Kortpredikan 21/8 S. Pius X, påve[1]

– Dom 11:29-39a Ps 45:5,7-10 Matt 22:1-14 –

Det är frestande att skaka på huvudet och skynda förbi den kus­liga be­rättelsen om Jefta och hans dotter.

Jefta var förskjuten från sin familj och från folket. Ändå ställde han sig till förfo­gande när folket bad honom att leda dem i striden mot Am­moniterna.

Om Herren ger honom seger lovar Jefta att off­ra den som först möter honom vid hem­komsten. Den som kom­mer emot honom är hans dot­ter, hans en­da barn. Jefta river sönder sina klä­der och ropar ut sin förtvivlan. 

Människooffer var förbjudet i Mose lag och en styggel­se för isra­eliter­na. I kringliggande religioner förekom det.

För Jefta innebar trohet mot löftet att hans ätt skul­le dö ut, efter­som hon var hans enda barn. Man har jämfört med hur Herren prövade Abraham.

Det finns inslag i händelsen som inte riktigt stämmer med bilden av enbart grym primitivitet. Jefta nämns bland trons hjältar i Heb­reer­bre­vet. Kan Jeftas trohet mot sitt avlagda löf­te ha en djupare me­ning?

Jeftas dotter bejakar sin fars ”löfte”. Hon säger: ”Gör med mig en­ligt vad du har sagt”. Är det att övertolka om man skymtar ma­ri­an­ska drag i Jeftas dotter?

Vid korset håller Maria fast vid sitt löfte: ”Jag är Herrens tjänarin­na; gör med mig efter ditt ord”. Hon beja­kar sin sons och därmed sitt eget of­fer. Det gav hen­ne äre­nam­­net ”mar­­tyrer­nas Drottning”.

Allt i Skriften handlar om Kristus, han som säger: ”Den som mister sitt liv för min skull, han skall vin­na det.”


[1] Påven Pius X, d. 1914, ville ”förnya allt i Kristus”. Han reformerade li­turgin, bekäm­pa­de sin tids liberalteologi, gav ut nya liturgis­ka böc­ker och uppmanade till flitigt bruk av de heliga sakramen­ten.