PÅSKDAGEN
Apg 10:34a,37-43 Ps 118: 1-2,16-17,22-23 1 Kor 5:6b-8 Joh 20:1-9
”Jag är hos dig”
Kristus har uppstått från de döda! Kyrkan sjunger och mediterar över det oerhörda.
I påskdagens högmässa använder hon en mer ”eftertänksam” tonart än i den stundom dramatiska påskvakan. Elden tändes i mörkret och från den tändes påskljuset, som bars in i kyrkan. De troende följde efter med ljus i sina händer. Vid påskljuset sjöngs en lång jubelsång, den s.k. Exsultet. Bland annat hörde vi hur ”natten lyste som dagen”. Kristus uppstod i den första påsknattens mörker. I denna högmässas ingångsvers (introitus) använder kyrkan samma psaltarpsalm, men några andra verser. Med lågmäld förundran hör hon Kristus säga till kyrkan: ”Jag har uppstått, jag är ännu hos dig”. Så svarar Kyrkan: ”Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand”.[1]Det vittnar om en tyst och omslutande närvaro. På naturens plan kan den jämföras med luften, som vi både omges av och andas in för att kunna leva.
Jesus säger: ”Jag är uppståndelsen och livet”. Det betyder: Kristi uppståndelse är människans liv. Aposteln Paulus säger att skapelsen suckar efter Guds barns frihet. Skapelsen, och särskilt människan, bär i sitt innersta en längtan, en längtan efter livets mening och fullbordan, efter liv i fullhet. Johannes kallar denna ”mening” logos, i våra biblar översatt med begreppet ”ord”. Denna mening med livet, detta logos, har blivit människa i Marias son. Genom sin uppståndelse får människan del av detta
”Ord”, som är Kristus. Han har uppstått för att ge oss del av meningen med människans liv.
Ordet gjorde det genom att bli människa och gått in i tiden. Vi ser det på påskljuset. Det ristades med Ordets namn, Alfa och Omega, begynnelsen och änden. Men mellan A och O ser vi det innevarande årtalet. Han som är början och slutet, har gått in också i detta år 2024. ”Jag är ännu hos dig”, som vi sjöng i ingångsversen. Människans liv får mening när hon låter sig präglas av detta ljus.
Fem symboliska ”rökelsekorn” stacks in i korset. De symboliserar Jesu sår, händer, fötter och sida, genom vilka vi enligt profeten blir helade och får förlåtelse för våra synder. Vi böjde knä för korset på Långfredagen. Man kan göra det också för påskljuset. Det lyser för att hela oss från våra sår och förjaga allt vårt mörker.
I den första läsningen hörde vi Petrus predika. En tid efter pingsten sammanfattar han Jesu liv, från dopet i Jordan fram till korsfästelse och uppståndelse. Denne Jesus, som vandrade omkring och gjorde gott, hängde de upp på en träpåle och dödade. Men Gud uppväckte honom på tredje dagen. Guds barmhärtighet är starkare än orätt, våld och krig, även om det oftast inte ser ut så. Åt dem som kunde vittna om ljuset gav han uppdraget att säga: ”Var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn”. Den gäller alla som korsfäste honom, det är alla vi syndare. Han bad för oss och betalade med sitt liv. Bönen besvarades av hans Fader genom att låta honom uppstå från de döda och förjaga vårt mörker. Påskbikten kan avläggas också efter påsk.
I responsoriepsalmen ur psaltaren 118 sjöng vi om stenen ”som byggningsmännen förkastade”. Jesus liknas vid en sten för ett bygge. När människorna avvisade honom som Gud hade sänt, förvandlades stenen till en hörnsten i ett nytt tempel, hans heliga kyrka, som är början i en ny skapelse. Sådan är Guds vidunderliga förmåga att förlåta synd och förvandla mörker till ljus.
Före evangeliet sjöng vi Påsksekvensen. Hymnen uttrycker i en växling mellan låga och höga toner hur död och liv gick i närkamp. Sekvensen förbereder påskevangeliet i evangelisten Johannes stillsamma variant, utan jordbävningar och vakter som faller till marken. Steg för steg beskrivs hur Johannes själv kommer till tro. Det står att Johannes sprang fortare än Petrus till graven. Fäderna förklarar denna säregna och smått komiska information med att Johannes hade större kärlek. Det är kärlekens iver som driver honom, de snabba fötter som den helige Benedictus talar om i sin regel. Om portvakten säger han: ”Han skall ge besked i all vänlighet och gudsfruktan, snabbt och med kärlekens iver”. Hur skulle Petrus kunna springa snabbt? Han som förnekat sin Herre hade ju dåligt samvete. Och dåligt samvete gör stegen tunga. Medan Johannes stod vid korset tillsammans med Maria. Framkomna till graven är dock Petrus den modigare och vågar sig först in. Han ser bindlarna och huvudduken, den senare ordentligt hoprullad på ett ställe för sig. Det är inte bara en häftig dramatik. Någon vill säga oss något! Då gick också Johannes in. Det är han som skrivit detta evangelium. Han skriver Som Senkelt om sig själv: ”han såg och trodde”. Kanske gick han hem till Maria och berättade. Enligt Jesu ord från korset fick hon ju sitt hem hos honom.
Påskljuset står kvar i kyrkans mitt hela påsktiden. Ljuset säger det vi hörde i ingångsversen: ”Jag är uppstånden, jag är ännu hos dig”.
Amen. Halleluja!
[1] En bearbetning av Psalm 139: 18, 5-6.