Den ofrånkomliga och hoppfulla reningen
Alla själars dag
Klag 3:17-26 Rom 8:14-23 Joh 6:37-40
Den ofrånkomliga och hoppfulla reningen
Gårdagens lysande högtid, Alla Helgons dag, kan upplevas som en flykt från verkligheten. Som en dröm. Det låter vackert, men verkligheten är inte bara vacker, även om vi gärna vänder bort blicken. Ibland dyker det upp förslag om att sortera bort bistra och brutala delar av bibeln. Det skulle samverka med drömmen om en idyllisk värld. Men bibeln beskriver verkligheten. I dagens första läsning hör vi profetens bittra klagan: ”Du tog bort allt gott ur mitt liv, jag glömde vad lycka var. Jag tänkte: Nu orkar jag inte mer, jag hoppas inte längre på Herren.” Vi hörde det också igår. De som får del av den himmelska glädjen kommer inte ur idyllen, utan ur det stora lidandet.
Ett första steg är att våga se sig själv. När påven Franciskus fick frågan vem han var, svarade han: ”en syndare”. Hur skall vi våga tro på evig salighet för vanliga syndare och inte bara för en begränsad skara helgon? Även om de större synderna är bekända och förlåtna, så finns det så mycket kvar. Den envisa själviskheten. Innan vi ens hinner tänka efter faller vi i samma gamla synd igen, så fort frestelsen dyker upp. Hjärtat är inte rent. Och det är de renhjärtade som fått löftet att se Gud.
Den saliga jungfrun Maria var alltigenom ren. Därför kunde hon efter avslutat levnadslopp omedelbart upptas till himlen. De kanonicerade helgonen har kommit så nära målet att kyrkan vågar säga att de redan nu är framme. Men för de flesta behövs en slutlig rening för att de skall härda ut att se Gud ansikte mot ansikte. Kyrkan kallar det skärseld. Det gamla svenska ordet ”skära” betyder rena. Att denna rening liknas vi en eld betyder att reningen är smärtsam, men syftet är inte utplåning, utan rening och luttring. Som när guldet renas från slagg för att framstå i sin fulla glans och härlighet. Skärselden är alltså ett förstadium till himlen och måste noga skiljas från helvetet och den definitiva skilsmässan från Gud.
Läran om skärselden är därför ett hoppfullt budskap. Det gör allvar av människans innersta längtan och högsta värdighet, att hon är kallad till helighet. Så att hon till slut kan se Gud ansikte mot ansikte och besvara hans kärlek med ett rent och odelat hjärta. I klarsynta ögonblick förstår vi att detta är den högsta lyckan.
Läran om den slutliga reningen har långsamt vuxit fram i kyrkans trosmedvetande. I Bibeln ges antydningar, vilka så småningom har utvecklats och preciserats av kyrkan. Men kyrkans tro lyser också fram i hennes bön. ”Lex orandi – lex credendi”, bönens lag är trons lag, kyrkan tror som hon ber. Och från äldsta tid har kyrkan bett för de döda. Man firade gudstjänst i katakomberna, vid de dödas gravar. Bekant är hur Augustinus mor Monica, inför sin död uppmanar sina söner att be för henne vid Herrens altare. Chrysostomos säger: ”Låt oss inte tveka att bistå dem som gått bort och att frambära våra böner för dem”.
Det är vad kyrkan gör denna dag. Solidariteten mellan de olika lemmarna i kyrkans kropp låter sig inte hindras av dödens gräns. Eftersom den döde inte längre själv kan påverka sitt öde behöver hon de levandes bistånd. De starka hjälper de svaga. Augustinus säger: ”Det finns döda till vilka man ber om förbön, och det finns andra för vilka men ber.” I bönen för den hädangångne vid en begravning anropar vi helgon och änglar om hjälp i en helig samverkan: ”O Guds helgon, kom henne till hjälp, o Herrens änglar, skynda henne till mötes: tag emot hennes själ och bär henne fram inför den Högstes ansikte.”
Detta är också en tröst för den som försummat den döde medan han ännu levde. Vi är inte hänvisade till att bara sörja och göra bot för våra underlåtelser. Vi kan be för de hädangångna och låta prästen frambära den heliga mässan för dem. Till de kristna barmhärtighetsverken hör detta, att be för både levande och döda.
Den rening som fullbordas i skärselden börjar egentligen redan här i livet – genom de lidanden vi måste utstå. Det finns brister och böjelser i vårt hjärta som inte ens viljan tycks komma åt. Rötterna är envisa. Det enda som tycks komma åt dessa rötter är det som vår tid skyggar för mer än mycket annat – lidandets luttring. Uttrycket ”en luttrad människa” rör vid denna hemlighet. Genom lidande kan människan nå en mognad som hon annars inte skulle ha uppnått. ”För mig var lidandet till gagn, då lärde jag mig dina stadgar”, säger psalmisten. Aposteln Petrus liknar det kristna livet vid den luttring som guldet måste genomgå för att framstå i sin fulla glans.
Med en annan bild: det barn som skall födas går igenom en smärtsam förlossning för att komma ut i ljuset och livet utanför moderns kropp. Smärtsam för både barnet och modern. I den slutliga reningen är människan lika utlämnad som när barnet skall födas. Aposteln Paulus liknar hela vårt liv vid en födelseprocess. Hela skapelsen ”ropar som i födslovåndor”. Hela vårt jordiska liv är ett liv på fosterstadiet, i väntan på den fulla befrielsen och nyfödelsen till det eviga och sanna livet.
Liturgin denna dag ser denna rening i ljuset från Kristi påsk. Därför står idag påskljuset i kyrkorummets mitt. Kristus själv delade lidandets vånda. Inte för att han behövde det, men för vår skull, för att ge oss ett föredöme och visa att han alltid delar vårt lidande. Det står till och med att ”han som var Son lärde sig lydnad genom sitt lidande”. Men han uppstod med en förvandlad kropp. Och han skall, som aposteln Paulus säger, ”förvandla den kropp vi har i vår ringhet så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet, ty han har kraft att lägga allt under sig”. Förvandlingen av vår kropp och hela vår varelse, det är förstadiet till härligheten. Så skall vi också sjunga i prefationen för denna mässa: ”För dem som tror blir livet inte utsläckt, blott förvandlat: när denna vår jordiska boning bryts ned, är en evig boning beredd åt oss i himmelen”. Redan nu ger han oss denna sin förvandlade och förhärligade kropp i den heliga eukaristin, för att ge näring till, ”skynda på” och ge oss hopp om vår slutliga förvandling.
All nåd som vi får är också till för att delas. Därför ber vi idag inför kyrkans altare för alla hädangångna, särskilt för dem som stått oss nära.
I ljuset av Kristi eviga påskoffer hör vi profetens klagande ord i ett nytt ljus. Han som klagade över sin nöd och sitt elände säger: ”Herrens nåd är det att det inte ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet.” Det löftet gäller för den som luttras, både här och på andra sidan: ”Det är gott att hoppas i stillhet på hjälp från Herren.” – Denne Herre säger i evangeliet: ”Detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte skall låta någon gå förlorad av dem som han har gett mig, utan låta dem uppstå på den sista dagen”.
Kyrkan ber att skaran inför Guds tron skall bli fulltalig.
Amen.