FJÄRDE PÅSKSÖNDAGEN
Apg 4:8-12 Ps 118:1,8-9,21-23,26,28-29 1 Joh 3:1-2 Joh 10:11-18
Den gode herden – den uppståndne Herren
Vi hör det direkt, i evangeliets två första meningar: ”Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren.” Den gode herden är den uppståndne Herren. Den uppståndne Herren är herden som gav sitt liv för fåren. Det är därför kyrkan låter oss höra evangeliet om den gode herden nu i tiden efter påsk. Hon vill förklara påskens innebörd för oss. Evangelisten Johannes skriver hela sitt evangelium i ljuset från uppståndelsen, i påskens ljus.
Herdebilden var känd för Jesu åhörare. Gamla Testamentet talar ofta om folkets ledare som herdar. Det hade funnits goda ledare, men de flesta höll inte måttet. De förde folket vilse genom att tillåta avgudadyrkan och sociala orättvisor. Nu säger Jesus: ”Jag är den gode herden.”
Typiskt för de falska herdarna är att de fegar ut när de ser vargen komma. En tyvärr träffande bild för otaliga ledare, som sörjt för sitt eget bästa, men svikit dem de var satta att leda och sörja för.
När Jesus talar om herden anar man snart något utöver det jordiska. Herden skall också besegra människans värsta fiender, de som hotar hennes liv i djupare mening: synden, döden och djävulen. Det är därför som Jesus säger att han gav sitt liv för fåren. Ingen tog det från honom, även om Pilatus och bödlarna uträttade sitt verk. Vi hörde, inte minst i Johannespassionen på Långfredagen, hur Jesus hela tiden förblev suverän, även om det såg ut som om han vore helt maktlös. Med sitt eget liv som insats besegrar han döden och öppnar väg för ett liv där döden har förlorat sin makt. Hans död befriar människan från synd och skuld. Så att hon kan leva i förlåtelse, frid och glädje. Så kan bara den herde säga som uppstått från de döda och ger de sina sitt liv, sin Ande. Därför kan Petrus vittna inför de äldste och folkets ledare, som vi hörde i första läsningen: ”Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss”.
Man kan tycka att bilden av en fårhjord och herde är opersonlig och ”kollektiv”. Vem vill vara ett får i en hjord? Men bilden djupnar. Herden känner sina får och ropar på dem med deras namn. Fåren, å sin sida, kände igen herdens röst. Jesus säger:
”Jag känner mina får och de känner mig”. Det bibliska ordet för ”känna” betyder inte bara att ’känna till’ eller ’veta om’. Det betyder att leva i gemenskap med. Som när mannen känner sin hustru och hustrun sin man, med kulmen i den kroppsliga föreningen.
Jesus jämför gemenskapen mellan får och herde med sin gemenskap med Fadern. ”Jag känner mina får, och de känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern.” Den som känner Jesus har förts in i gemenskap med Fadern, genom den helige Ande.
Redan psalm 23 i psaltaren säger det: ”Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig, din käpp och stav, de tröstar mig”. I kyrkans liv har därför psalm 23 fått en given plats i hennes begravningsliturgi. På en begravningsplats ser man psaltaren 23 citerad: ”Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro”. Redan profeten anade det som får konturer i Jesu liknelse, som fullbordas i hans död och uppståndelse och som förverkligas i de troendes död. Paradiset som en ”vila på gröna ängar”.
Jesus för herdebilden ett steg vidare. ”Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan.” Han talade till sina judiska landsmän, men antyder sin universella kallelse. Genom sin upphöjelse på korset skall gränserna vidgas och han skall dra alla till sig, oavsett vilket folk de tillhör. ”Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst.” De skall känna igen hans röst. Jesus av Nasaret talar ord som alla begriper, sanningens ord. Till Pilatus säger han: ”Den som hör till sanningen lyssnar till min röst”. Till Nikodemos säger han: ”Den som handlar efter sanningen han kommer till ljuset, medan den som gör det onda avskyr ljuset”. Det är så mission går till. Sanningen förkunnas och människor känner igen den.
Jesus fortsätter: ”De skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde”. En hjord och en herde – mitt i den förvirrade mångfalden, genom historien och runtom i världen, en hjord och en herde. Inte bara ett antal individer som tror på samme Jesus. Det är mycket det, men ordet har också adress till ekumeniken. Inte bara en herde, utan också en hjord. Alla som lyssnade till Jesu liknelse visste att det var livsfarligt för fåret att skiljas från hjorden. Vad blir ekumenik utan detta mål?
Ändå blir det inget opersonligt kollektiv. Jag känner mina får, säger Herden. Den som ber Psaltaren vet: ”Du rannsakar mig och känner mig. Om jag står eller sitter vet du det, du är förtrogen med allt jag gör.” Samtidigt efterfrågas människans innersta. Hon måste låta sig omfamnas och älskas. Annars försvinner Herdens röst bland andra röster. I första versen av den Helige Benedictus regel är lyssnandet upptakten till ett helt liv. ”Lyssna, min son/dotter, till Mästarens undervisning och böj ditt hjärtas öra därtill; tag villigt emot en god faders förmaning och fullfölj den i handling.” Den som vänder sig bort i olydnad blir så småningom både döv och blind. Men den som lyssnar och lyder, också när Herdens röst är allvarlig eller bara hörs som en viskning, lär sig så småningom att känna igen rösten. ”Mitt inre förmanar mig om natten.”
Herden visar vara den Uppståndne och den Uppståndne visar sig vara den gode Herden.
Kung David, han som kämpade mot lejon och björn, men som också sjöng och spelade på harpa så att Sauls svårmod drevs på flykten, han sjunger:
”Herren är min Herde, ingenting skall fattas mig”.
Amen.