4 SÖNDAGEN UNDER ÅRET
5 Mos 18:15-20 Ps 95:1-2,6-9 1 Kor 7:32-35 Mark 1:21-28
Fräls oss ifrån ondo/den onde
Evangelisten Markus, som vi lyssnar till detta år, har inlett sitt evangelium med att berätta om Jesu dop, hans frestelse, hans predikan och att han kallar lärjungar. Kort återgivna händelser som lägger grunden för och presenterar hela hans mission. Nu undervisar han i Kafarnaums synagoga, men vi får inte höra vad han predikade. Vi får veta att folket överväldigades av Jesu ord, ”för han undervisade med makt och inte som deras skriftlärda”.
I centrum vid detta tillfälle placerar Markus en man som var besatt av en oren ande. Mannen börjar skrika: ”Vad har du med oss att göra, Jesus från Nasaret?” Jesu närvaro och förkunnelse var tydligen ett hot för honom. ”Har du kommit för att ta död på oss?” Den arme mannen tycks helt ha fångats i ondskans makt. Han vill inte bli befriad. Men det är just därför Jesus har kommit. Den besatte representerar den människa och den mänsklighet som behöver befrias från ondskans makt.
Mannen har kunskap om vem Jesus är: ”Jag vet vem du är, Guds helige”. I inledningen till sitt evangelium kallar Markus Jesus för ”Guds son”. Den besatte kallar honom ”Guds helige”. Uttrycket möter bara på ett fåtal ställen i Nya Testamentet. Den besatte mannen i synagogan måste ha fått specialundervisning av djävulen själv. Han har blivit sin härskares partner och språkrör.
Det är denna ondska som Jesus har kommit för att besegra. Den avgörande segern skall ske på korset och genom uppståndelsen, men Markus ger oss en föraning redan här i början av sitt evangelium. ”Tig! Far ut ur honom!” Tillvarons ondska möter sin överman! Den orene anden ger upp ett rop och mannen befrias. Folket reagerar med förundran och bävan. ”Vad är detta? En ny undervisning med makt bakom orden. Till och med de orena andarna befaller han, och de lyder honom”.
Jesus har kommit för att rädda människan från ondskans välde i alla dess former. Markus fortsätter att berätta om hur Jesus botar Petri svärmor och andra sjuka. Till kyrkans mission har alltid hört att bota sjuka. Ett av hennes sju sakrament är smörjelsen av de sjuka. Men här handlar det om något annat än kropp och psyke, något som många skyggar för att ens tänka på. Människans ande kan ockuperas och bli besatt av en ond, begåvad och osynlig makt! Även om det av många uppfattas som uttryck för en primitiv och förlegad syn på världen, vet Kyrkan att den onda makten är en realitet.
Varje katolskt stift har en exorcist med biskopens särskilda fullmakt att befria från detta slag av ondska. Exorcisten vet att noga skilja mellan psykiska sjukdomar och besatthet. Men det behöver inte handla om dramatisk besatthet. Vid varje dop ber kyrkan om befrielse från ondskans makt och varje påsknatt tar de troende avstånd från den – inte bara från synden och det moraliskt ondas lockelse, utan också från djävulen. Varje Fader vår slutar med bönen: ”Fräls oss ifrån ondo”. Bönen kan också översättas: ’Fräls oss från den onde’.
Det kusliga i Kafarnaum var att den besatte själv inte ville bli befriad. ”Vad har du med oss att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att ta död på oss?” Ondskan kan få över människan på sin sida och göra henne till sin lydiga partner. Många av historiens vidrigaste händelser är omöjliga att förstå om man inte räknar med en listig och ond makt som kan ockupera människan. Men det är samma makt som gör att så många inte hör Guds ord, trots att de hör med sina fysiska öron. ”Han kom till sitt eget och hans egna tog inte emot honom.”
Vi kan ana det på ett mera näraliggande plan. De frestelser som dagligen plågar oss är inte bara lockelsen att begå moraliska felsteg. Den onde är inblandad. Munkfäderna talar ofta om kampen mot onda tankar, som de kallar demoner. Därför kan de i frestelsens stund använda Jesu ord: ’Tig och far ut!’ Munkfadern Antonius den store slår ett korstecken och demonerna flyr. Benedikt talar om ”att avvisa den Onde, djävulen, från sitt hjärtas åsyn, när han söker förleda”. Munken och de troende gör det i visshet om att de hör till den starkare sidan. Därför kryper de inte ihop som skrämda fågelungar, utan går till motangrepp och avvisar honom. Gärna med vredens kraft. Det är därför vi har fått kapacitet att vredgas. De vet att djävulen är stolt och inte tål att hånas. Brodern gör just det, nonchalerar och ”räknar honom för intet”. Han krossar frestelsen mot Kristus så fort den dyker upp. Han vet av bitter erfarenhet att kampen blir långt svårare om han börjar umgås med frestelsen. Påven Franciskus varnar ofta för att på något sätt umgås med frestelser. De skall avvisas prompt och utan dröjsmål.
Vi har, det är det glada budskapet, genom Guds ord och de heliga sakramenten tillgång till den kraft som Jesus demonstrerade i Kafarnaums synagoga. Må vi därför inte höra till de lättlurade och ”naiva” som missbrukar halvsanningen om människans svaghet. Vi är förvisso svaga, men genom tron är vi vaccinerade mot syndens smitta och tillhör segrarsidan! ”Med Gud kan vi göra mäktiga ting. Han skall trampa ner våra fiender.” Benedikt beskriver ett redskap i fjärde kapitlet av sin regel: ”Genast krossa mot Kristus de onda tankar som stiger upp i hjärtat och uppenbara dem för sin andlige fader”. Den som använder verktyget vet att det gör skillnad. Vi använder det varje gång vi ber Fader vår: ”Fräls oss ifrån ondo/den onde”.
Därför bekänner vi vår tro på Guds helige och ber i slutbönen: ”Herre, stärk i detta sakrament vår tro, och hjälp oss att gå vidare på vägen till vår slutliga befrielse”.
Amen.