i höjden”. Det är eukaristin som offer.
Så att vi ”som har del i altaret” kan ”fyllas av all himmelsk nåd och välsignelse” genom hans ”allraheligaste kropp och blod”. Det är den heliga kommunionen.
De ”orena andarna” möter sin överman.