Det goda och lyckliga livet
14 Söndagen under året
Ekumenisk friluftsgudstjänst vid Bondrumsgården.
Am 7:1-15 1 Thess 2:1-8 Matt 16:24-27
Det goda och lyckliga livet
Käre vänner, särskilt mina tidigare grannar i denna by. Jag minns med glädje mina tretton år i Bondrum. Jag trivdes väl och var stolt över att vara granne med Bondrumsgården.
Jag vet inte vad ni tänker om kloster och munkar, men jag hoppas ni upptäckt att vi är människor som ni, vanliga människor. Varje människa vill leva ett gott och lyckligt liv. Den viljan är inte okristlig eller syndig. Den är bara mänsklig. Vi är skapade med en längtan efter lycka. Men vad är ett gott och lyckligt liv? Faktum är att den frågan har drivit många till kloster. Den blivande munken möter frågan i Benedictus klosterregel: ”Är du en som älskar livet?”
I långa stycken kan vi vara eniga om vad vi menar med ett gott och lyckligt liv: arbete och tak över huvudet; mat och kläder, hälsa, familj och vänner. Mycket av detta har de flesta i vårt land tillgång till, även om allt flera trillar mellan stolarna mitt ibland oss. Jämfört med otaliga människor i världen är vi dock lyckligt lottade. Trots det tycks något saknas. Ett tecken är att den andliga ohälsan växer. Tonåringar kastar sig framför tåget. Hälften av de äktenskap som ingås slutar i skilsmässa. Civilkurage och redlighet har blivit bristvaror. Som folk tycks vi föga rustade att möta den oro som breder ut sig, också i vårt eget land. Beredskapen att möta sjukdomar, motgångar och lidande tycks inte motsvara den materiella välfärden. Här och var finns ett intresse för andliga och moraliska frågor, men hur är det med den tro som väglett vårt land i över 800 år och som är tecknad i vår fana? När jag flyttade till Bondrum 1996 ringde kyrklockorna i Fågeltofta kyrka varje söndag. För något år sedan slutade de ringa till regelbunden gudstjänst. Varför blev det inte uppror?
Jesus frågar med otvetydig klarhet: ”Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ?” (1917) Människan kan tydligen äga allt, men ändå sakna det viktigaste. Är det så allvarligt? Kan människan, trots allt hon äger, ändå sakna det viktigaste och missa målet? Jesus säger att vi en gång skall dömas efter våra gärningar, efter hur vi levt våra liv. Jag fruktar att det inte är så många som tror det längre. Skulle mitt liv på jorden vara så viktigt att det avgör mitt slutliga öde på andra sidan döden? Sedan lång tid har denna tro bleknat och dunstat bort. I praktiken har de flesta blivit ateister. Gud spelar ingen avgörande roll i deras liv. När Gud är död, är allt tillåtet. Det är fritt fram för vetenskapen att manipulera med livet vid dess uppkomst, och för dem som stiftar lagar över liv och död. Människan tror sig vara suverän att efter eget huvud göra detta livet så bra som möjligt. Men det tycks aldrig riktigt lyckas. Också om hon försöker leva anständigt och redligt finns det fläckar i varje människas liv. Om det inte finns någon att be om förlåtelse, lägger det sig över hela livet som en blöt filt. Man kan bli deprimerad för mindre. Samvetet gnager, även om det dövas. När hon sedan drabbas av sjukdom och motgångar, och krafterna dessutom sviktar, då kommer känslan av meningslöshet krypande. Vad tjänar alltsammans egentligen till? I land efter land införs nu s.k. eutanasi. Människan begär läkares hjälp att avsluta det egna livet. Flera påvar har kallat det en ”dödens kultur”. Kan någon vara glad över denna utveckling?
