DEN HELIGA FAMILJEN
1 Mos 15:1-6;21:1-3 Ps 105:1-6,8-9 Hebr 11:8,11-12,17-19 Luk 2:22, 39-40
Den vanliga familjens helighet
När Gud sände sin Son för att befria människorna från deras svåraste fiender, då lät han honom växa upp i en vanlig familj. Den gudomlige Befriaren dök inte upp på den mänskliga scenen som en imponerande ängel eller en himmelsk supervarelse. Han växte upp och levde de flesta åren av sitt liv i en vanlig familj. Det visar vilken roll varje familj spelar i Guds plan.
När totalitära regimer vill stöpa om samhället efter en viss ideologi, då börjar de ofta med att påverka eller angripa familjen. Det har tyvärr ofta blivit ett framgångsrikt projekt, inte minst i vårt land. Hälsotillståndet i ett samhälle kan avläsas på hur det står till med familjen. Försöken att krossa familjen är dock i längden dödsdömda. Familjefientliga ideologier är lika vanmäktiga som djävulen själv, han som inte kan skapa något alls. Han kan bara skada, förvrida och förstöra. Lika lite kan någon stat eller politisk makt skapa en enda familj. Det kan bara Skaparen själv genom naturens egen ordning. Familjen är äldre än alla statsbildningar. Redan det oförvillade förnuftet vet att familjen är den miljö som barnet behöver för att växa till som människa.
Vår Frälsare ville förvisso mera än att skapa trygga familjer. Han grundade sin kyrka som ett tecken på hela mänsklighetens enhet på väg till det eviga hemmet. Jesus varnar för att låta bindningen till familj och släkt bli ett hinder för Guds rike. Men trots detta låter Gud sin Son växa upp i en vanlig familj. Vi hörde att Josef och Maria, efter att ha fullgjort allt som föreskrevs i Herrens lag, ”återvände till sin hemstad Nasaret i Galiléen. Pojken växte och fylldes av styrka och vishet och Guds välbehag var med honom”. Den väldige kämpen och världsalltets Konung växte upp i en vanlig familj.
Hur kan familjen i Nasaret hjälpa oss? Det är ju ingen romantisk och ”lyckad” familj vi ser. Familjen var fattig. Barnet fick födas utanför medicinska och sociala skyddsnät. Familjen måste fly till främmande land. Det fanns ingen skylt i Nasaret som talade om att här bor ”den heliga familjen”. Anonymt och i all stillhet levde familjen i Nasaret som alla andra familjer. Maria och Josef lärde sitt barn att tala och gå, att be, att leva tillsammans, att arbeta. På sabbaten gick de till synagogan. Vår fantasi får inte mycket material för hur deras familjeliv såg ut. Hans mor gömde och begrundade i sitt hjärta. Vad Josef tänkte vet vi ingenting om. Sannolikt dog han någon gång under Jesu uppväxt och Jesus övertog kanske ansvaret som familjeförsörjare. Men i stort är det trettio tysta år.
Det ger varje familj dess heliga uppgift och kallelse. Familjen är jordmånen för den växande människan. Ingen social ingenjörskonst och inga politiska värdegrunder kan ersätta den. Benedictus säger kallar klostret ”en skola i Herrens tjänst”. Familjen är en skola i konsten att leva som människa. Familjen är grundskolan, där barnet lär sig ”det bästa en människa kan äga i livet”, de fundamentala mänskliga dygderna: klokhet, rättrådighet, mod och måttfullhet (Salomos vishet). Därför säger kyrkan till politikerna: Håll tassarna borta från att indoktrinera och reglera det som familjen bäst kan göra själv, eftersom föräldrarna enligt Guds goda ordning står barnen närmast. Statens uppgift är att skydda och främja familjen! Det är en uppgift som positivt påverkar hela samhället. Man kunde tillägga att det också skulle vara nationalekonomiskt lönsamt, men det hör nog inte hemma i en predikan. Det är familjen, inte individen, som är urcellen för de mänskliga gemenskapen. Det är i familjen människan växer till och blir en unik person.
Varje människa har en far och en mor att tacka för att hon lever. Varje sund kultur vet att vi är skyldiga våra föräldrar respekt, heder och omsorg – hur stora svagheter de än har eller har haft. Många från andra kulturer än vår egen förvånas över hur de äldsta i vårt land lämnas till institutioner. Varje trogen far och mor är värd ett nobelpris, men det vore ett sabotage att försöka leta fram värdiga pristagare. Vad stort sker, det sker tyst. Ju mer kyrkan har förstått Jesu hemlighet desto mer har hon också velat hedra och vörda Josef och Maria. Varje familj är okränkbar och bär i sig heligheten som ett frö. Det vanliga är upphöjt och helgat till ett heligt sakrament. Enheten mellan man och hustru bär på en särskild nåd, som makarna dagligen ger åt varandra och åt sina barn när de lever i trohet och kärlek. Familjen är barnets första ”kyrka”, där föräldrarna förkunnar tron genom sina ord och sitt exempel. Därför är föräldrarnas arbete och möda, deras oro och bekymmer, omslutna av kyrkans och den heliga familjens särskilda förbön.
Vad skulle inte ske om de många osäkra fäderna i vår tid vågade ta Josef som sitt föredöme? Eller om man i familjen började be Rosenkransen regelbundet? Till varje familj säger kyrkan: Glöm inte din värdighet! Det kan se hopplöst ut, men familjen bär på ett löfte om gudomligt beskydd. Guds löfte till Abraham kunde också riktas till familjen: ”Frukta inte, jag är din sköld!” Föräldraskap är ett uppdrag med gudagiven fullmakt och auktoritet. Ordet auktoritet vågar knappast någon använda idag, eftersom det är kidnappat av fienden och tros betyda auktoritär maktutövning. Men ordet auktoritet är släkt med ordet för att växa. Att utöva auktoritet är att hjälpa den andre att växa.
Många föräldrar har dåligt samvete i förhållande till sina egna barn. Många barn har svårt att förlåta och försonas med sina föräldrar. En norsk författare skriver: ”Vi blir inte vuxna innan vi lär oss att inte längre anklaga våra föräldrar”. (Tordis Ørjasæter) Maria och Josef är familjens bästa vänner och starkaste skydd. Det barn de såg växa upp var förvisso unikt, men Jesus vill vara närvarande i varje familj, med sin tysta närvaro och med sin försonande och nyskapande kraft.
Jesus, vår frälsare och befriare, lät sig födas och växa upp i en mänsklig familj. Den heliga familjen är vårt föredöme. Varje familj är, trots all sin bräcklighet, ett hoppfullt tecken. Den lilla familjen, infogad i kyrkans familj under Marias och Josefs beskydd, pekar mot den slutliga och allt omfattande familjen i Guds eviga rike.
Amen.