Juldagen
Upptäcka och vårda julens glädje
I midnattsmässan hörde vi Lukas berätta om den stora glädjen. Änglarna förkunnade den för de förskräckta herdarna. Lukas kollega bland evangelisterna, Johannes, talar om Ordet som lyser i mörkret och som inte har fått makt över detta ljus. Det gäller också glädjen. Johannes talar om ”nåd och åter nåd”. Vi kan lika gärna säga ’glädje och åter glädje’. Men då förstår vi att det är en glädje som ligger djupare och är större än vad vi direkt kan erfara med våra sinnen. Trots att julens fest är konkret och påtaglig för sinnena – också ateisten kan förundras över Bachs juloratorium eller de vackra julpsalmerna. Ändå förblir insidan dold. Ett nyfött barn lockar fram glädje, till-givna känslor och generositet. Men hur kan barnet i Betlehems krubba ge mig glädje?
När vi försöker förstå slinter vår tanke. Kan detta barn ge en glädje som är starkare än bedrövelse? Det är vad den kristna tron bekänner och vittnar om. Teologerna har det svårast, de som har uppgiften att förstå och förklara. ”Inkarnationen (att Gud blev människa) är ett mysterium som är svårare än något annat att fatta.” (Maximos Bekännaren) Några betvivlar Kristi sanna mänsklighet. Man tänker att han bara liknade en människa, men att han egentligen var en ”förklädd Gud”. Därmed reduceras tron till saga och myt. Vacker kanske, men inte sann. Eller också förnekas hans gudomlighet och Kristus förminskas till en människa, låt vara den ädlaste och högsta. Sådana teologer mumlar om Jesus som den störste av profeter, men förnekar egentligen kyr-kans tro på Kristus som ”sann Gud av sann Gud”.
Evangelisten Johannes bekänner två ting, både att ”Ordet var Gud” och att ”Ordet blev människa”. Men det stannar inte i en teori. Han säger också: ”Åt dem som tog emot honom gav han makten (rätten) att bli Guds barn”. Avsikten med att Gud blev människa är att människan skall bli Guds barn. Det är julens saliga utbyte. Guds Son blir människoson, för att göra oss delaktiga i sitt eget förhållande till Fadern. Han blir fattig för att göra oss rika. Han antog det som är vårt: möda, sorg, hunger, törst, ensamhet och död, för att ge oss det som är hans: glädje, kraft, frid, gemenskap, salig-het och gudomligt liv.
Att bli Guds barn betyder att födas på nytt. Så djupgående är förändringen att den kallas en ny födelse. Ett namn på julen är ”Den nya födelsen”, nova nativitas. Människans nyfödelse sker sakramentalt i det heliga dopet. Den döpte har fått en källa av glädje i sitt innersta. Men det behövs en fullbordad omvändelse för att upptäcka och leva ur denna källa. Vi ser det hos helgonen, tydligast hos martyrerna. Ingenting kunde beröva dem deras glädje. Deras dop fullbordades i deras hjärta. De har blivit födda ”inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud”.
Men inte alla döpta har låtit det leda till fullbordad omvändelse. Vi hörde Johannesevangeliets dova ton. ”Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom.” Det gäller inte bara de tydliga förnekarna, de som larmar mot Herren och hans Kristus. Det kan gälla troende, även om de aktar sig för grova synder och går i mässan varje söndag. De känner varken sig själva eller Kristus. Endast Hjälparen, den helige Ande, kan upplysa människan. Först den djupa sorgen över den egna synden föder fram den hållbara glädjen. ”Saliga de som sörjer, de skall glädja sig.” Ur denna självkännedom växer det som är mera värt än allt annat, kännedom och kunskap om Herren. Johannes vittnade om vad han sett: ”vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och san-ning”.
För den som ser Herrens härlighet rinner glädjen till. Mörkret och bedrövelsen får inte makt över ljuset och glädjen. ”Du ger mig glädje i hjärtat, större än andras när de får säd och vin i överflöd.” Den som sett hans härlighet är som helgonen. De kan ta emot allt som händer, vad det än är, och upptäcker att det ingår i Guds vilja och plan. Också vad de inte förstår eller vad de tidigare ville fly ifrån. Ordet som blivit kött lyfter oss inte ur det konkreta och till synes omöjliga, men tar det i sin tjänst och förvandlar det. Hjärtat vidgar sig, säger den helige Benedictus. Han säger inte att problemen trollas bort, men hjärtat vidgar sig för hans närvaro och herravälde. Ett ljus tänds i hjärtat, en glädje rinner till. ”Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den heliga Anden”, säger aposteln. Trots alla egna brister, synder och ofullbordade omvändelser. Påven Leo förmanar den kristne i sin julpredikan: ”Glöm inte din värdighet!”. Han kunde ha sagt: ’Glöm inte din glädje!’
Julens saliga utbyte. Han som är smord med glädjens olja låter sin glädje rinna fram i människans innersta och föda henne på nytt.
Låt oss be om och söka denna glädjes saliga gåva!
Amen.