Kortpredikan Den saliga jungfru Maria av Rosenkransen
– Gal 3:1-5 Luk 1:69-75 (Responsoriepsalm) Luk 11:5-13 –
I slaget vid Lepanto, utanför den grekiska kusten, den 7 oktober 1571 besegrades de turkiska muslimerna av de kristna och hindrades från att invadera Europa på samma sätt som de hade invaderat en rad andra kristna länder runt Medelhavet.
Kyrkans tro säger att ett legitimt försvar kan vara en plikt för den som bär ansvar för sitt eget liv, för familjens eller samhällets väl. Regeln är naturligtvis att söka och bevara freden. Självförsvar är ett undantag som inte upphäver regeln.
De kristna tog emot segern vid Lepanto som ett bönesvar förmedlat genom jungfru Maria. Så firas denna dag som Rosenkransens dag[1] och hela oktober blev Rosenkransens månad.
I evangeliet hör vi uppmaning till ”påträngande” bön. Utan bön har vi ingenting att erbjuda den hungrande gästen, varken kroppsligt eller andligt. Inte heller den egna själen, när den utblottas på allt.
Ändå är bönen inte en manipulation av Gud. Bönen sker i tro, i tro på Jesu löfte: ”Skall då inte Fadern i himlen ge helig Ande åt dem som ber honom?”
Galaterna hade återfallit i tro på den mosaiska lagen och Paulus frågar dem, nästan i förtvivlan, vem som förhäxat dem. Det var inte ”genom att fullgöra lagen” som de fick Anden, utan genom att tro på vad de fick höra om Kristus.
Lagen behövs, men kan inte frälsa oss. Bönen behövs ännu mer, men är en mänsklig handling, som förvandlar människan och vänder henne i rätt riktning. Den som blir bönhörd, prisar inte sig själv. Bönesvaret förblir en ren gåva.
Låt oss be den heliga eukaristin och upptäcka dess hisnande gåva!
[1] I Sverige flyttades dagen till den 8 oktober på grund av gårdagens Birgittahögtid.