Kortpredikan
– Apg 25:13b-21 Ps 103:1-2,11-12,19-20b Joh 21:15-19 –
Paulus har yrkat på att få sin sak avgjord av kejsaren. Den rätten hade han som romersk medborgare.
För Paulus fanns skäl att komma till Rom som inte var uppenbara för den världsliga överheten. Herren hade sagt till honom att han skulle ”vittna i Rom”. Det som händer ingår i en större plan.
Också Petri liv ingår i denna plan. Han får höra: ”När du blir gammal, skall du sträcka ut dina armar och någon annan skall spänna bältet om dig och föra dig dit du inte vill”. Roms roll i Kyrkans liv bygger på de båda apostlafurstarnas kallelse i kyrkan och deras martyrium i den staden.
Guds plan efterfrågar apostlarnas överlåtelse åt Guds plan. Herren har tagit denna mänskliga risk. Kyrkans väg genom historien är långt ifrån alltid ren och uppbygglig, inte heller påvarnas.
I dialogen mellan Herren och Simon Petrus ser vi sambandet mellan person och ämbete, mellan personlig överlåtelse och apostoliskt ansvar för kyrkan.
Kyrkan tvekar inte att ärligt berätta om hur de mänskliga redskapen har svikit. Inte minst Petrus. Ändå förnyar Herren hans uppdrag. Han tar inte tillbaka sin kallelse. Därför lämnar vi inte dem som fått det apostoliska uppdraget. I varje mässa ber vi för vår påve och för vår biskop.
Det som händer med Petrus är dessutom en spegel för varje kristen. Det förtroende lärjungen får efterfrågar hans ständigt fördjupade överlåtelse, den kärlek han har fått som gåva.
Uppdraget och troheten är sammanvävda och förenade med svaret på Herrens fråga: ”Älskar du mig?”
Även om lärjungen har en motsträvig vilja. ”En annan skall föra dig dit du inte vill.” ”Gud är ännu mer förutseende och angelägen om sitt folks frälsning och välgång än vad vi själva är.” (Cassianus)
Endast Guds helige Ande kan villkorslöst förena min vilja med hans, liksom Sonens vilja i den helige Ande är ett med Faderns.
”O du helige Ande kom, uppfyll dina troendes hjärtan och tänd i oss din kärleks eld.”