Man behöver inte vara religiös för att se att människan behöver hjälp för att finna det goda livet. Hon behöver någon som visar vägen, någon som är att lita på och som är starkare än alla destruktiva krafter. Under snart två tusen år har otaliga människor erfarit och vittnat om att vägvisarens namn är Jesus Kristus. Han säger: Tro på mig och följ mig. Så lyder budskapet. Det finns ett mål, det eviga livet hos Gud, men människan behöver någon att följa, både i detta livet och för att nå det slutliga målet. Den som visar vägen kan inte vara vem som helst. De som följer Jesus är övertygade om att han är Guds egen Son, och därför kan visa vägen till Fadern. Han är den enda säkra vägen till det goda och lyckliga livet.
Det vore ju behagligare om prästen sade: Det ordnar sig säkert ändå och Gud är ju god. Men vad bygger ett sådant löfte på? Tomma ord. Och om han säger det, är det bedrägeri.
Vi lever i ett historiskt skede där nästan en hel kultur har vänt ryggen till den kristna tron, trots att majoriteten fortfarande är döpt och tillhör en kristen kyrka. När profeten Amos på 700-talet f.Kr. varnade Israels folk för att det skulle gå illa för det israelitiska nordriket, blev han uppmanad att försvinna. De tålde inte att höra hans profeterande. Det gick också illa. Nordriket erövrades och folket fördes bort i fångenskap. ”Utan profeter förvildas folket”, säger Ordspråksboken.
Aposteln Paulus vill i sitt brev inte fara med smicker eller vara människor till lags. Han är Guds Ords tjänare. Men också när han måste tala allvar vill han handla lika kärleksfullt som en mor när hon sköter sina barn. Han vill ge församlingen inte bara Guds evangelium, utan också sitt liv, så kär hade församlingen blivit honom.
Det är av kärlek som Jesus ställer frågan: Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ? Hur klarar vi av att möta människor med annan tro, om vi inte vet vad vi själva tror? Om våra egna kyrkklockor inte längre ringer när söndagen är inne, vad säger det om hur viktig tron är för oss?
Tragiken blir övertydlig när motgångar, sjukdomar och lidande drabbar. Jesus säger att lärjungen skall ta sitt kors på sig. Han vet vad lidande är och han vet att det också kommer att drabba hans lärjungar. Aldrig förr i historien har så många kristna fått ge sina liv för sin tro, som i vår egen tid, låt vara i andra delar av världen. Barn, unga och vuxna. Men i deras vittnesbörd lyser det fram ett märkligt ljus. Många ger sina liv i glädje och deras anförvanter är stolta över att ha fått förebedjare i himlen. ”Den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det”, sade Jesus.
Den Herre som säger detta, gav sitt liv för oss. Han uppstod från de döda och visade att det som kommer efter döden är det viktigaste, livet i dess fullhet. Det jordiska livet är en förberedelse. Han utgöt sin Ande, som leder, stärker och tröstar den som följer Jesus. Han vill att alla människor skall bli räddade och komma till insikt om sanningen. Därför talar han fortfarande till oss genom sitt levande ord, han vägleder oss med sina bud, han hör sina lärjungars böner och ger dem kraft att härda ut i lidande och prövningar. Han har dessutom gett oss sin moder Maria och alla helgon som förebedjare, som vi katoliker tror. Den 5 juni fick Sverige ett nytt helgon, Maria Elisabeth Hesselblad. Så stod det i Expressen! Gud tycks ännu inte ha övergett vårt land.
Som döpta är vi arvsberättigade till det eviga livet. Låt oss inte förlora våra själar i onödan.
Vi började med att tala om varje människan längtar efter ett gott och lyckligt liv. Den längtan har vi fått av Gud. Det är en gnista som finns i vårt innersta, men den behöver slå ut i full låga. Gnistan kommer Gud som är en eld, en eld av längtan. Gud längtar, som en barmhärtig Fader med sina armar utsträckta efter alla sina skapade och älskade barn. Den ena armen är hans Son, som visar oss vägen. Den andra armen är den helige Ande, som blåser liv i människans längtan efter det goda och lyckliga livet.
Må Guds längtan efter oss inte komma på skam.
Amen.