Det stora i det lilla
Påskvakan
Det stora i det lilla
De tre heliga dagarna når sin kulmen i denna påsknattsgudstjänst. De inleddes med att eukaristin instiftandes på Skärtorsdagen, där allt redan föregreps. I går vid korsgudstjänsten hyllade vi korset. Men redan från korset hörde vi att allt var fullbordat. Redan på Golgota skymtade barmhärtighetens ljus fram, mitt i mörkret. Hans ord visar sig sanna. Den korsfäste uppstår från de döda.
I den tidiga kyrkan var allt samlat i denna nattliga gudstjänst, både vaka och jubel, både kors och uppståndelse. Under tidens gång har kyrkan fått sprida detta koncentrat till flera gudstjänster och under längre tid. Inte ens av mat och dryck tål ju människan allt för starka varor på en gång.
Innehållet under dess tre dagar är det starkast tänkbara, vår Herres död, begravning och uppståndelse. Vi hör det av aposteln Paulus i den kanske äldsta formen av trosbekännelse: ”Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, han blev begravd och uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna.” (1 Kor 15:3-4) Allt det nya börjar med påsken.
Därför var det självklart att man döpte under denna gudstjänst, och att de redan döpta förnyade sina doplöften. Ty allt finns redan samlat i dopet. Vi är döpta till Kristus, för att dö från syndens meningslösa liv. Vi har i dopet uppstått till ett nytt liv, ett liv i Kristi efterföljd, som för till Fadern. Dopet gör oss heliga, vi förstår att vi är skapade till Guds avbild, som vi hörde i första läsningen. Men människan lever i tiden och vi är glömska. Därför påminner oss varje påsk om den skatt som vi bär i vårt innersta.
Några får nåden att se hela sin kallelse i ett enda ögonblick, men alla har det i dopet. Resten av livet består i att upptäcka och veckla ut det vi redan haar fått. All tid är koncentrerad i dessa tre heliga dagar, med kulmen under denna natt.
Hela historien är samlad, från skapelsen till fulländningen. Därför känner kyrkan igen sig redan i de gammaltestamentliga förebilderna, men den yttre dramatiken har flyttat in i våra hjärtan. I Faraos och egyptiernas envisa förföljelse känner vi igen våra onda tankar, som inte ger sig förrän de förintats och ligger döda på havsstranden.
Exsultet, den hisnande lovsången till påskljuset, handlar därför om allt, tid och evighet, jord och himmel, Gud och människa.
Exsultet vänder sig först till änglarna. Kristi uppståndelse har kosmisk innebörd. Planeterna dansar och stjärnorna bugar sig. Jorden uppmanas att jubla av glädje. ”Hela världen må förnimma att mörkret har skingrats.” Vidare uppmanas kyrkan att glädja sig. Hon bär i sig uppståndelsens krafter. De troende bär påskljus i sina händer och evigt liv i sina hjärtan.
Orsaken till detta jubel har historiska förebilder. Skrifterna läses i påskens ljus. Under natten i Egypten skyddades Israels barn från dödens hot genom blodet från påskalammet, som ströks på dörrposterna. Inget kan beröva oss detta liv – om vi inte av fri vilja lämnar det ifrån oss.
Kulmen nås när Exsultet sjunger: ”Denna natt bröt Kristus sönder dödens bojor och steg upp ur dödsriket som segrare.” Tonen låter nästan som berusad. ”Outsäglig är din ömsinta omsorg om oss, bottenlöst är måttet på din kärlek: för att friköpa slaven utlämnade du Sonen!” Till och med skulden prisas salig. ”Lycksalig är i sanning den skuld, felix culpa, som blev inlöst av en sådan Återlösare!” Människosläktets skuld drog till sig Kristi uppståndelse!
Så blir texten mera eftertänksam. ”Du saliga natt, som ensam fick veta tiden och timmen då Kristus vände åter från de dödas rike!” Inget människoöga kunde se vad som egentligen skedde i gravens och tillvarons djup. När ängeln rullar undan stenen har allt redan skett.
Så beskrivs frukterna av uppståndelsen. Brotten förjagas, skulderna utplånas, oskulden ges åt de fallna och de bedrövade får glädjen tillbaka, hatet förintas, fred skapas och makterna tvingas till lydnad. Allt gott har sin källa i denna natt. Skeptikern undrar om detta inte är överord? Tron svarar: Det är vi som är blinda. Det är vi som inte har upptäckt. Allt är förvandlat, ty Kristus har uppstått från de döda! Vad skulle inte kunna hända om vi tog det på fullt allvar? Helgonen visar att det är möjligt. Vår förre påve jämför Kristi uppståndelse med en Big Bang eller ”ett språng i utvecklingen” för den nya och försonade skapelsen.
Exsultet avslutar med att fullborda lovsången som ett offer av själva ljuset. De troende jämförs med de flitiga bina som frambringat vaxljuset. Moderbiet, bidrottningen, nämns inte vid namn, men det måste vara Maria. Hon som stod vid korset och deltog i sonens offer till Fadern.
Ett ljus brinner genom att förtäras och brinna ner. I den hisnande gåvan finns hela vårt livs kallelse och mening. Att följa Kristus, förena oss med hans överlåtelse och offer, bära vårt kors och ingenting föredra framför kärleken till honom. Kristi påsk är inprogrammerad i den döptes liv. Därför blir domen så fruktansvärd över den som sviker och fegar ut. Men för den ödmjuke öppnar sig alltid det större, ty Kristus har fullbordat allt och är uppstånden från de döda.
Amen.