4 Söndagen i fastan
4 söndagen i fastan – vid Anders Ekenbergs första högmässa i Sankt Lars församling Uppsala
1 Sam 16:1b,4-7,10-13 Ef 5:8-14 Joh 9:1-41
Käre fader Anders, kära bröder och systrar i Sankt Lars församling,
Jag vill gratulera församlingen till att ha fått följa en av era egna medlemmar fram till den prästvigning som ägde rum här i går. Allt har skett i församlingens mitt. Det påminner om vad vi hörde i första läsningen – David blev smord till sin tjänst ”mitt ibland sina bröder”. Fader Anders blev i går också smord med helig olja. Vi hörde vad som hände med David: ”Herrens Ande föll över honom och var sedan alltid med honom”. Det är vad vi tror om den prästvigde. Det insegel han fått går aldrig bort. Han handlar i Kristi Andes kraft, särskilt när han tjänstgör vid altaret och i biktstolen. Vi anar varför kyrkoherden i Ars, Jean-Marie Vianney, han som hade problem med den latinska grammatiken, kunde säga: ”Om man här på jorden fullt ut skulle förstå vad en präst är så skulle man dö, inte av skräck, utan av kärlek”. Prästvigningen är en gåva till hela församlingen. Det finns skäl att därför se lite närmare på hur det gick till när David utvaldes för sin tjänst.
Varför utvalde Herren just David bland de sju bröderna? När den äldste, Eliav, träder fram, då tror Samuel att han står inför den utvalde. Men då får han höra: ”Fäst dig inte vid hans utseende och resliga gestalt – människor ser till det yttre, men Herren ser till hjärtat.” På samma sätt går det med de andra bröderna, tills bara en återstår, David, den yngste, som hämtas hem från markerna där han vallat fåren. Det står visserligen också om David att han var ”ljus och ståtlig och hade vackra ögon”, men det kan inte ha varit avgörande. Herren såg till hjärtat. Vad såg han i Davids hjärta? Vad är det vi skall se hos och förvänta oss av prästen?
Få personer i Gamla Testamentet kan vi lära känna så nära som David. Vi kan följa hans karriär från Betlehems betesmarker till kungatronen i Jerusalem. Han gick i tjänst hos kung Saul och dräpte den skrävlande Goliat, filistéernas hjälte. Han valdes till kung och förenade alla de tolv stammarna till ett rike med Jerusalem som huvudstad. Han var politiker, och en driven sådan. Men vi lär också känna hans känsliga inre, som kunde visa sig både i häftig vrede och i varm tillgivenhet. Dessutom var han musiker och skald. Han spelade på sin harpa och fick tungsinne och svårmod att släppa taget om Saul. Han var nära och innerlig vän med Sauls son Jonathan. Nästan alla som kom i hans närhet älskade honom. Många var beredda att gå i döden för honom. Men han var långtifrån felfri. Han var skyldig till ett av världshistoriens mest beryktade äktenskapsbrott. Som krigare hade han blod på sina händer. Det är en mycket ”mänsklig” person som bibeln beskriver. Ändå utvalde Herren just honom. Vad såg han i Davids hjärta?
Jag tror vi finner svaret i den 51 psalmen i psaltaren, en psalm som tillskrivs David själv efter äktenskapsbrottet med Batseba. Där säger han: ”Jag vet vad jag har brutit, min synd står alltid inför mig.” Längre fram fortsätter han: ”Du, Herre, som älskar ett uppriktigt hjärta, ge mig vishet i mitt innersta – och vidare – Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne.” Hade Herren sökt efter en syndfri kung för sitt folk, då hade han letat förgäves. Men han behövde något som låg ännu djupare än begångna synder. Han behövde någon som han kunde lita på. Han sökte ett uppriktigt hjärta. Det fann han hos David. Han var inte vacklande och feg, inte tvehågsen och delad. Han var uppriktig och helhjärtad. Också när han fallit i synd var han uppriktig. Han bejakade profeten Natans dom över sitt äktenskapsbrott. Han försvarade sig inte, och fann sig i en bister botgöring. Han blev bönhörd ”genom hjärtats renhet och förkrosselsens tårar”, som det står i Benedictus regel.
Vi känner igen honom i den blindfödde i dagens evangelium. Denne är omutlig när han förhörs och pressas av de skriftlärda. Han säger varken mer eller mindre än han kan stå för. I hans innersta finns en drivkraft att söka och att följa sanningen. Han förstår att den som botat hans kroppsliga ögon har just med sanningen att göra. Jesus ser hans uppriktiga hjärta och avslöjar sitt hjärtas mysterium för honom. ”Det är han som talar med dig.” Då svarar mannen: ”Jag tror, Herre, och föll ner för honom.”
Davids person och livsöde är en profetia. Han förebådar vår Herre, som skulle födas av Davids hus och släkt. Davids äktenskapsbrott är ingen vacker historia. Men det är en profetia om den Herre som kommit för att ta sig an syndare. Det är en profetia om ”den saliga skulden”, som vi ska sjunga om under påsknatten.
Och därmed är David också en profetia om våra villkor, både prästens och församlingens. Ytterst handlar våra liv inte om moral, utan om tro, om tro av ett uppriktigt hjärta. Den tro som också älskar av hela sitt hjärta. Det är den tron och den kärleken som är utgjuten i våra hjärtan. Det är den gåvan vi fått i dop och konfirmation och som firas och bekräftas i påskens heliga högtid. Det är den gåvan som prästen är satt att förmedla och väcka, att vårda och få att växa.
Till församlingen kan sägas det som Herren sade till Samuel om Eliav: ”Fäst dig inte vid hans utseende”. Vi gläds inte över att ha fått en kompetent professor som präst, utan att den kompetente blivit präst och därmed ställt sig och sina gåvor i försoningens tjänst. Alla gåvor, inklusive humor, kunskaper och musikalitet, skall nu användas som ”redskap för rättfärdigheten”. ”Betänk vad du gör”, sade biskopen till den nyvigde i går, ”och efterlikna vad du fullgör”. Orden syftar på det offer som prästen är vigd för att frambära. ”Efterlikna vad du fullgör!” Prästen känner igen sig i Johannes Döparens ord: ”Det är som sig bör att Kristus växer till och jag förminskas”.
Kära Församling, fråga efter uppriktig trohet i hans tjänst som Kyrkans präst och bed om vishet i hans innersta, om uthållighet och glädje i mödan. Sådan bön lönar sig, den kommer bedjaren själv till godo. Tag prästens största gåvor i anspråk, de gåvor som bara han kan förmedla i kraft av den nådegåva som givits honom, inte minst i biktstolen. Vår biskop säger att vi också skall älska prästerna, och, tillägger han, ”för Guds skull, låt dem ibland också märka att ni gör det”.
Prästens smörjelse påminner om att varje troende är smord med Andens gåva, för att få del av ljuset och helas från synd, likgiltighet och tvehågsenhet. David är vår förebild, både prästens och församlingens, i all vår bräckliga mänsklighet. Hans kamp är vår kamp, hans bön är vår bön: ”Du Herre som älskar ett uppriktigt hjärta, ge mig vishet i mitt innersta. Skapa i mig Gud ett rent hjärta, ge mig på nytt en frimodig ande”.
Amen.