– 1 Thess 2:9-13 Ps 139:7-12ab Matt 23:27-32 –
Kyrkan kommer ihåg Augustinus mor Monika, hon som länge fick be för sin vilsegångne son. Själv menade Augustinus att Monicas förböner spelade en avgörande roll för hans omvändelse.
Kyrkan ber denna dag: ”Gud, de sörjandes tröstare, du tog emot den heliga Monicas tårar som en förbön för hennes son…”.
När Monica är på väg att dö och hennes söner sörjer över att hon inte får begravas i sitt hemland, förebrår hon dem: ”Lägg min kropp var som helst. Det enda jag ber er om är att ni minns mig vid Herrens altare.”
Altaret är förbönens källa. Det eukaristiska offret är en förbön, den starkaste av alla.
Paulus berättar hur han ”förmanade och uppmuntrade” de troende i Thessalonike.
Det avgörande var att de tog emot hans predikan inte som ”människoord” utan som ”Guds ord”.
Jesu ve-rop över de skriftlärda gäller den bristande överensstämmelsen mellan det yttre och det inre. ”Ni visar upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fyllt av hyckleri och orätt-färdighet”.
Alla tar avstånd från hyckleri. Ingen vill kallas hycklare.
Men det är lätt att sänka den moraliska tröskeln. Ibland just med motiveringen att man inte vill vara hycklare.
Abortfrågan i vårt land är kanske det tydligaste exemplet. Majoriteten menar att det inte finns något problem.
Men för dem som är bundna av samvetet, upplyst och format av Guds och kyrkans bud, är det omöjligt att sänka tröskeln.
Det gör människan alltmer beroende av Guds ord och av nåden.
Därför tuggar vi i oss Guds ord och ber den heliga eukaristin.