FEMTE SÖNDAGEN I FASTAN
Jer 31:31-34 Ps 51:3-4,12-15 Heb 5:7-9 Joh 12:20-33
Påsk redan i naturen
Påsken närmar sig. Vi märker det i dagens läsningar. Vår moder, kyrkan, vill göra oss beredda att fira påsk med renade och vidgade hjärtan.
Jesus använder en bild från naturen för att förklara påskens hemlighet. Han talar om vetekornet som faller i jorden och dör, men som därigenom bär mångfaldig frukt. Om kornet inte faller i jorden för att dö, förblir det ett ensamt korn. Men när det ”offras” och dör bär det frukt i många nya korn. Redan naturen tycks känna något av påskens hemlighet. Men Jesu död går utöver naturens lagar. Vetekornet har ingen egen vilja, men Jesus bejakar själv vetekornets väg. Han berövas inte sitt liv, han ger det. ”Just för denna stund har jag kommit.” I Getsemane bejakar han Faderns plan:
”Låt din vilja ske, inte min.” På korset ska han säga: ”Fader, i dina händer överlåter jag min ande.” Offret är inget självändamål. Han dricker död, för att vi skall dricka liv.
”Jag har kommit för att de ska ha liv och liv i överflöd.”
Varför denna ”omväg”? Varför kunde han inte bara ge mer och mer av det nya liv som skymtar fram i det första skedet av hans liv, när han mättar hungrande, upprättar betryckta, botar sjuka och uppväcker döda? Varför måste Jesus dö för att ge oss livet? Det är ju det svårbegripliga och anstötliga korset som blivit det kristna tecknet.
Till en viss gräns kan vi förstå vetekornets lag för det mänskliga livet. Ska människan uppnå ett mål kräver det oftast arbete, möda och självdisciplin. Lägger människan händerna i knät tar de lägre krafterna över. Tätar hon inte läckorna i taket, regnar det in och huset förstörs. Det som behövs är lite beslutsamhet, säger Teresa av Avila. Benedictus vill uppmuntra den nye och räddhågade brodern i klostret. ”Även om rimliga skäl skulle kräva litet stränghet för att utrota fel och bevara kärleken, så fly då inte genast i skräck och bävan bort från frälsningens väg, som i början måste vara smal.” Så antyder han vetekornets frukt: ”Framskrider man på denna livsväg och i tron, vidgar sig hjärtat, och man löper Guds buds väg i kärlekens outsägliga sötma.” Det är vetekornets sötma.
Den som ser livet som ett individuellt projekt blir förr eller senare besviken. Men, och det är det förvånande och glädjande, när hon bejakar att vi är här på jorden för att älska vår nästa och tjäna varandra, då rinner glädjen till. En vetekornets kraft, som får hjärtat att vidga sig. Våra medmänniskor förvandlas från konkurrenter till bröder och systrar. Benedictus talar om den goda iver som har sin glädje i att överbjuda den andre i tjänst och lydnad. Det är saligare att ge än att få. Den som visar barmhärtighet får barmhärtighet, som en gratis gåva.
Ett annat exempel är när människan har trampat fel, när hon har syndat. Det räcker ju inte med att ruska på huvudet, glömma bort och skynda vidare. Ånger, bekännelse och botgöring kan kännas olustigt och förnedrande, men det är en väg till liv, en slags död för den som syndade. Den människan som syndade måste dö. Som vetekornet. Det avgörande är ångern. Ångern vill ha synden ogjord. Jag sörjer över att jag syndade. Genom uppriktig ånger sker något i människans hjärta. Det ”jag” som syndade ”dör”. Syndaren finns inte mer. När förlåtelsen ges finns en jordmån som får en ny människa att växa fram, förlåten och upprättad. Som när vetekornet dör och något nytt börjar växa upp. Det blir uppståndelse och påsk i hjärtat. Att göra bot är vägen till glädje och nytt liv.
Ännu ett exempel på vetekornets hemlighet är reaktionen på orättvisor och förtretligheter från vår nästa. Den spontana reaktionen hos den oomvända människan är att ge igen eller kräva sin rätt – eller att lagra orättvisan i hjärtat och bli bitter. Det kan finnas skäl att reda ut en konflikt och förhindra att man blir en vindflöjel, men den avgörande kampen är en annan: Att öva tålamod och saktmod i hjärtat, att säga ja till det orättvisa och plågsamma, men göra det i Kristi fotspår, han som frivilligt gick korsets väg. Hans väg i vår och vår väg i hans. Vi övar oss i det när vi ber den smärtorika Rosenkransen eller går en Korsväg och förenar det som drabbat oss med det som drabbade honom. Något händer. Det blir påsk i hjärtat för den som avvisar hämndlystnaden, lusten att vredgas och att ta rätten i egna händer. Benedictus uttrycker det med ett citat av aposteln: ”I allt detta segrar vi för hans skull som har älskat oss”. Ignatios av Antiokia säger: ”Jag behöver saktmod, då förlorar världens furste sin kraft.”
Vi kunde fortsätta genom livets alla situationer och upptäcka vetekornets lag överallt. Till slut i konsten att dö i Kristi efterföljd, i tro på hans död för oss. I den ”lagen” är fienden besegrad, också dödens makt. ”Jag överlåter mig åt dig. Vad som än händer tackar jag dig”, ber Charles de Foucauld, när han dör ensam i öde trakter. En död som bar frukt. ”Jag dör inte, jag går in i livet”, säger den lilla Teresa. Vetekornets lag rymmer kraften från Kristi kors. Vetekornets lag är inte målet, men vägen till målet, friheten, påsken och glädjen.
Kristi kors har en magnetisk kraft. Jesus säger det: ”När jag har blivit upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig.” Upphöjelsen på korset föregriper uppståndelse och himmelsfärd. Den som låter sig dras till korset låter sig dras in i ett nytt liv. Vi har ju dött och uppstått med Kristus i dopet. Här fullbordas det.
Kristi överlåtelse och upphöjelse på korset fortsätter att ge liv. Tydligast ser vi det i den heliga eukaristin. Hans offer på korset enligt vetekornets lag, blir närvarande och frambärs på kyrkans altare. Hans offer bär frukt. ”Han mättar dig med bästa vete”, sjunger psalmisten. Jesus kallar det ett levande bröd. ”Brödet jag ska ge är mitt kött, jag ger det för att världen ska leva.”
Låt oss bereda oss för en uppriktig påskbikt. Låt oss med ”den andliga längtans glädje kan se fram mot den heliga påsken.”
Amen.