Mässinledning
– 1 Joh 4:7-10 Ps 72:1-4b,7-8 Mark 6:34-44 –
”Gud är kärlek.”
Också för de fördömda.
En bysantinsk ikon visar Kristus på sin tron. Han utstrålar sin kärleks ljus. De välsignade ser mot detta ljus och blir själva lysande. Profeten Jesaja (60:19) har redan sagt det: ”Herren skall vara ditt eviga ljus”.
Den Gud som är kärlek säger: ”den som älskar mig håller mina bud”. De som är vända mot kärlekens ljus har sin glädje i att själva utföra kärlekens handlingar. Och när de lurats av mörkret skyndar de sig att vända (sig) om.
De fördömda står med ryggen mot ljuset och befinner sig därmed i mörker. De föredrar något skapat framför det ljus och den kärlek som utgår från Kristus.
Orsaken till deras andliga mörker ligger hos dem själva och bara hos dem. Gud förblir kärlek. De har valt att vända sig bort och de befästs i detta mörker varje gång de frivilligt begår en allvarlig synd.
Låt oss inte vara naiva och underskatta fiendens list och människans kapacitet att fastna i ett nej. Författaren CS Lewis beskriver mönstret realistiskt i flera av sina böcker, till exempel ”Den stora skilsmässan”.
Den humanistiska tron på människans egen inneboende godhet rymmer mycket sanning, men inte hela sanningen. Den blir för många ett hinder att våga se människans möjlighet att fastna i mörker.
Gud förblir kärlek, och en aktiv kärlek. Han frågar efter och söker människan. Han uppmanar sin kyrka att ”ge människorna något att äta”. Hon förkunnar outtröttligt Guds kärlek. Men Gud begår inte våld på människans frihet.
”Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder.”
Vi firar det i varje eukaristi.
”Gud är kärlek.”