– 1 Thess 5:1-6, 9-11 Ps 27:1,4,13-14 Luk 4:16-30 –
Paulus talar i Thessalonikerbreven om Herrens återkomst, om ”Herrens dag”. Den skall komma som en tjuv om natten.
För Benedictus och de monastiska fäderna handlar det inte bara om en kosmisk framtid. Frågan byter tempus. Futurum blir presens. Kristus kommer redan här och nu.
Kristus kommer i dem jag möter, i den överordnade, i gästerna, i de sjuka, i mina bröder och systrar.
Och än mer närgånget. Kristus kommer i det egna hjärtat, i tankarna.
Hjärtats tankar avslöjar om jag lever i mörker eller som ljusets barn.
Kan jag säga som klostret bad i morse i psalm 49: ”Mitt hjärtas tanke skall vara förstånd”? Ett ”förstånd” som upplyses och styrs av Sanningen, av Kristus?
Eller är mitt hjärta ockuperat av världsliga och egna projekt? Bekymmer, oro, vrede, modlöshet, leda… Paulus skulle kalla det att leva ”i mörkret”.
Är jag ens bekymrad över vad som styr mina tankar? Då hör jag till dem som Paulus kallar sovande.
De som definitivt inte sover är demonerna. Demonen i Kafarnaums synagoga hörde Jesu ord och skrek högt. Han förstod att i Jesus möter han sin överman. Den besatte befrias av Jesu ord.
Folket frågade: ”Vad är det med hans ord? Med makt och myndighet befaller han de orena andarna, och de far ut.”
Det är detta ord vi läser och tuggar i oss. Vi gör det för att driva ut de onda tankarna, för att hålla oss vakna och nyktra. För att, med apos-telns ord, lära oss att ”tänka Kristi tankar”.
Vi gör det genom att lyssna till hans ord och genom att fira och ta emot honom själv i den heliga eukaristin, ”till dess han återkommer i härlighet”.