DEN HELIGE STEFANOS DAG
Apg 6:8-10; 7:54-60 Ps 31: 3c-4,6,8ab,16b-17 Matt 10:17-22
I går föddes Kristus till jorden, för att Stefanos idag skulle födas till himlen.
Det ord och den glädje vi talade om i går, har tagit sin boning i diakonen Stefanos, den förste martyren. Kyrkan har förstått det och därför firades tidigt Stefanos martyrium som en frukt av Jesu födelse.
Vi lever i martyrtider men glömmer det lätt, trots att antalet martyrer idag är större än någonsin tidigare i kyrkans historia. Det bekräftas av internationella undersökningar, men svenska medier rapporterar det ytterst knapphändigt. Kyrkor och heliga bilder skändas i stor omfattning. Ondskan utmanas av det kristna namnet, som om den inte kan tåla varken sanningen eller kärleken.
Stefanos vittnesbörd möts av ursinne. ”De kan inte hävda sig mot visdomen och anden i det han sade”. De släpar honom ut ur staden för att stena honom. De kan inte acceptera Stefanos vittnesbörd om att Jesus står på Guds högra sida, dvs. har del i Guds allmakt. Men inte ens detta ursinne kan släcka Stefanos kärlek till dem. Han besvarar deras ursinne med förbön: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd”. Ursinnet fick inte makt över honom. Ordet i hans hjärta är starkare än det nakna ursinnet.
Varför detta motstånd? Varför är att det så svårt för människan att höra sanningen? En delförklaring till motståndet mot kristen tro i vår del av världen är kyrkans eget dåliga exempel, inte minst de övergrepp som skett av hennes präster. Men det förklarar ändå inte det hat som idag drabbar kyrkan världen runt.
I Stefanos liv ser vi detta mönster som en kopia av hans Herres liv. Kyrkofadern Fulgentius av Ruspe, död 533, säger att det är kärleken i Stefanos som gör honom omöjlig att besegra. Han är varken överlägsen eller undanglidande. Kroppen kan de stena. De tror att de kan beröva honom livet, men det finns inget liv att beröva, ty sitt liv har han lämnat till Kristus. Stefanos förenar sitt liv med Kristi överlåtelse och offer. Vi kan göra det i varje mässa, när vi förenar oss med Kristi offer på altaret.
Att de troende så lätt blir skumögda beror på att de slutar att älska. Den som hatar blir helt blind. Redan den som irriteras ser dåligt. Inte heller fångas Stefanos av bedrövelse, bitterhet eller uppgivenhet. I stället ber han för sina bödlar. Bön är botemedlet för den som frestas att löna ont med ont. Kanske försvinner inte irritationen direkt. Det kan behövas uthållig bön för att driva ut den egna lusten att ge igen eller att bli bitter. Bitterhet och bön är som eld och vatten. Den som fastnar i bitterhet över vad han utsatts för har slutat att be för sina fiender.
Medan den som håller ut i bön för sina fiender till och med kan öppna vägen för deras egen räddning. Ett av vittnena till stenandet av Stefanos hette Saul. Han bevittnade det hela, övertygad om att det som skedde var riktigt. Det är den Saul som senare skall bli en Paulus. Fulgentius säger att Pauli omvändelse skedde under medverkan av Stefanos förböner. När sedan Paulus möter Stefanos i himlen behöver han inte ens skämmas. Mänskligt talat, kan han tacka Stefanos för hjälpen. Paulus skulle ju själv få ge sitt liv för samme Herre. De gläder sig båda över den sanna kärlekens makt och hemlighet, Kristi herravälde, som skulle vila över barnet i krubban enligt profeten.
Martyrerna visar att den sanna kärleken inte är feg och anpasslig, den viker inte undan utan bekänner också anstötliga sanningar. Samtidigt fullkomnas därmed kärleken. När Kristus förkunnat sanningen för människorna och de avvisar honom, då vänder han inte ryggen till dem, utan breder ut sina armar på korset för att omfamna alla, för att ge sitt liv för alla, för att dra alla till sig. Stefanos och martyrerna följer i hans spår.
Vi är skyldiga vår tids många martyrer solidaritet och förbön. De är ju lemmar i samma kropp som vi. Även om det för oss inte handlar om ett blodigt martyrium, så finns det dagligen möjlighet att följa dem. De första munkarna kände igen sin kallelse i martyrernas. Uthålligt tålamod i motgångar och orättvisor är ett slags oblodigt martyrium. Detta ”vita” martyrium är inte mindre värt, kanske mera.
De flesta måste gå igenom en lång kamp för att tålamodet skall bära frukt och övergå i glädje. Det betyder äkta sorg och ånger över att den egna vreden får styra. Den som flyr undan den kampen lagrar bitterhet i sitt inre som inte försvinner med tiden. Men sorgens tårar över egen vrede är starkare. ”Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.” Paulus gläder sig över det han fått utstå. Källan till den glädjen finns i det nyfödda barnet i krubban.
Vi dricker denna seger i den eukaristiska kalken, som både är lidandets och glädjens bägare. När den glädjen fått fäste i lärjungen rinner en ny källa upp i hjärtat. Det trånga hjärtat vidgar sig. Profeten säger: ”Du smörjer mitt huvud med olja”, det är glädjens olja, ”och fyller min bägare till brädden”. Tjänarna vid bröllopet i Kana lydde befallningen och fyllde krukorna ”till brädden”. Vattnet förvandlades till glädjens vin.
”Gläd er alltid i Herren”, säger aposteln. Det goda har blivit en vana och dygden en lust, försmaken till den eviga glädjen.
Lovad vare Herren som förhärligas i sin Kyrkas martyrer.
Amen.