Kortpredikan S. Jean Marie Vianney, präst
Jer 30:1-2, 12-15 18-22 Ps 102: 16-21,29,22-23 Matt 15:1-2,10-14
Profeten Jeremia var omutlig med att förutsäga Jerusalems fall. Det fanns med redan när han kallades som profet. ”Du skall förstöra och bryta ner”.
Allvaret i denna dom ger, paradoxalt nog, tyngd åt hans löfte om att staden åter skall upprättas. ”Staden skall åter bli uppbyggd.”
Mitt i löftena om den nya staden finns ett löfte om det helt nya, inkarnationen, människoblivandet. ”Deras ledare skall vara en av deras egna, härskaren komma ur deras egna led. Jag skall låta honom träda fram inför mig, ty vem skulle annars ha mod att nalkas mig, säger Herren”.
Men alla såg det inte. I evangeliet hör vi om fariséernas fixering vid de yttre reningsföreskrifterna. Vi lär oss det goda i sådant under corona-tider – men människan är inte bara kropp.
Fariséerna förstod inte att det verkligt orena har sin källa i hjärtat, som endast kan renas och botas genom ödmjukhet. De blev blinda ledare. ”Om en blind leder en blind, faller båda i gropen.”
Jean Marie Vianney, kyrkoherde i Ars (d.1859), förnyade sin församling genom ödmjukhet. Det bar mera frukt än studieförmåga och pastorala projekt. Med ett nödrop klarade han prästexamen.
Han fick tillbringa merparten av dagen i biktstolen, där han hjälpte tusentals avfallna katoliker tillbaka till tron.
Han såg klart och fann de rätta orden. Församlingen och hela byn förvandlades. Från hela Frankrike strömmade folk till för att bikta sig och höra hans predikan.
Hans visdom hade sin källa i enkelhet och ödmjukhet, i sin tur en frukt av inkarnationen.
Så fullbordas Herrens löfte till sitt folk, formulerat genom profeten: ”Ni skall vara mitt folk, och jag skall vara er Gud.”