Syr 3:2-6,12-14 Ps 128 Kol 3:12-21 Matt 2:13-15,19-23
Familjen – utrotningshotad, men skyddad
Nu och då hör man om utrotningshotade arter av djur eller växter. Frågan är om inte också den mänskliga familjen är utrotningshotad i vår del av världen? Under flera generationer har familjen varit lovligt byte för tjuvar och rövare. Ideologer och politiker av olika slag har försökt förvandla oss till enbart individer i ett stort kollektiv och därmed berövat människan den närmiljö hon bäst behöver för att växa och mogna som människa. Inte minst staten har i vår kultur svikit sin skyldighet att stödja och stärka äktenskap och familj.
Ändå lyckas det aldrig riktigt. Vi märker det när olyckor och kriser drabbar. Då är det till familjen och de närmaste som människan tar sin tillflykt. Det bekräftar vad bibeln och kyrkan lär oss. Familjen fanns med från början. När Gud skapade man och kvinna skapade han också den mänskliga familjen.
Ofta talas det idag om barnens rättigheter. Det motiveras av övergrepp och vanskötsel, som tyvärr sker också i familjen. Mera sällan talas det om det vi hörde i första läsningen, om barnens skyldigheter. ”Synder sonas när man vördar sin far, att ära sin mor är som att samla skatter”. Det fjärde budet är givet för människans eget bästa: ”Hedra din fader och din moder, för att du må leva länge i det land som Herren, din Gud, vill ge dig”.
Familjen är ansatt av yttre fiender, men hennes värsta fiender är tyvärr dess egna medlemmar, eftersom de är syndare, både far, mor och barn. Aposteln erbjuder därför en uppsättning kläder för familjen: ”Innerlig medkänsla, vänlighet, ödmjukhet, mildhet och tålamod”. Kan man tänka sig skönare kläder? Dessutom ger han konkreta råd för familjelivet: ”om du har något att förebrå någon annan så ska det ske med fördragsamhet och överseende”. Har något fel begåtts så ska de förlåta varandra
”liksom Herren har förlåtit er”. Aposteln berättar om det band som förenar och binder ihop familjen, kärlekens band. Det märks på doften. Så avslöjar aposteln källan för denna kärlek: ”Låt Kristi frid råda i era hjärtan”.
Det här kan låta som en dröm, drömmen om den lyckliga familjen. Men innan någon fastnar i drömmar eller slås ner av dåligt samvete, låt oss först påminna oss julens evangelium som säger att vi har en Frälsare. Denne vår Frälsare växte själv upp i en hotad och bräcklig familj, som ändå fick skydd i alla faror. Här finns det glada budskapet. Familjen har stöd från högsta ort.
Josef, Maria och barnet, var utlämnade åt flyktingars ovissa öde, hotade av Hero-des och hans knektar, av nattkyla och rövare. Med ett penndrag hade ondskan kunnat radera ut hela planen – om inte familjen hade stått under Guds ledning och be-skydd. Det är inte underligt att den fromma fantasin, till exempel vår egen Selma Lagerlöf, har broderat och fantiserat om vad som hände under flykten till Egypten. Djuren faller ner och tillber barnet i moderns famn. Palmerna böjer sig ner och gör sina frukter åtkomliga för Josef. En brutal rövare faller ner i förundran inför barnet och säger: ”Om Gud blivit människa kunde det inte ha varit vackrare än detta barn”.
Räddningsplanen är lika väldig som den lilla familjen är hotad och värnlös. Ändå är de inte passiva statister. I denna akt spelar Josef huvudrollen. Gud låter ondskan komma på skam – med hjälp av Josefs lydnad. I drömmen får han befallning att fly till Egypten. Josef tycks inte ha tvekat en sekund. I skydd av nattens mörker bryter de upp. Josef kräver inga garantier. Det fanns inga reseförsäkringar att teckna. Han handlar beslutsamt och målmedvetet. Inte heller får han i förväg veta hur länge de skall stanna i Egypten. ”Stanna där tills jag säger till dig”, lyder anvisningen. Han för-blir beroende av Guds fortsatta vägledning. Vad skulle inte hända i vår värld om Josef blev föredöme för familjefäderna?
Samtidigt är det ingen tillfällighet att Josef får fly till Egypten. Matteus hänvisar till ett ord från profeten Hosea: ”Från Egypten har jag kallat min son”. Vi påminns om hur Gud en gång befriade hela sitt folk ur slaveriet i Egypten. Dit hade det förts av en an-nan Josef. Denna Guds befrielse av sitt folk skall nu fullbordas och bli en befrielse ur det andliga Egypten. Hela den mänskliga familjen skall befrias från alla mörkrets och ondskans makter.
Det som händer Josef, barnet och dess mor är därför en bild för vad som kan hän-da varje familj och för hela kyrkan på dess vandring genom tiden. Som en kyrkofader uttrycker det: ”förföljd av världen, men tröstad av Gud går kyrkan fram på sin pil-grimsvandring”. Varje familj bär det nya livet i sin mitt och har uppgiften att skydda och vårda det så att det kan växa till. Ständigt hotas det, men tron litar på Guds orubbliga frälsningsvilja.
På samma sätt får vi se på både familj, kloster och på hela kyrkan. Ondskans hot och dumheter är realiteter som varken får förvåna, skrämma eller förlama oss. Guds vilja och plan med familjen är starkare.
Redskapen, inte minst familjefäderna, är kallade att som Josef lyssna och lyda i tro. Alla familjemedlemmar får ta på sig de kläder som aposteln visade fram för oss: medkänsla, vänlighet, ödmjukhet, mildhet och tålamod. Alla har kallelsen att bevara Kristi frid i hjärtat.
Idag får vi förnya och fördjupa vår tro på att vi har en Frälsare som själv lät sig födas och växa upp i en mänsklig familj. Vår Frälsare drar in oss och våra familjer i den orubbliga frälsningsplan som vi nu bekänner oss till och firar.
Amen.