Trettonde söndagen under året
Vish 1:13-15; 2:23-24 Ps 30:2,4-6,11-12a,13b 2 Kor 8:7,9,13-15 Mark 5:21-43
Din tro har hjälpt dig
Nyligen publicerade den katolska kyrkan i Sverige sin Verksamhetsberättelse för det förra året. Den ger många glädjande tecken på liv, men i statistiken nämner biskopen också att nästan 1000 personer lämnar kyrkan varje år! Vi vet inte varför, men ytterst ställer det frågan hur det står till med tron. Kan den som tror på Jesus lämna hans kyrka? Dagens evangelium vittnar om trons avgörande betydelse.
Evangelisten Markus berättar om två underverk, invävda i varandra och med inbördes likheter. De två som räddas är båda kvinnor. Den ena har haft blödningar i tolv år, den andra är en tolvårig flicka. Båda underverken sker genom beröring. Det kunde ge intryck av magi, men det är motsatsen. I flickans fall är det hennes fars tro som avgör. Kvinnan som rör vid Jesu mantel får höra: ”Din tro har hjälpt dig”.
Först möter vi synagogföreståndaren Jairos. Hans älskade dotter ligger dödligt sjuk. När han får se Jesus kastar han sig ner för hans fötter och ber: ”Min lilla dotter är nära att dö. Kom och lägga dina händer på henne, så att hon räddas till livet”. Det är en handling i tro. Ingen falsk ”värdighet” hindrar honom. Jesus går med honom till den sjuka dottern. Mycket folk går med. Vilken procession!
Bland dem som gick med i folkskaran fanns en kvinna som i tolv år har lidit av blödningar. Med dyra pengar har hon försökt bli fri från sin plåga. Hennes sjukdom uppfattades i den judiska kulturen som kultisk orenhet. Ingen fick beröra henne. Hon stod utanför den mänskliga gemenskapen och fick själv inte beröra någon, allra minst en rabbi. Hon var i en mening redan död, trots att hon fysiskt sett levde. När Jesus botat henne säger han: ”Min dotter”. En personlig relation kommer till stånd. Jesus ger henne livet tillbaka.
Markus säger att hon hade hört berättas om Jesus. Ett frö måste ha såtts i hennes hjärta, ett trons frö. Många hade säkert hört om Jesus. Många följde med i denna folkskara, men det tycks mest ha varit av nyfikenhet. Kanske skulle de få bevittna något sensationellt och häftigt. Helt annorlunda är det med denna kvinna. Vi ser det i hennes strategiska handlande. Om hon närmat sig Jesus öppet hade hon säkert avvisats. Därför närmar hon sig Jesus bakifrån. I skydd av trängseln kunde hon diskret röra vid hans mantel. (Matteus säger att hon rörde vid hörntofsen på Jesu mantel.) Markus berättar vad hon tänkte: ’om jag bara får röra vid hans kläder blir jag hjälpt’. Hennes beröring upptäcks av en enda – av Jesus själv. Han märker att kraft har gått ut från honom. Inte ens lärjungarna har märkt det. De förvånas över Jesu fråga vem som rörde vid hans kläder. Men när han ser sig omkring möter han kvinnans blick. Hon kommer fram, rädd och darrande, och berättar hela sanningen. Jesu svar klargör vad det är som har räddat hennes liv: ”Min dotter, din tro har hjälpt dig. Gå i frid. Du är botad från ditt onda”. Mitt i den högljudda folkhopen har något hänt mellan denna kvinna och Jesus. Som om de varit ensamma. Kvinnans tro frigör den kraft i Jesus som botar henne.
Också med synagogföreståndarens dotter sker det avgörande i avskildhet. När de kommit fram till hans hus kör Jesus ut den klagande hopen som redan gråter högljutt över flickans död. De enda som får vara med är flickans far och mor och tre utvalda lärjungar. Jesus tar den döda flickan vid handen och säger på arameiska: ”Talita koum! Det betyder: Lilla flicka, jag säger dig, stig upp”. Alla blir utom sig av förvåning, men det är faderns tro som förmedlar Jesu livgivande kraft till dottern.
För oss som lyssnar till detta evangelium vill Markus berätta vad tro är, och hur den ger liv. Jag sade i början av predikan att många människor lämnar kyrkan idag, och att den underliggande frågan sannolikt är den om bristande tro. Kanske inte som medveten ateism, men som en ”praktisk ateism”. Många lever som om Gud inte fanns. Har de, och vi, tagit de steg som Jairos och kvinnan tog? Har vi kastat oss för Jesu fötter som Jairos gjorde eller sökt honom med samma iver och mod som kvinnan gjorde? Det som drar människor till kyrkan är ofta andra faktorer, som inte håller när prövningarna kommer. Då gör de gemensam sak med den stora folkskaran hos Markus, som är nyfiken, kanske välvilligt inställd, men ändå på egna villkor. Trosmässigt står de på avstånd eller följer med strömmen, som idag inte går till kyrkan. De har aldrig lärt sig känna igen hans röst. De har förts in i kyrkan av andra skäl än den tro som Jairos och kvinnan hade. Också en konvertit kan ha förbehåll mot delar av den katolska tron, eller aldrig fått undervisning om de mer svårsmälta frågorna.
Till slut landar också de kyrkliga frågorna i frågan om vem Jesus är. Kyrkan är ”manteln”, i vilken Kristus valt att ta sin boning. Att kvinnan rör vid Jesu mantel visar att man i grunden inte kan skilja Jesus från kyrkan. Kyrkan kan inte göra något utan Jesus. Jesus vill inte göra något, annat än genom sin kyrka. Det är kyrkan som genom sin förkunnelse, sin undervisning och sina sakrament förmedlar kraften från Jesus. Jesus bekräftar det när han säger att kraft gick ut från honom när kvinnan berörde hans mantel. Därför behövs tro, också på Kyrkan, oberoende av hennes mänskliga brister. Det var genom sin tro som Jairos dotter och kvinnan fick del av livet.
Frågan kan uppstå i ett senare skede av den troendes liv, när tron prövas men den egna tron tycks vara död. Herren vill rena och luttra tron genom att på nytt tvinga ner oss på knä i en bön som vi hittills inte har behövt be. Det är den nakna tron som rör vid hans mantel, en tro som den troende inte menade sig behöva innan han/hon kom i verklig nöd. Vår biskop manar oss till ”bön, bot och omvändelse”, när han nämnt det stora antalet som utträder varje år ur kyrkan, men ”alltid i förtröstan och tillit till Guds nåd och hjälp”.
Den tro som vi nu bekänner i trosbekännelsen blir då mer än tomma ord. Det är då vi förstår att tron är en gudomlig gåva som vi på nytt får be om, ödmjukt och ivrigt. Det är detta vi ser i Jairos´ och kvinnans handlingar.
Det är den tron som förmedlar liv, evigt liv. Den heliga eukaristin är odödlighetens läkemedel, det läkemedel som stärker och upprättar de troende och ödmjuka.
Amen.