Neh 8:1-4a,5-6,8-10 1 Pet 2:4-9 Joh 4:19-24 –
Kyrkan – den stad där Gud blir allt och i alla
Vi firar kyrkmässa, denna kyrkas födelsedag, hennes invigning år 1995, i år för 30 år sedan. Kyrkan är klädd i högtidsdräkt, som en brud för sin brudgum.
Många erfar något särskilt när de träder in i det vigda kyrkorummet, men hur kan en byggnad av sten, cement och trä rymma något oändligt? Redan Salomo frågar hur Gud kan bo i ett tempel byggt av människohand.
Vi som fick vara med när denna kyrka invigdes märkte att något hände med byggnaden. Den behandlades som en människa. Hon döptes med heligt vatten, hon konfirmerades när väggar och altare smordes med helig olja. Genom den första eukaristin vigdes hon vid sin himmelska brudgum.
Kyrkan blev för människan en bild att spegla sig i. Rummet återspeglar Guds plan med oss människor. Aposteln Petrus liknar oss vid levande stenar i ett andligt husbygge. Som stenarna bär varandra i kyrkans väggar, så skall vi bära varandras bördor och upptäcka att vi själva blir burna av de andra (Augustinus).
Det finns goda skäl för att värna om kyrkorummets helighet. När den samariska kvinnan i evangeliet frågar var man skall tillbe, tycks Jesus först tona ner platsens betydelse. Han säger: varken här eller i Jerusalem är platsen för tillbedjan. Men så tillfogar han: ”frälsningen kommer från judarna”. Det finns en skillnad mellan kristen tro och religion i allmänhet. Det ord som kyrkan förkunnar blev människa. Det föddes av en judisk kvinna, en Sions dotter. Barnets adoptivfader var av Davids hus. Han föddes i Betlehem och korsfästes utanför Jerusalem. Sedan dess är dessa orter inte längre vilka platser som helst. Hans närvaro har lämnat spår efter sig. Främst i män-niskor, men också på de platser där han verkade. Denna historiska närvaro förlängs och ”sprider sig” när Guds ord förkunnas och de heliga sakramenten firas i ett rum avskilt för enbart detta. Kristus talar själv genom sitt evangelium och blir kroppsligen närvarande på altaret. Den närvaron lämnar spår. Någon skulle säga att den fastnar i väggarna.
Ändå är hans närvaro inte statisk, och ännu mindre magisk. Utan en församling som ber och firar gudstjänst i kyrkan blir hon först ett museum och senare en ruin. När biskopen första gången höll upp boken med de bibliska läsningarna, lektionariet, sade han: ”Må Guds ord ständigt ljuda i detta rum, så att det verkar er frälsning här i Kristi kyrka.” Det händer något ”i detta rum”. Guds Ord läses och förkunnas. Ordet söker sin väg till mänskliga öron och hjärtan. Något händer med den som lyssnar. Det är inte riskfritt att lyssna till Guds ord. För den som redan tror sig veta vad tro är cementeras otron. Den som lyssnar förvandlas. I första läsningen hörde vi hur de som lyssnade reste sig och ropade: ”Amen! Amen!” De böjde knä och tillbad. Liturgin blir en bild för vad som sker i människans inre rum, när hon gråter över sin synd, som folket gjorde i Jerusalem. Trons ljus tänds i hjärtat och människans ögon öppnas för det sanna ljuset. Hon bereds för den högsta av mänskliga handlingar, för tillbedjan. Biskopen sade att Guds ord ”verkar er frälsning här i Kristi kyrka”.
I invigningsbönen gick vi ett steg vidare. Biskopen bad: ”Denna byggnad är en avbild av din heliga kyrka. Hon är helgad i Kristi blod till en ren jungfru och tagen till hans brud.” Byggnaden är inte bara ett rum där något sker. Något sker med henne själv. Rummet avskiljs och helgas. Som en brud förenas hon med sin brudgum. Att använda det vigda rummet till annat kan därför inleda rummets profanering och sluta i äktenskapsbrott.
Det som sker på altaret är verkligt. Kristus blir lika närvarande på altaret som i Betlehems krubba. Hans offer på Golgota bärs fram på altaret. Den heliga kommunionen förenar med honom, som all mänsklig längtan sträcker sig efter. Kommunikanten blir själv ett tempel, i förundran över att Gud vill ta sin boning i henne. Som en ständig påminnelse om denna gudomliga närvaro förvaras det förvandlade brödet, Kristi verkliga kropp, i kyrkans tabernakel.
Invigningsbönen var en enda lång meditation över kyrkan. Hon beskrevs som den heliga, den saliga och den upphöjda. Kyrkan inte bara beskrevs, hon tilltalades som en person, som någon man gläds åt och förundras över, någon som man vördar och älskar. Kyrkan är inte bara mänsklig. Hon är gudamänsklig. Kyrkan är en aktiv bild för vår frälsning, hon är frälsningens tecken och sakrament.
Men liturgin ser hela tiden vidare. I prefationen, som också skall användas i denna liturgi, går vi ännu ett steg mot den slutliga tillbedjan i ande och sanning: ”Kyrkan är en stad av utvalda stenar, en stad där du skall vara allt i alla.” Den eukaristiska kyrkan omfattar inte bara dem som här och nu firar gudstjänst. Kyrkan föregriper slutmålet, där alla helgon och tillvarons alla stenar kommit på plats, där ”hela skapelsen är befriad från synd och död”.
Byggnaden rymmer olika material hämtade ur naturen och förädlade av människan, de uthuggna stenarna i altaret, de gjutna stenarna i väggarna, de stöpta ljusen och den vävda textilen, men också de mänskliga handlingarna och rösterna. Människan är hela skapelsens språkrör och präst. Församlingen blir ”ett heligt prästerskap som kan frambära andliga offer, som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus.”
Människan kallas att instämma i den nya och kosmiska liturgin. I förbön för alla lidande, förföljda och plågade, i hoppet om den stad där Gud blir allt och i alla.
Amen.